آینده جنگ در نوار غزه و سناریوهای تل آویو

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از جنگ طوفان الاقصی به نظر می‌رسد اسرائیل با راهبرد «نه جنگ نه آتش بس» درپی حفظ فشار بر مقاومت فلسطین و فرار از شکست های داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :

جنگ از 100 روز گذشت، اگر پیش از طوفان الاقصی و حتی در وضعیت نرمال امنیتی صهیونیست ها، از تحلیل گران پرسیده میشد که ارتش تل آویو توان، اراده و ظرفیت اجتماعی نبرد 100 روزه دارد یا خیر؟ شاید بتوان گفت بعید بود که کمتر کسی پیش بینی اش مثبت بوده باشد، مخصوصا که اگر یک پیش فرض مهم دیگری به نام درگیری در چند جبهه را هم به سوال می افزودیم. اما چرا اسرائیل جنگ را تمام نمیکند؟ برای پاسخ به این سوال مولفه و پاسخ های مختلفی می توان ارائه داد اما یک مسئله و زاویه دید مهم به این پاسخ، سناریوهای تل آویو است که او را مجاب به تاب آوری و تداوم جنگ کرده است.

سناریو خطرناک صهیونیستی، نه جنگ نه آتش بس

در آستانه صد روزگی جنگ، رژیم صهیونیستی علی رغم پایین کشیدن فیتیله حملات و کشتار، عقب نشینی از بخش هایی از شمال نوارغزه و دو استان شمالی، به مرخصی فرستادن نیروهای آماده باش ارتش ذخیره، خروج تیپ های مختلف و تنها باقی مانده 3 تیپ در نوارغزه و حتی لغو گزارش روزنامه سخنگوی ارتش از جنگ غزه، اما نه زمزمه ای از آتش بس را پیش کشیده و نه حتی مذاکرات برای آزادی اسرای صهیونیستی در بند حماس.

آنچه از ادبیات رسمی و رسانه ای تل آویو و رفتار میدانی نظامی ارتش صهیونیستی می توان دریاف کرد، آن است که علی رغم فشار افکارعمومی داخلی در عدم آزادی بیش از 100 اسیر باقی مانده صهیونیستی پس از 100 روز در دست حماس، تل آویو قصدی برای پایان جنگ ندارد. این عدم پایان جنگ به امید تداوم وضعیت غیر عادی زندگی و امنیتی در نوارغزه (بلاخص شمال و محور مرزی) و تسلیم شدن مقاومت در اثر فروپاشی اجتماعی است.

تصاویر هفته گذشته در برخی مناطق شمال پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی و هجوم آخرالزمانی مردم باقی مانده در اردوگاه ها، بیمارستان و مدارس این منطقه برای گرفتن و پیدا کردن غذا و... نشان از خطرناک بودن وضعیت در این منطقه است.

اکنون بیش از 800 هزار نفر از 1.3 میلیون نفر ساکن دو استان شمالی در این منطقه باقی مانده اند که تقریبا همه این جمعیت آواره در مدارس و ... اند. نه جنگ و نه آتش بس وضعیت را برای این نیروهای انسانی سخت و به تبع آن برای نیروهای مقاومت و قسام هم سخت تر خواهد کرد.

صهیونیست ها امید دارند در یک جنگ طولانی مدت و فرسایشی، بتوانند به مرور ضرباتی جدی به مقاومت، تونل ها و مدیریت یکپارچه حماس وارد کنند. البته ناگفته نماند که کابینه جنگ کنونی تل آویو و خود نتانیاهو این نگرانی را هم دارند که طولانی شدن جنگ می تواند پاشنه آشیل آنها شود.

مقاومت و تلاش جدی تر برای پایان جنگ

سناریو و وضعیت کنونی و خطرهای آن از چشم اتاق تصمیم گیر مقاومت هم دور نمانده است و لذا ما شاهد تلاش هایی در هفته اخیر برای تشدید فشار و تنش و بالا بردن هزینه تداوم جنگ در وضعیت نه جنگ و نه آتش بس برای طرف صهیونیستی است.

افزایش تولیدات رسانه ای قسام از اسرای اسرائیلی و ضریب دادن به خیر کشته شدن آنها، سخنان تصویری ابوعبیده و تهدید صهیونیست ها در کنار اقدامات رو به جلوی مقاومت یمن و لبنان را می توان در همین پازل دید.

شاید صراحت سخنان ابوعبیده در صدمین روز جنگ که گفت: «مطلع شده‌ایم که مقاومت در جبهه‌های عدیده‌ای حملات خود را گسترش خواهد داد» را بتوان در همین پازل و آغاز مرحله جدیدی از افزایش فشارها بر صهیونیست ها تفسیر کرد.

طوفان الاقصی برای صهیونیست ها شوکی تاریخی بود و میدانند که رهایی از این شوک با یک بازدارندگی جدی و متفاوت از دهه های گذشته ممکن نخواهد بود. شاید مصداق عینی جمله بالا را بتوان در سخنان گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش از ترور شیخ صالح العاروری لمس کرد که گفته بود: اگر در جنگ غزه پیروز نشویم، نمی‌توانیم در خاورمیانه زندگی کنیم.

امید می رود که یمن و انصارالله با حفظ راهبرد کنونی و بالا بردن هزینه تجارت جهانی در کنار اقدامات مقاومت عراق و لبنان، فشارها را بر صهیونیست ها برای تداوم جنگ به امید سناریوی نه جنگ نه آتش بس افزایش، و آنها را از این سناریو منصرف نمایند.

حضرت آیت الله خامنه ای روز سه شنبه 26 دی ماه در دیدار با ائمه جمعه ؛ در بخش پایانی سخنانشان، با تأکید بر اینکه امروز دست خدا در مسئله بین‌المللی غزه قابل مشاهده و نمایان است، گفتند: مردم مظلوم و مقتدر غزه توانستند دنیا را تحت تأثیر مبارزات خود قرار دهند و امروز دنیا به این مردم و مبارزان و گروه مقاومت آن‌ها به چشم قهرمان نگاه می‌کند. ایشان همچنین با تمجید و تحسین کار بزرگ ملت یمن و دولت انصارالله در پشتیبانی از مردم غزه، خاطرنشان کردند: یمنی‌ها به مجاری حیاتی رژیم صهیونیستی ضربه وارد کردند و از تهدید آمریکا نترسیدند چرا که انسانِ خداترس از غیرِ خدا نمی‌ترسد و این کار آنها حقاً و انصافاً مصداق جهاد فی سبیل الله است. هم چنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابراز امیدواری کردند: به اذن پروردگار این مجاهدت‌ها، مقاومت‌ها و فعالیت‌ها تا پیروزی ادامه پیدا کند و خداوند نصرت و یاری خود را شامل همه کسانی نماید که در راه مورد رضایت او حرکت می‌کنند.

امید است اقدامات اخیر محور مقاومت و هدف قرار دادن مستقیم آمریکایی ها از باب المندب تا عین الاسد ادامه یابد و فشار بر صهیونیست ها برای پایان تنش و جنگ به نتیجه برسد.

یادداشت: محسن فایضی - کارشناس مسائل فلسطین

انتهای پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.