در گفتگو با بصیرت مطرح شد

قدیری ابیانه: توسعه روابط ایران با کوبا به کشور‌های آمریکای لاتین تعمیم داده می‌شود

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر امروز و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران خواهد شد.پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با محمدحسن قدیری ابیانه

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :میگل دیاز کانل رئیس‌جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر امروز و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران خواهد شد. مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور کوبا صبح روز دوشنبه توسط رییسی و در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار خواهد شد. پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه هیأت‌های همراه، ملاقات خصوصی رؤسای دو کشور، نشست مشترک هیات عالیرتبه و مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری برگزار می‌شود و سپس دو رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک نتایج و دستاورد‌های رایزنی‌های فیمابین را تشریح خواهند کرد.

میگل دیاز کانل در جریان این سفر علاوه بر دیدار رسمی با رئیسی دیدار‌هایی نیز با برخی مقامات عالی‌رتبه کشورمان خواهد داشت و از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاورد‌های فناوران جمهوری اسلامی ایران و نیز انستیتو پاستور که در عرصه‌های پزشکی و دارویی با کوبا همکاری دارد، بازدید خواهد کرد. بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و بین‌الملل در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور کوبا به ایران توضیحاتی ارائه داده است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل گفت: به جا آوردن حمایت‌های جدی جمهوری اسلامی از کوبا و کوبا از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی موضوع بسیار مهم و قابل تاملی است که می‌تواند منجر به توسعه همکاری‌ها در عرصه بین‌الملل و دفاع از حق و حقیقت در سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی شود.

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص ابعاد و چرایی سفر رئیس‌جمهور کوبا بعد از گذشت دو دهه به ایران گفت: کوبا کشوری انقلابی، ضد امپریالیستی و ضد آمریکایی است که سال‌های زیادی است تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکاست، اما ذره‌ای از مواضع خود در این موضوع عدول و عقب‌نشینی نداشته است.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: با اینکه سران آمریکا در سال‌های گذشته توطئه‌های زیادی علیه کوبا صورت داده اند، اما خوشبختانه در تحقق اهداف شوم خود موفق نشده‌اند.

محمد حسن قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: کوبا به عنوان یک کشور انقلابی بار‌ها در مجامع بین‌المللی از ایران حمایت کرده، ضمن اینکه در موضوعات و دفعات مختلف نشان داده که به نفع فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی موضع‌گیری می‌کند چرا که سالهاست از پیشتازان مبارزه با استبداد و استکبار و سلطه‌گری همه جانبه آمریکا به شمار می‌رود.

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل توضیح داد: کوبا در زمینه مسائل پزشکی و درمانی از جمله کشور‌های پیشتاز است که در برخی بخش‌ها موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده به همین جهت می‌توان انتظار داشت شاهد توسعه روابط بین ایران و کوبا در این زمینه باشیم.

وی در ادامه بحث گفت: به جا آوردن حمایت‌های جدی جمهوری اسلامی از کوبا و کوبا از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی موضوع بسیار مهم و قابل تاملی است که می‌تواند منجر به توسعه همکاری‌ها در عرصه بین‌الملل و دفاع از حق وحقیقت در سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی شود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجه خاطر نشان کرد: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه دو کشور ایران و کوبا روابط قابل توجهی دارند و دو کشور خواهان توسعه همکاری در بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی تا سیاسی و حتی توریسم هستند چرا که کوبا مقصد گردشگری قابل توجهی است.

وی در خصوص جایگاه کوبا در آمریکای لاتین گفت: کوبا در بین نیرو‌های انقلابی در آمریکای لاتین نفوذ و طرفداران قابل توجهی دارد اعم از اینکه نیرو‌های یاد شده در کشور‌هایی که حکومت‌های آن‌ها وابستگی به آمریکا داشته باشند یا نداشته باشند حضور دارند، اما همواره از مواضع کوبا حمایت می‌کنند، ضمن اینکه کشور‌هایی مثل نیکواراگووا یا ونزوئلا نیز ارتباط قابل توجهی با کوبا دارند بنابراین ایران از توسعه روابط با کوبا می‌تواند به نفع گسترش روابط با کشور‌های آمریکای لاتین استفاده کند.

محمد حسن قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: بی شک توسعه ارتباطات ایران و کوبا از جهات بسیاری قابل تامل است ضمن اینکه ارتباطات مثبت ایران با کوبا به سایر کشور‌های آمریکای لاتین کشیده می‌شود که از بسیاری جهت اعم از یافتن بازار‌هایی برای صادرات کالای ایرانی و واردات بخشی از نیازمندی‌های ایران و توسعه مباحث سیاست خارجی در عرصه بین‌الملل حائز اهمیت است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.