۹ دی تبلور فرهنگ عاشورایی در انقلاب اسلامی

قیام 9 دی پایانی بر قرائت‌های انحرافی از خط امام(ره) بود. قیام 9 دی پیوند بین امت و امام(ره) و تبلور تجربه گران‌سنگ عاشورای سال 61 هجری بود. قیام 9 دی خروش ملت در دفاع از مردم‌سالاری بود. خروش علیه قانون‌ گریزانی بود که خود را مرجع تفسیر قانون معرفی کردند و بر شاخه نشسته و بن بریدند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  خبرگزاری زنان ایران - بي ترديد ؛ قیام حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در روز 10 محرم سال 61 هجری، ماهیتی ضدظلم و استکبار ستیز داشت و در همین راستا، تفکر شیعي و شیعیان نیز در گذر زمان همواره در برابر ظالمان قرار داشته و حکومت های جور را برنتابیده اند.
تاریخ معاصر نیز شاهد نقش تعیین کننده محرم و قيام عاشورا در جنبش های اصیل مردمی است که مصداق کامل بروز و ظهور این تاثیر را در انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم و در شعارهاي مردم نظير( نهضت ما حسینی است و رهبر ما خمینی است) به طور شفاف بر این امر تکیه و تاکید مي شد.
از طرفي عدالت گرايي در تمام شئونات اجتماعي فلسفه و غايت تحقق انقلاب اسلامي و محقق شدن جامعه اسلامي و تمدن اسلامي بر پايه ارزش هاي منطبق بر فطرت عدالت خواه انسان، هدف بزرگ انقلاب اسلامي است.
انقلاب اسلامي تحولي بسيار بزرگ در قرون و اعصار اخير و تبلور وعده الهي “يخرجهم من الظلمات الي النور” و بشارت دهنده پيام معنويت و حيات طيبه براي انسان تشنه عدالت است.
اين انقلاب عظيم بعد از گذشت سه دهه از حيات طيبه آن کارآمدي خود را اثبات نموده و تاثيرات عميق اجتماعي و تاريخي از خود به جاي گذاشته و بعد از ورود به دهه چهارم با هدف گذاري آينده نگرانه مقام معظم رهبري تحت عنوان "دهه پيشرفت و عدالت" مسيري نو و نوراني براي مردم ايران و کل بشريت تعريف نموده و سريع و شتابان به سمت فتح قله هاي جديد و اهداف و آرمان هاي مقدس در حرکت است.
نقطه عطف اين پيدايش و ظهور قدرتمند و حرکت سريع رو به جلو در مسير عدالت همه جانبه به دليل آن است که اين انقلاب از يکسو ريشه در عاشورا و حماسه حسيني و از سوي ديگر چشم به عصر ظهور دارد و منتظر جامعه مهدوي است.
در واقع انقلاب اسلامي به عنوان حلقه واسطه ميان مکتب عاشورا و فرهنگ انتظار عمل مي نمايد و با الهام از حماسه عظيم عاشورا، پاي در جاده انتظار و حرکت به سمت جامعه عدالت مهدوي دارد و در پي زمينه سازي براي تحقق آرمان و آرزوي بزرگ و وعده حتمي الهي است.
از ابتداي خلقت حضرت آدم (عليه السلام ) و تمرد و سرپيچي شيطان از دستور الهي، دو جبهه حق و باطل به سرپرستي خداي متعال و طاغوت شکل گرفته است.
نهضت عاشورا سنگين ترين و خونين ترين نبرد مقدس در اين درگيري دائمي است که براي اقامه حق و عدالت ؛ برپا شده و همواره محور و الگو و الهام بخش مبارزات جبهه حق عليه باطل بوده است.
امام‏خمینی(ره) با استعانت از عدالت‏خواهی نهضت حسینی(ع) تأکید مي فرمود: «شهادت [امام‏حسین‏] برای این بود که اقامه شود عدل الهی...
سیدالشهدا سلام الله علیه وقتی می‏بیند که یک حاکم ظالمی، جائری در بین مردم دارد حکومت می‏کند، تصریح می‏کند حضرت، که اگر کسی ببیند که حاکم جائری در بین مردم‏حکومت می‏کند، ظلم دارد به مردم می‏کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند، هرقدر که می‏تواند، با چند یا چندین نفر...
باتوجه به آنچه گذشت معلوم شد که رهبری انقلاب عظيم اسلامي از لحاظ ایمان، روحیه، شجاعت و عدالت‏طلبی رهرو امام حسین(عليه السلام) بود و مردم با توجه به این همسانی، به رهبری انقلاب گرویدند و در اجابت دعوت ایشان برای تداوم عاشورای حسینی، انقلاب کردند و این از وجوه بارز تأثیر گذاری عاشورا بر انقلاب اسلامی بود.
باتوجه به آنکه مهم‌ترين منبع فرهنگ سياسي ايران، مباني ديني و به طور خاص مذهب شيعه است و بخش عمده‌اي از رفتار سياسي مردم نيز از اين منبع متأثر است، بنابراين حرکت اسلامي مردم ايران در بهمن 57 نيز از اين منبع ناشي شده است.
با توجه به آنچه ذکر شد در مي‌يابيم که انقلاب اسلامي ايران از بسياري از جهات وامدار نهضت حسيني و مقولاتي نظير عدالت خواهي و شهادت‌طلبي عاشورايي مي‌باشد.
و اما قیام 9 دی پایانی بر قرائت‌های انحرافی از خط امام(ره) بود.
قیام 9 دی پیوند بین امت و امام(ره) و تبلور تجربه گران‌سنگ عاشورای سال 61 هجری بود.
قیام 9 دی خروش ملت در دفاع از مردم‌سالاری بود. خروش علیه قانون‌ گریزانی بود که خود را مرجع تفسیر قانون معرفی کردند و بر شاخه نشسته و بن بریدند.
قیام 9 دی قیامی ملی بود که جایگاه حسین(ع) در قلب و دل خویش را فریادی مضاعف کرد تا دشمنان بدانند تابلو عاشورا پایین کشیدنی نیست و تجربه عاشورا تکرار شدنی نخواهد بود.
منابع:
۱.برگرفته از مقاله:نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی
نویسنده:مهدی علیخانی صدر
۲.وبگاه اینترنتی به آدرس:
https://arakmu.ac.ir/vcfd/fa/news/7057
انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.