روحانی: بر مبنای «برجام» ‌کیک زرد از خارج وارد و UF۶ غنی‌شده را صادر می‌کنیم

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آخرین برنامه از بیست‌و‌یکمین سفر کاروان تدبیر و امید در جمع خبرنگاران همدانی در محل سالن شهدای استانداری همدان به تشریح دستاورد‌های این سفر پرداخت.

رئیس‌جمهور درباره جمع‌بندی سفر یک‌روزه خود به استان همدان اظهار داشت: همه ما کشور را در سایه ولایت امام هشتم(ع) می‌دانیم که امیدواریم این ایام به کام مردم کشور شیرین باشد. همچنین از مهمان‌نوازی مردم همدان، نسبت به یک خادم کوچک خودشان به‌دلیل عشق و علاقه‌ای که به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دارند، با همه وجود تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

وی از اجرای 42 طرح و پروژه عمرانی با اعتبار 847 میلیارد تومان برای همدان در بخش‌های حمل و نقل، سد‌سازی، آب و فاضلاب، تأسیسات دانشگاهی، بهداشت و سلامت، گردشگری و معدن در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان خبر داد و گفت: بخشی از پروژه‌های مهم را در دیدار عمومی با مردم استان همدان اعلام کرده و به‌صورت مفصل‌تر در شورای اداری به تشریح آن پرداختم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه اتمام راه‌آهن همدان ــ تهران با اعتبار 271 میلیارد تومان، اتمام آزادراه ساوه ــ همدان، اتمام طرح‌های بیمارستانی و اضافه‌شدن حدود 900 تخت بیمارستانی و همچنین بهره‌برداری از سدهای کلان از جمله طرح‌های دولت برای ایجاد اشتغال و توسعه و پیشرفت این استان است، خاطرنشان کرد: مجموعاً 874 میلیاردتومان اعتبار برای 42 پروژه این استان درنظر گرفته شده ‌و تلاش داریم تمام این ‌پروژه‌ها را در سال‌های 94 و 95 به اتمام برسانیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه کارآفرینان با سرمایه‌گذاری‌هایی که در استان انجام می‌دهند برای توسعه، اشتغال جوانان و رفاه مردم مؤثر هستند، ادامه داد: در جلسه با نخبگان، نظرات نخبگان را شنیدیم و روی یکی از نظرات در سخنرانی‌ام تأکید کردم، اینکه باید دولت کارها را حتی در امور اجتماعی به مردم واگذار کند و سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها نقش بهتر و بیشتری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه امسال سال عبور از تحریم‌ است، تأکید کرد: امسال سال عبور از تحریم‌ها و شروع حرکت به‌سمت رونق اقتصادی است، سالی است که ملت بزرگ توسط دیپلمات‌های عزیز و سرافراز توانستند منطق و حق خود را بر کرسی بنشانند. امیدوارم در ماه‌های آینده که برجام به فرجام نهایی می‌رسد با شرایطی مواجه باشیم که ان‌شاءالله تحریم‌ها کاملاً برطرف شده و بتوانیم از مشارکت گسترده‌تر سرمایه‌گذاران‌ و کارآفرینان بهره‌مند بوده تا شاهد تحول و نشاط بیشتر در کشور باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سال جاری اظهار داشت: امیدواریم مردم با شور و نشاط در این انتخابات شرکت کنند تا همانند سال 92 در سال 94 نیز حماسه‌ای دیگر آفریده شود.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری برنا مبنی بر "دولت تدبیر و امید تأکید بسیاری بر گردشگری داشته و یکی از محورهای توسعه گردشگری محسوب می‌شود ولی در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، برنامه دولت برای استفاده از ظرفیت سفر هیئت‌های مختلف خارجی به ایران در زمینه توسعه گردشگری چیست؟" گفت: گردشگری یکی از مسیرهایی است که به‌سرعت می‌تواند اشتغال را توسعه و بیکاری را کاهش دهد.

وی افزود: گردشگری تنها در بر گیرنده مسائل مالی و پولی نیست بلکه فراتر از آن است. هر گردشگر خارجی می‌تواند به سفیر ایران در دنیا تبدیل شود، چراکه تبلیغات منفی بسیاری علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته که ظالمانه و ناعادلانه بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: وقتی گردشگران جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگ ایران را می‌بینند، نه‌تنها علیه ایران تبلیغ منفی ندارند بلکه به مبلغی خوب برای کشور ایران تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به "باید از ظرفیت تمدن‌ها و فرهنگ‌های کشورهای مختلف کنار خود استفاده کنیم" بیان کرد: کشورهای دیگر فرهنگ مطلوب و غنی خود را داشته و تبادل فرهنگی سبب توسعه فرهنگ می‌شود. برخی استان‌های کشور جاذبه‌های بسیاری دارند که یکی از آن‌ها استان همدان است. همدان به‌سبب آثار تاریخی و اینکه جزو نخستین تمدن‌های سرزمین ایران بوده است می‌تواند در زمینه جذب گردشگر رتبه‌های نخست را کسب کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد ‌ورود گردشگران خارجی تا‌کنون 2 برابر شده و پیش‌بینی بنده نیز این است که تا پایان سال این آمار افزایش 3برابری داشته باشد.

