هشدار گوترش درباره تبدیل شدن جنگ اوکراین به یک جنگ جهانی

دبیر کل سازمان ملل هشدار داد، جنگ روسیه و اوکراین ممکن است به سطح یک درگیری گسترده‌تر جهانی برسد.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل در یک سخنرانی خطاب به مقامات کشورهای عضو این سازمان نسبت تبدیل شدن جنگ در اوکراین به یک جنگ گسترده‌تر هشدار داد.

به نوشته نشریه «نیوزویک»، گوترش که با موضوع وضعیت جهان در سال ۲۰۲۳ سخنرانی می‌کرد، به ساعت نمادین مشهور به «ساعت آخرالزمان» که از سال ۱۹۴۷ برای نشان دادن میزان نزدیکی بشریت به یک فاجعه جهانی با به نمایش گذاشتن مقدار زمان باقی مانده تا نیمه‌شب تنظیم می‌شده، اشاره کرد.

گوترش توضیح داد که امسال این ساعت به سبب دلایلی شامل جنگ اوکراین، بدتر شدن تغییرات آب وهوایی، و تهدیدات هسته‌ای مداوم در سطح ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب تنظیم شده که کمترین زمانی است که تا کنون این ساعت تا نیمه شب به نمایش گذاشته است و نسبت به سال گذشته میلادی نیز ۱۰ ثانیه نزدیک‌تر است.

دبیر کل سازمان ملل در بحث درباره تهدیدات علیه ثبات جهانی نسبت به ادامه تشدید جنگ در اوکراین اظهار نگرانی کرده و هشدار داد، این روند می‌تواند مابقی جهان را به یک درگیری جهانی خیلی گسترده‌تر بکشاند.

او گفت: «حمله روسیه به اوکراین نهایت رنج را به مردم اوکراین وارد کرده و تبعات جهانی عمیق دارد. چشم‌انداز های صلح رو به تضعیف می‌روند. احتمال تشدید درگیری‌ها و خونریزی‌های بیشتر رو به افزایش است. من از این می‌ترسم که جهان نه در حال خواب‌زدگی بلکه با چشمانی کاملا باز دارد به سمت یک جنگ گسترده‌تر می‌رود.»

گوترش در ضمن قرائت فهرستی از مسائل فوری سال ۲۰۲۳ اظهار کرد: «لازم است که بیدار و مشغول به کار شویم.»

در صدر این فهرست جنگ روسیه در اوکراین که در آستانه یک ساله شدن قرار دارد بود.

گوترش به درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین، افغانستان، میانمار، منطقه «ساحل» در آفریقا و هائیتی به عنوان دیگر تهدیدات برای صلح اشاره کرد و گفت: «اگر همه کشورها به وظایفشان تحت منشور سازمان ملل عمل می‌کردند، حق صلح تضمین شده بود.»

گوترش در ضمن تاکید بر لزوم در نظر داشتن نسل‌های آینده در ضمن اجرای اقدامات، درخواستش را برای اعمال یک «تغییر شکل رادیکال» در نظام مالی جهانی تکرار کرد.

او اظهار داشت: «در نظام اقتصادی و مالی ما یک مساله اشتباه بنیادین هست.»

دبیر کل سازمان ملل این نقص نظام اقتصادی و مالی جهانی را مقصر افزایش فقر و گرسنگی، افزایش شکاف بین فقیر و غنی و افزایش بار بدهی بر دوش کشورهای در حال توسعه دانست.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.