همکاری دادستانی کل کشور و دادستانی روسیه؛

کارگروه مقابله با جرایم ارتکابی فضای مجازی برگزار شد

کارگروه مقابله با جرایم ارتکابی در فضای مجازی بین دادستانی کل کشور و دادستانی کل فدراسیون روسیه در مسکو برگزار شد.

«علی اکبر بختیاری» سرپرست کارگروه دادستانی کل ضمن ابلاغ درود دادستان کل کشور به همتای روسی خود اظهار داشت: تروریسم، افراطی‌گری، قاچاق مواد مخدر، جرایم مالی و غیراخلاقی جرایمی هستند که با استفاده از فضای مجازی جامعه جهانی را تهدید می‌کنند و بر مبارزه با آن‌ها اتفاق نظر وجود دارد، ولی میزان جدّیت دولت‌ها در این زمینه یکسان نیست.

رئیس دفتر دادستان کل کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به حکم مبانی شرعی و قوانین بالادستی و سیاست‌های قوه قضائیه عزم و اراده جدّی در مبارزه با اینگونه جرایم دارد؛ بنابراین اقتضا دارد دادستان‌های کل به منظور صیانت از ملّت‌ها و جامعه بشری تعاملات و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه‌ای را بین کشور‌ها ایجاد کنند تا به مقابله مؤثر با این گونه جرایم پرداخته شود.

وی افزود: توسعه فضای مجازی در کنار فضای طبیعی فرصت‌های مناسبی برای ارائه خدمات به حوزه‌های قضائی و غیرقضایی را فراهم کرده است، اما تهدیداتی را نیز متوجّه جامعه بشری کرده تا مجرمان بتوانند در ارتکاب جرایم با استفاده از این فضا اهداف شوم خود را عملی نمایند که امیدوارم این نشست، نقطه آغازی برای فعالیت‌ها و همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای در مبارزه با جرایم ارتکابی در فضای سایبر و انسداد مسیر‌های ارتکاب این جرایم در فضای یاد شده باشد.

سرپرست هیأت ایرانی در ادامه پیشنهاد کرد: همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای بمنظور مقابله با این نوع جرایم در آن مورد توجه قرار گرفته و توسعه یابد همچنین آگاهی بخشی به جوامع بشری در قالب سواد رسانه‌ای نسبت به خطرات این گونه جرایم با استفاده از ظرفیت فضای سایبری توسعه یابد و روش‌های ارتکاب جرم شناسایی و ضمن پیشگیری، از ارتکاب این گونه جرایم جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: از هوش مصنوعی در جهت پیشگیری و مقابله با این گونه جرایم بهره برداری لازم بعمل آید و دادستانی کل کشور جمهوری اسلامی ایران بمنظور آشنایی با آخرین روش‌های شناسایی و مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری، قاچاق مواد مخدر و تأمین مالی جرایم مذکور، آمادگی خود را برای تبادل تجربیات اعلام می‌دارد.

بختیاری یادآور شد: دولت‌ها وظیفه دارند از شهروندان خود و امنیّت کشور محافظت نمایند و لازم است از آن‌ها بخواهیم در این عرصه به وظایف خود عمل نمایند. وی گفت: عدالت کیفری با تدابیر محاکمه عادلانه بمنظور محافظت از اصل بی‌گناهی و حق آزادی برای همگان را بروزرسانی کنیم و احکام سخت‌گیرانه را به نظارت قضائی و انتظامی هدایت نمائیم.

سرپرست هیأت ایرانی اظهار داشت: آموزش شاغلان در دادستانی، پلیس و متولّیان فضای مجازی در کشور‌ها را بمنظور پیشگیری و مقابله با این گونه جرایم در اولویت قرار دهیم. از این رو دادستانی کل کشور جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینار‌های تخصّصی مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملّی اعلام می‌دارد.

وی گفت: دادستانی کل کشور جمهوری اسلامی ایران از هرگونه پیشنهاد راهبردی مبتنی بر مقابله با جرایم موضوع وظایف کارگروه و تبادل دانش و تجربیات در نحوه مواجهه و مدیریت رمزارز‌های جهان روا استقبال می‌کند.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.