رئیس اندیشکده یقین:

به صحنه آمدن دین، کار انقلاب اسلامی بود / تئوری‌های اقتصادی دنیا شکست خورده‌اند

رئیس اندیشکده یقین گفت: اقتصاددانان بزرگ دنیا صدها کتاب نوشته‌اند و اذعان کرده‌اند که تئوری‌های اقتصادی شکست‌خورده است اما ما هنوز این مدل‌ها را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنیم و برای رشته علوم اقتصادی دانشجو می‌پذیریم...

هادی نیوز: حسن عباسی عصر دوشنبه در نشست «ایرانی که می‌تواند بگوید نه» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در تالار پیامبر اعظم این دانشگاه برگزار شد با اشاره به مبانی ایدئولوژیک تمدن‌ها گفت: اینکه مردمی بخواهند مبانی جدیدی را حاکم کنند باید مشخص شود که سیستم‌عامل این مبنای جدید چیست.

وی با بیان اینکه تاکنون خیلی‌ها سعی کرده‌اند اسلام را پیاده کنند، اظهار داشت: باید در مدل ارائه شده دنیا و آخرت با هم دیده شود؛ خیلی از مدل‌هایی که ادعای پیاده‌سازی اسلام را داشتند مانند طالبان با رفتارهای قشری‌گری شکست خوردند.

رئیس اندیشکده یقین نکته مهم در مدل‌های ارائه شده را «انطباق» عنوان کرد و افزود: وقتی ایران اسلامی 36 سال دوام آورده و هنوز مردم متدینی را به دنبال خود دارد نشان‌دهنده این است که مدلی که داشته تا حدودی درست بوده است؛ هر چند که تاکنون تنها 3 – 4 درصد از اسلام در کشور ما پیاده‌سازی شده است.

عباسی در ادامه با بیان اینکه هر چیزی کارکردی دارد که بدون آن کارکرد ارزش خود را از دست می‌دهد تصریح کرد: کارکرد دین قسط است؛ و قسط بدین معناست که تمام سهم هر فرد را به او بدهیم.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه اگر قسط رعایت نشود ظلم را شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در بین عوام مشکل چندانی در رعایت قسط وجود ندارد بلکه مشکل در خواص است چرا که اکثر خواص قوام به قسط نیستند.

وی دلیل تداوم انقلاب اسلامی را در صحنه بودن مردم عنوان کرد و اظهار داشت: سیستم باید به گونه‌ای باشد که افراد در قبال یکدیگر سهم هم را بپردازند.

عباسی ادامه داد: 37 سال پیش برخی معتقد بودند باید زیر بیرق شوروی رفت و برخی دیگر نیز معتقد بودند که باید زیر بیرق آمریکا باشیم؛ ولی ما به سمت اسلام رفتیم و اینکه دین به صحنه آمد کار انقلاب اسلامی بود.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در باب لزوم اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: ما در حقیقت الگوهای خارجی را گرفته‌ایم و رنگ اسلامی به آن‌ها زده‌ایم.

وی اضافه کرد: علوم غربی متناسب با اعتقادات غرب است و ما نمی‌توانیم بگوییم از این علوم قسمت‌های خوبش را جدا می‌کنیم چراکه با اعتقادات ما سازگار نیست و به هم نمی‌چسبد.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به لزوم تحول و انقلاب در دانشگاه‌ها، اقتصاد، فرهنگ، بانکداری و ... بیان داشت: این انقلاب‌ها انقلاب اصلی است وگرنه اینکه شاه را از مملکت بیرون کنیم، صدها بار در دنیا اتفاق افتاده است.

عباسی در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان دنیا امروز به شکست نظریات اقتصادی اذعان دارند تصریح کرد: اقتصاددانان بزرگ دنیا صدها کتاب نوشته‌اند و اذعان کرده‌اند که تئوری‌های اقتصادی شکست‌خورده است اما ما هنوز این مدل‌ها را دانشگاه‌ها تدریس می‌کنیم و برای رشته علوم اقتصادی دانشجو می‌پذیریم.

رئیس اندیشکده یقین در ادامه با اشاره عقد قرارداد خرید بیش از 100 فروند هواپیمای ایرباس بیان داشت: با این قرارداد عملاً شرکت ایرباس تا چندین سال دیگر بیکاری نخواهد داشت حال اگر همین مبلغی را که برای خرید این تعداد هواپیما می‌پردازیم در همین شاهین‌شهر اصفهان که هواپیما ایران 141 ساخته می‌شود سرمایه‌گذاری کنیم تا 10 سال آینده خواهیم توانست ایرباس تولید کنیم؛ ولی با این شرایط ما نیز مانند امارات دارنده ایرباس خواهیم شد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.