وی با بیان اینکه 11 پروژه گردشگری با 50 میلیارد تومان تسهیلات در این سفر مورد تصویب قرار گرفته است، گفت: تلاش‌ها در حال انجام است تا از صنعت گردشگری بهترین بهره‌برداری انجام شود ولی هرچقدر هم تلاش شود، کافی نیست. از استاندار همدان می‌خواهیم تلاش بیشتری در حوزه گردشگری داشته باشد.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار نشریه آوای الوند مبنی بر "کشور در مسیر توسعه قرار دارد، دولت چه برنامه‌ای برای جهش فرهنگی دارد؟" اظهار داشت: دولت در بخش فرهنگ برنامه‎های وسیعی داشته که شامل حوزه‌های هنر، دانشگاه و تحول در آموزش و پرورش می‌شود.

وی ‌تأکید کرد: بخشی از برنامه‌ها که در این مقطع برای ما اهمیت دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان است که علم را به تولید و فناوری تبدیل و تجاری‌سازی می‌کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران در زمینه علم و فناوری رتبه نخست منطقه و رتبه شانزدهم جهان را دارد، ادامه داد: ایران در زمینه ICT، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هوافضا و فناوری هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشته است.

حجت‌الاسلام روحانی ضمن اشاره به 2231 شورای امنیت گفت: در قطعنامه 2231 نه‌تنها برنامه هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است بلکه از دنیا خواسته شده با ایران همکاری کنند که در این راستا تجاری‌سازی با برجام آغاز می‌شود. برمبنای «برجام» کیک زرد ‌از خارج وارد و UF6 غنی‌شده را صادر می‌کنیم. همچنین بر این اساس با همکاری دو کشور از کشور‌های 1+5 فناوری جدیدی را به‌ اراک می‌آوریم. راجع به «برجام» هنوز خوب توضیح داده نشده است ولی در آینده توضیح خواهیم داد که چه کار بزرگی از سوی دیپلمات‌های ما انجام شده است.

رئیس‌جمهور در ادامه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه نسل فردا مبنی بر "برنامه دولت در زمینه اشتغال پایدار، عدالت مالیاتی و توسعه متوازن استان‌ها چیست؟" گفت: در وهله اول باید بتوانیم به سطح قابل قبولی از ایجاد اشتغال برسیم که تحقق این هدف در سایه رونق اقتصادی و جذب سرمایه داخلی و خارجی و ارتقای بهره‌وری امکان‌پذیر است. در زمینه تعادل بین استان‌ها باید کار زیادی انجام شود که در تمام سفرها انجام می‌گیرد. تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یکی دیگر از وظایف دولت است چراکه نمی‌توان این پروژه‌ها را رها کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه دولت در زمینه ارتقای بهره‌وری از آب کار بزرگی در دست اقدام دارد، اظهار داشت: البته دولت‌های قبل هم در این زمینه اقداماتی داشتند، اما این دولت طرح‌های مدرن آبیاری تحت فشار را به‌شکل بسیار گسترده‌ای در حال انجام دارد. وزیر جهاد کشاورزی امروز اعلام کرد که تا به حال بیش از 27هزار هکتار از اراضی کشور یا تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته و یا طرح‌های آنها در حال اجراست که از این میزان شش‌هزار هکتار نیز به استان همدان اختصاص دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه محلی سپهر غرب مبنی بر "همدان با وجود کلان‌شهر بودن اما بودجه آن در سطح استان‌های کلان‌شهر مصوب نمی‌شود، تدبیر دولت چیست؟" گفت: در این سفر اقدام قابل توجهی در این راستا برای استان همدان انجام شد. با توجه به بودجه متوسط 50 میلیارد تومانی عمرانی برای همدان، افزایش این بودجه به رقم 847 میلیارد تومان برای امسال و سال آینده، قطعاً معنایش کمک خوب به توسعه و پیشرفت همدان خواهد بود.

وی در بخش پایانی این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیمای مرکز همدان مبنی بر "همدان از نظر سپرده‌گذاری در بانک‌ها از استان‌های غنی است، برای هدایت این سرمایه‌ها به‌سمت تولید چه برنامه‌ای در نظر دارید؟" اظهار داشت: جلساتی که در استان‌ها تحت عنوان توسعه استان‌ها داریم، برای همین هدف برگزار می‌شود.

وی افزود: براساس گزارش استاندار همدان توافقاتی که با کارآفرینان در بخش‌های مختلف انجام گرفته، رقم قابل توجهی است. در این راستا بانک‌های استان همدان قول دادند یک‌هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌ها در اختیار بگذارند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: بعد از پایان تحریم شرایط کشور تغییر کرده و جذب سرمایه از بیرون کشور افزایش خواهد یافت، در این میان همدان از استان‌های پرجاذبه‌ای است که می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام کند. همچنین پروژه‌هایی مانند راه‌آهن و آزادراه در همدان در حال ساخت است که برای جذب کارآفرین و سرمایه بسیار مؤثر است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز بیمارستان تخصصی قلب همدان که توسط بخش خصوصی احداث و از سوی دولت تجهیز شده است، به بهره‌برداری رسید که به‌واقع پروژه حائز اهمیتی است تا همه خیّران استان و سایر استان‌ها از این الگو تبعیت کنند و شاهد حضور خیران در حوزه سلامت باشیم.

وی با بیان "اجرای طرح تحول نظام سلامت را با جدیت پیگیری می‌کنیم" افزود: براساس گفته وزیر بهداشت در حالی که عمل جراحی باز قلب پیش از این در این بیمارستان 40 میلیون تومان هزینه داشت در حال حاضر این عمل با هزینه 800 هزار تومان انجام می‌شود؛ دولت امیدوار است با حضور بیشتر خیرین بتواند طرح تحول نظام سلامت را نیز با سرعت بیشتر به پیش ببرد.

 

تسنيم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.