بوی اربعین از ایران تا عراق/ شور و شوق اربعینی

می‌گویند در اربعین وظیفه داریم حرکت کنیم؛ برخی تا کربلا می‌روند و برخی هم در شهر و محله خود به عشق کربلا قدم می‌زنند و ممکن است عده‌ای هم بیایند و به این جاماندگان خدمت کنند؛ این گسترش مفاهیم خیلی به حرکت تمدنی اربعین کمک می‌کند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  زهرا علوی

این روز‌ها حال و هوای عجیبی بر کوچه و خیابان‌های شهر‌های کشورمان موج می‌زند حال و هوایی که خبر از اتفاقی شگرف و بس بزرگ و زیبا و در عین حال جهان‌شمول دارد؛ اتفاقی که از ۱۴ قرن پیش با راهبری شیعیان و عاشقان حسینی از نقطه نقطه عالم میلیون‌ها دل عاشق را با پای پیاده راهی کربلا می‌کند تا هم ارادت مردم به اباعبدالله را به دنیا مخابره کند و هم همبستگی و عظمت مسلمانان را به رخ دشمنانی بکشد که به دنبال ایجاد تفرقه و نفاق در صفوف مسلمانی هستند.

با این حال شور و حال عجیبی است از موکب‌دارانی که از عمق جان مبالغ بالایی را نذر زائران پیاده حسینی کرده و برای خرید مایحتاج موکب‌ها یکی یکی به شرکت‌های پخش مواد غذائی و بنکداران بازار جهت تهیه موارد مورد نیاز از آب معدنی تا رب گوجه فرنگی و برنج و حبوبات و... سر می‌زنند تا مردمی که خود برای خدمت به سوی موکب‌های مسیر پیاده‌روی تا مرز مهران و از مرز مهران تا کربلا می‌شتابند؛ و سر دیگر این عاشقی‌ها برای آن‌هایی که جامانده یا توانایی رفتن ندارند در کشور برقرار است تا همگان از این سفره پر ثواب زیارت بهره‌مند گردند. چرا که زیارت اربعین از چند محور دارای ارزش است.

محور‌های ارزشمندی اربعین
چنانچه از امام صادق (ع) در خصوص زیارت اربعین چنین نقل شده است که: در زیارت اربعین چندین محور وجود دارد که یکی از این محور‌ها حرکت از منزل به سمت کربلاست؛ بر اساس این روایت کسی که به قصد زیارت از خانه خارج شود مشمول حسنه و بخشش گناه است و از زمانی که تصمیم به زیارت می‌گیرد و از منزل خارج می‌شود زائر محسوب می‌شود.
در روایات دیگر نیز بر پیاده رفتن به زیارت امام حسین (ع) تأکید شده و نکته‌ای که از ویژگی‌های اربعین به ما بیشتر می‌تواند کمک کند و این حرکت را با عظمت بیشتری نشان دهد و افراد بیشتری را در جای جای عالم درگیر حرکت اربعین کند، این است که هرکس از خانه خودش حرکت کند و آغاز حرکت منزل به منزل توسعه پیدا کند. اگر این حرکت همگانی اتفاق افتاد و جمع کثیری از مشتاقان زیارت را به همراه خواهد داشت و این حرکت مویرگی که از جای جای عالم اتفاق می‌افتد به سمت نقطه اوج و کربلا برود همه در این حرکت بزرگ تمدنی نقش خواهند داشت.

از خدمت‌رسانی تا کوله بر عاشقی
عده‌ای در تکاپوی مهیا کردن شرایط سفر برای زائران اربعین هستند و عده‌ای وسائل پذیرائی و خدمت را بر عهده گرفته‌اند و عده‌ای هم شب و روز بیدار و هوشیارند تا امنیت سفر زائران حسینی را تامین کنند و خیل عظیمی هم عاشقان کوله‌بار بسته و پیاده و سواره تا مرز مهران می‌روند تا از نرده‌های عاشقی به سوی کربلا پرواز کنند؛ و باز عده‌ای که پای سفر و توان پذیرائی و خدمت ندارند خوان نعمت ائمه اطهار را در خانه و محله می‌گسترانند تا به گفته آن پیر غلام حسینی «به تو از دور سلام» سلامشان را از راه دور برسانند و در این همایش عظیم سهمی داشته باشند. آن طرف مرز هم شور و شوق دیگری برپاست از میزبانانی که خود را آماده پذیرائی از زائران می‌کنند و هر آنچه در خانه دارند در طبق اخلاص برای درکردن خستگی زائران پیشکش امامشان کنند.

تلاش دشمن برای تحریف و تحریم اربعین‌
می‌گویند در اربعین وظیفه داریم حرکت کنیم؛ برخی تا کربلا می‌روند و برخی هم در شهر و محله خود به عشق کربلا قدم می‌زنند و ممکن است عده‌ای هم بیایند و به این جاماندگان خدمت کنند؛ این گسترش مفاهیم خیلی به حرکت تمدنی اربعین کمک می‌کند؛ لذا در اربعین هرکس حرکت می‌کند یا زائر است یا جامانده؛ کسانی که می‌روند در مسیر زیارت هستند و آثار و برکات خود را در پیوند‌های اجتماعی بیشتر تقویت می‌کنند و هرکس به گونه‌ای در این مسیر خدمت می‌کند و حرکت می‌کند.
شاید برای همین همبستگی و شور و اشتیاق است که دشمن از اربعین می‌ترسد و با کلید واژه «اربعین حکومتی» می‌خواهد اربعین را تحریف و تحریم کند چراکه هرگز نمی‌خواهد این همایش عظیم و پرشور چند میلیونی پوشش داده شود. اربعین تاثیری جهان‌شمول دارد چرا که کنگره‌ای جهانی و میعادگاه همیشگی شیعیان سراسر دنیا است و آن‌هایی که در مجازی و واقعی به دنبال تخریب و تحریف این حرکت عظیم هستند، چشم دیدن شکست خود و تقویت جامعه شیعه و مسلمانان را ندارند.

پیام اربعین
اربعین پیام عقلانیت، عدالت و معنویت و پیام مبارزه با ظلم و ستم و همه انحرافات اجتماعی است؛ همان انحرافاتی که امروز جامعه غربی و مردم آن‌ها خواسته و ناخواسته درگیر آن بوده و غرب نمی‌خواهد این پیام رسای عقلانیت و معنویت برای مردمش مخابره شود. اربعین سراسر دوستی، برادری و وفاداری امت اسلامی و جامعه دینی است و از همین روست که عاشقان و شیفتگان حسینی از ماه‌ها قبل برای آن مهیا می‌شوند. اربعین قدرت نرم جهان اسلام را تقویت می‌کند و روح مقاومت را در دل ملت‌های ستمدیده می‌دمد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.