آمریکا به دنبال احیای داعش در سوریه

تحرکات آمریکا در شمال عراق، فعال شدن گروه‌های تروریستی جبهه النصره، جابجایی سنگین کاروان لجستیکی ارتش آمریکا در شمال عراق و... نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند آمریکا درحال احیای داعش در منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :  نزدیک به دو ماه است که اخبار جابجایی سنگین کاروان لجستیکی ارتش آمریکا در رسانه‌های محلی عراق در حال انتشار است؛ شمال عراق محل ترانزیت تجهیزات نظامی آمریکایی است.

شرق الاوسط در گزارشی طبق منابع خود درباره فعالیت آمریکا در شمال عراق، این‌گونه می‌گوید: «سه شخصیت عراقی که یکی از آنان از سران یک گروه مسلح مستقر در شمال عراق به الشرق الاوسط گفتند: آمریکایی‌ها در حال باز استقرار در منطقه هستند. اینها، مقدمات عملیات نظامی است که داخل عراق نخواهد بود. این منبع که هویتش فاش نشد، افزود: گروه‌های مسلح احتمال می‌دهند که هدف راهبردی از این عملیات تغییر قواعد درگیری با روس‌ها در سوریه باشد». 

 

در ادامه شرق الاوسط می‌گوید: «این منبع با بیان اینکه آنچه الان در اختیار داریم صرفاً تحلیل‌هایی بر اساس اطلاعات ناچیز است زیرا آمریکایی‌ها خیلی از عملیات‌هایشان را به بغداد اطلاع نمی‌دهند، هدف دوم آمریکایی‌ها از تحرکات اخیر را ایران دانست و گفت: آمریکایی‌ [همچنین] تلاش می‌کنند مسیر کمک‌های ایران به سوی سوریه و لبنان را از خاک عراق قطع کنند... فعلا این همه چیزی است که ما تا الان می‌دانیم».[۱]

آمریکا در حال تلاش برای بستن «بزرگراه مقاومت»

با شکست آمریکا و متحدانش در جنگ نظامی، جنگ اقتصادی علیه کشورهای مقاومت به‌راه افتاده که هدف آن به زانو درآوردن این کشورهاست، بنابراین لزوم همکاری‌های اقتصادی بین این کشورها بیش از پیش احساس می‌شد. با فروکش کردن درگیری‌های نظامی در عراق و سوریه، نوبت به همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای محور مقاومت رسید.

از نظر اقتصادی بازگشایی این گذرگاه می‌تواند روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری سوریه، عراق، جمهوری اسلامی ایران و لبنان را گسترش دهد که شکست آمریکا در جنگ اقتصادی سوریه را در پی خواهد داشت. با بازگشایی این گذرگاه یک گام بسیار مهم برای بازگشت شرایط به قبل از ظهور داعش و عادی شدن تردد روزمره بین عراق، سوریه و ایران صورت می‌گیرد. با توجه به پتانسیلی که این گذرگاه برای تجارت به وجود می‌آورد ترانزیت کالا و خدمات از مرز زمینی افزایش می‌یابد و تنوع پیدا می‌کند و هزینه واردات کشورهای مقاومت را به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بهره‌برداری از این مسیر می‌تواند به دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورهای مقاومت کمک شایانی نماید.

 

گذرگاه «البوکمال ـ القائم» از پنج جهت امنیتی، سیاسی، ژئوپولیتیک، اقتصادی و فرهنگی برای سوریه و عراق اهمیت دارد
اتحاد اقتصادی، ایران، عراق، سوریه و لبنان، فروکش کردن اثر تحریم‌ها و از همه مهم‌تر تبدیل شدن محل‌های درگیری به شاهراه‌های اقتصادی، نگرانی‌هایی هستند که آمریکا را وادار کرده است تا گذرگاه بوکمال را مختل کند. البته لازم به ذکر است که گذرگاه بوکمال بارها مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره تازه‌ترین اظهارات منتشر شده از سوی سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در زمینه برنامه ریزی و حمایت آمریکا از بازتوزیع و احیای داعش در منطقه و اعمال خشونت در کشورهای حامی محور مقاومت به «راهبرد معاصر» گفت: اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله لبنان برآیند اطلاعات دقیقی است که این جنبش مقاومت در اختیار دارد.

وی افزود: گزارش‌هایی که به دست حزب الله لبنان رسیده، بیانگر آن است نیروهای آمریکایی در شرق فرات در سوریه و به طور مشخص در دو منطقه بوکمال و دیرالزور پادگان‌هایی برای آموزش گروه‌های تروریستی وابسته به داعش ایجاد کرده‌اند. آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر برای بازسازی داعش آموزش‌های جدیدی در نظر گرفته و به مرحله اجرا گذاشته‌اند تا به این وسیله به محور مقاومت حمله و زمینه‌های لازم را برای ایجاد ناامنی در ایران، عراق و سوریه فراهم کنند.[۲]

گزارش‌هایی وجود دارد که نظامیان واشنگتن، ۱۵۰ نفر از تروریستهای خارجی داعش را در این مناطق مستقر کردند. آمریکاییها همچنین در هفته‌های اخیر اقداماتی کردند که نشان می‌دهد به دنبال حضور طولانی این نیروها هستند. حشدالشعبی نیز برای خنثی کردن این توطئه آمریکا به صورت گسترده در غرب استان الانبار و نوار مرزی با سوریه نیروهای خود را مستقر کرده است.[۳]

 

احیای داعش در دستور کار آمریکا

در روزهای اخیر رسانه‌های محلی خبر دادند که ۸ فرمانده ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» توسط حملات جنگنده‌های روسیه کشته شدند. تجمع این فرماندهان در مصادف با تحرکات آمریکا در شمال عراق، قطعا بی‌ارتباط با احیای داعش نخواهد بود.

 

خبرنگار حزب کردستان در توییتی نوشت: «ژنرال مایک اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده سنتکام، در ۲۱ اوت به سوریه سفر کرد و از اردوگاه های الهل و الروج در شمال شرق سوریه بازدید کرد.»

حضور این فرمانده سنتکام در اردوگاهی که محل اقامت خانواده‌های داعشی است نوید احیای داعش، توسط حامی اصلی آن (آمریکا) را می‌دهد.

 

[1]. https://aawsat.news/5fyh2

[2]. http://fna.ir/3e8ai8

[3]. http://fna.ir/3e7vui

پایان پیام/.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.