لاریجانی:

نهادینه‌سازی قانون و تمکین به آن مطالبه عمومی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت قانون و تمکین و تبدیل آن به مطالبه عمومی بخشی از سیاست‌های کلی قانون‌گذاری است.

هادي نيوز: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره مهم‌ترین اشکالات قانون‌گذاری کشور که منجر به صدور و ابلاغ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری از سوی مقام معظم رهبری شده است، گفت:‌ در قانون‌گذاری مبانی شرعی و قانون اساسی وجود دارد.

وی افزود: بعد از سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب که سال‌های پیش در موضوعات مختلف صادر کردند و به عنوان سند بالادستی محسوب می‌شود، برنامه پنجم توسعه به بعد هم از سندهای میانی محسوب می‌شود که اینها پایه‌های اصیل قانون‌گذاری هستند و این موضوعات روال عادی کشور شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ برخی تذکرات رهبر معظم انقلاب در باب قانون‌گذاری را در آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح کردیم. 

وی افزود: باید قانون‌گذاری روبه جلو بوده و دغدغه‌ها را کم کند.

*سیاست های ابلاغی قانون گذاری نواقص را تکمیل می کند

لاریجانی گفت: حرف اصلی سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری را می‌توانم در چند مورد بگویم که در برخی از آنها به نواقص قانون‌گذاری اشاره شده و در برخی دیگر به تکامل.

وی بیان داشت: همیشه یک حکمرانی خوب قانون‌گذاری خوبی دارد ضمن اینکه اجرای قانون ناقص بهتر از نبودن قانون است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به رئیس جمهور وقت بنی‌صدر که گفته بود من قانون را قبول ندارم نهیبی زدند که قانون تو را قبول ندارد. 

لاریجانی تصریح کرد: پایه اصلی کشور قانون‌گذاری است. این در حالی است که قوانین شرعی وحیانی است و بقیه قانون عرف است.

وی افزود: ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت قانون و تمکین به آن و تبدیل آن به مطالبه عمومی بخشی از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه قانون‌گذاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: باید همه مسئولین ملتزم به قانون باشند و نهادینه کردن فرهنگ آن هم کار رسانه و رادیو و تلویزیون است.

لاریجانی گفت: مجلس انتهای کار است و تا وقتی قانون تصویب نشده کار کارشناسی و بحث کار خوبی است ولی وقتی قانون تصویب شد باید رسانه‌ها آن را برای مردم تشریح کنند و دیگر جای ان قلت نیست. حتی اگر قانون ناقص هم باشد باید اصلاح آن از مسیر مجلس باشد که پایه اصلی حکمرانی مطلوب است.

فارس