اردوغان:

اجازه نمی‌دهیم آمریکا مانع روند ایجاد منطقه امن در شرق رود فرات شود

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا نمی‌تواند اجازه دهد سوریه به جایی تبدیل شود که نیرو‌های کُرد در آنجا در امنیت باشند.

هادی نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است به آمریکا اجازه نمی‌دهد مانع روند ایجاد منطقه امن در شرق رود فرات شود.

اردوغان پیش از آنکه از روسیه به ترکیه بازگردد در جمع خبرنگاران در فرودگاه گفت: توافق در مورد ایجاد منطقه امن و پاکسازی شرق رود فرات با آمریکا یک اقدام درست است. یک مرکز هماهنگی ایجاد شده است و گشت‌های مشترک به زودی آغاز می‌شود. اما ما اجازه نخواهیم داد روند ایجاد امنیت در این منطقه طولانی شود همانند آنچه در منبج رخ داد. این رویه باید با سرعت پیش رود.

وی افزود: آنکارا نمی‌تواند اجازه دهد سوریه به جایی تبدیل شود که نیرو‌های کُرد در آنجا در امنیت به سر ببرند. اکنون همه چیز در امتداد مرز ما آماده است، پرسنل، تجهیزات زره پوش. ما هر دقیقه آماده عمل هستیم. هیچ مشکلی برای ما وجود ندارد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد کُرد‌ها ظاهرا رها شده‌اند. تعداد آن‌ها نیز در بهترین حالت کمی کاهش یافته است.

اردوغان روز دوشنبه نیز اعلام کرد ارتش ترکیه به زودی وارد منطقه امن در شمال سوریه خواهد شد. این بیانیه پس از توافق آنکارا و واشنگتن در تاریخ ۷ اوت مبنی بر ایجاد منطقه امن در امتداد مرز سوریه با ترکیه، منتشر شد.

ترکیه، نیرو‌های کُرد را که در شمال سوریه فعالیت می‌کنند، تهدیدی برای امنیت خود می‌داند. در همین حال، آمریکا با اقدامات مختلف از جمله تهیه سلاح برای آن‌ها، از این نیرو‌ها حمایت می‌کند.

دولت سوریه توافق نامه منطقه امن بین ترکیه و آمریکا را نقض تمامیت ارضی خود دانسته و هر دو کشور را اشغالگر خوانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان