کودکان یمن، قربانی جنگ افروزی آل‌سعود/ تشدید کودک کشی‌های عربستان در یمن

با گذشت هشت سال از آغاز جنگ یمن آمار هزاران کودک شهید و مجروح حاصل کار و نتیجه حملات و تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم و ملت مظلوم و بی دفاع این کشور است.

با گذشت چیزی بیشتر از هشت سال از آغاز جنگ یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی و به بهانه بازگرداندن «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به این کشور نه تنها این ائتلاف دستاوردی به دست نیاورد و نتوانست هدف خود که همانا بازگرداندن او به قدرت بود برسد که با بمباران روزانه این کشور ضمن ویران کردن سراسر این کشور موجب شهادت هزاران یمنی و مجروح شدن صد‌ها هزار نفر شد.

اما آن قشر و دسته از افراد که بیشترین آسیب و ضربه را از جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی علیه یمن خوردند، کودکان مظلوم و بی‌دفاع این کشور بودند. شرایط این کشور آنقدر برای کودکان یمنی بد و ناگوار است که بر اساس اطلاعات و گزارش‌های بین‌المللی که توسط نهاد‌ها و سازمان‌های جهانی تهیه شده در بدترین و اسفبارتر وضعیت ممکن قرار دارند.

اگر بخواهیم مسائل و مشکلاتی که در جریان جنگ یمن متوجه کودکان این کشور شده است را برشماریم با لیست بلند و بالایی روبرو می‌شویم که همین لیست نشانه واضحی از وضعیت و شرایط فوق بحرانی کودمان یمنی دارد و اگر سازمان‌های بین‌المللی برای کمک و یاری رساندن به آن‌ها تعلل کرده و یا دیر اقدام کنند باید منتظر وقوع فاجعه‌ای انسانی آن هم در ابعادی وسیع و عظیم باشیم.

یکی از نخستین مشکلاتی که دیگر امروز به بحرانی بزرگ برای کودکان یمنی تبدیل شده موضوع تغذیه آن‌ها است. امروز تعداد کودکانی که در کشور یمن و به دلیل وقوع جنگ دچار سوءتغذیه شده و با بحران کمبود و یا نبود موار غذایی روبرو هستند به چند میلیون کودک می‌رسد. البته در این بین نهاد‌ها و سازمان‌های جهانی بیکار ننشستند و کمک‌هایی را به این کشور ارسال کردند، ولی شرایط جنگ یمن و کارشکنی‌های متعدد ائتلاف سعودی موجب شده تا در اغلب موارد این کمک‌ها به دست کودکان یمنی نرسد.

موضوع آموزش و تحصیل مسئله بسیار مهم و تاثیرگذار دیگری است که تا امروز نزدیک به هشت سال است کودکان و نوجوانان یمنی با آن روبرو شده و با آن دست به گریبان هستند. بمباران روزانه یمن و آسیب دیدن و تخریب کامل اماکن آموزشی این کشور موجب شده تا در حدد چهار میلیون یمنی امکان آموزش را از دست داده و از فرصت تحصیل محروم شوند که این موضوع از هم اکنون به عنوان چالشی اساسی و بزرگ برای آینده کودکان یمنی تبدیل شده و در آینده نیز توسعه و پیشرفت و آبادنی یمن را با چالش‌هایی غیرقابل حل روبررو خواهد کرد.

از دیگر مسائل و مشکلاتی که کودکان یمنی در این هشت سال جنگ بی‌رحمانه و خانمان براندازانه متحمل شدند از بین رفتن سیستم بهداشت و درمان بوده است. امری که موجب شده تا آن‌ها از پایین‌ترین سطح استاندارد بهداشتی در سطح منطقه و جهان برخوردار شوند. این موضوع موجب شده تا در طول این سال‌ها کودکان یمنی با موج‌های متعدد و گوناگون بیماری روبرو شده و با آن‌ها دست به گریبان شوند.

آوارگی مسئله دیگری بود که به دلیل وقوع جنگ موجب شده تا مردم یمن مجبور شوند از نقاطی که درگیری‌های نظامی و بمباران‌ها اتفاق می‌افتاد به مناطق امن‌تر کوچ کنند. اما در این میان کودکان ضعیف‌ترین و حساس‌ترین قشری بودند که با عوارض و آسیب‌های فراوانی روبرو شدند. کودکانی که در طول این سال‌ها مجبور شدند بار‌ها و بار‌ها به همراه والدین و یا بدون آن‌ها از مناطقی به مناطق دیگر یمن سفر کنند.

بر این اساس با توجه به اخبار و اطلاعات موجود، دولت نجات ملی در نامه‌هایی متعدد به نهاد‌های بین‌المللی به این موضوع اشاره کرده که کودکان یمن به دلیل هشت سال جنگ و محاصره‌های طولانی ناشی از آن در معرض کشتار، آوارگی و بیماری قرار گرفته‌اند. اما در این میان بیماری خود به تنهایی به عاملی تبدیل شده که ضمن اینکه فشار‌های فراوانی را به کودکان یمنی تحمیل کرده شرایط زندگی را هم برای بخش قابل توجهی از آن‌ها بسیار سخت و ناگوار کرده است.

در پایان باید گفت اگر نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی زودتر از این دست به کار نشده و فکری برای اوضاع و وضعیت بحرانی کودکان یمنی نکنند این کشور با یک بحران بزرگ و در سطح بین‌المللی در حوزه کودکان خود روبرو خواهد شد که اگر اینگونه شود کار جامعه جهانی برای رسیدگی و برطرف کردن این بحران بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.