سردار سرلشکر سلامی در جمع خبرنگاران:

خبرنگار صدای بی‌صداهاست / کار خبرنگاری یک جهاد واقعی است

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت خبرنگار صدای بی‌صداهاست و خبرنگاران از مظلومان دفاع می‌کنند و کار آن‌ها یک کار سخت و یک جهاد واقعی است

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم : سردار حسین سلامی امروز صبح در همایش گرامیداشت روز خبرنگار که با حضور جهادگران تبیین از سراسر کشور، در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد تصریح کرد:
خبرنگاری حقیقت نگاری، حقیقت جویی، یک تعهد، یک مسولیت و یک احساس عمیق برای کمک به انسان‌هاست.

فرمانده کل سپاه با تشکر از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران گفت ذهن‌ها و قلب‌ها محیط عمل و اثر خبرنگاران است و اصحاب رسانه در ذهن و قلب عمل می‌کنند و جهان، جهان رقابت برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌هاست و نقش رسانه در آن، تعیین کننده، محوری و تاثیرگذار است.

سردار سلامی با اشاره به اینکه در یک جنگ رسانه‌ای جهانی با قلمروی وسیع آن قرار داریم افزود در یک طرف این جنگ، جبهه رسانه‌ای مقاومت است و در دیگر سوی آن امپراطوری رسانه‌ای غرب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پیش‌فرض‌ها، واقعیت‌های مصنوعی و حقیقی، ارزش‌ها و نُرم‌ها یا هنجارها بر محتواهای خبر تاثیر اساسی دارد تصریح کرد: اگر هر کدام از این موارد نباشد انسان و جامعه دچار استرس می‌شود.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه استقلال فکری و بی‌طرفی از اصول اصلی فعالیت یک خبرنگار است تصریح کرد: خبرنگار، حق طلب، تبیین کننده مسائل و مدافع منافع ملی، مظلومیت و حقانیت است اما فردی خنثی و بی‌طرف نیست.

وی همچنین افزود: دشمن سعی می‌کند از درون رویدادهای کوچک، یک امتداد بزرگ بسازد و از آن بهره‌برداری کند لذا شما خبرنگاران باید طوری اقدام کنید که از فعالیتتان، کمترین آسیب به جامعه برسد.

سردار سلامی با بیان اینکه خبرنگاران، سازندگان و نگارندگان واقعیت‌ها هستند گفت: تعهد درونی خبرنگار برای حفظ هویت جامعه نکته مهمی است که می‌بایست به آن توجه کرد.

سردار سلامی صحت خبر، کامل بودن اندام‌واره آن و نبود ابهام را از جمله اصول خبر و خبرنگاری دانست و افزود: صداقت، عدالت، راستگویی امانت‌داری و رازداری از جمله اخلاق حرفه‌ای یک خبرنگار محسوب می‌شود.

فرمانده کل سپاه گفت: خبرنگار مثل غریق نجات عمل می کند لذا خبرنگاران باید صاحب فلسفه و منطق، دارای تشخیص مناسب و جهت‌گیری صحیح باشند.

وی انتشار روایت نخست در خبررسانی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد دشمنان، با سرعت اما سطحی و بدون دقت اخبار ما را منتشر می‌کنند که رد آن مشکل می‌شود لذا باید تلاش در انتشار روایت اولیه داشته باشیم که ابزار آن، سرعت، دقت و انصاف است.

سردار سلامی با اشاره به اینکه ایران، کشور پر رویدادی است گفت: متاسفانه اخبار منفی و ناهنجار در جامعه ما زودتر از دیگر اخبار منعکس می‌شود لذا خبرنگاران باید پیامدسنج باشند و به این گونه موارد توجه داشته باشد.

وی تصریح کرد خبرنگار صدای بی‌صداهاست و از مظلوم دفاع می‌کند اما واقعیت دشمن ما، هیروشیما و ناکازاکی و حمله به مراسم جشن و عروسی در عراق و افغانستان است و مفاهیم زشت خود را با نام و قالب زیبا منتشر می‌کند و فضای مجازی را بر فضای حقیقی تحمیل می‌کند.

سردار سلامی گفت به عنوان نمونه، کرامت بالای زن در ایران که به خوبی جلوه‌گر است را دشمن به بدترین نحوه خود به جهان معرفی می‌کند که در این باره هوشیاری و دقت نظر جامعه خبر برای مقابله با آن بسیار مهم است.

گفتنی است در این مراسم با حضور فرمانده کل سپاه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان بسیج سازندگی از خانواده شهید محمود صارمی که روز خبرنگار به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده است و همچنین تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور تقدیر شد.
 

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.