روحانی:

نابودی داعش شکست توطئه بین‌المللی علیه خاورمیانه بود/ بار سنگین مبارزه با تروریسم بر دوش ماست/ اروپا نگران آینده

رئیس جمهور گفت: شکست داعش تنها شکست یک گروهک نبود بلکه شکست توطئه بین‌المللی علیه منطقه خاورمیانه بود.

هادي نيوز: حجت‌الاسلام حسن روحانی  در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خوشحالم که مراسم روز دانشجو در یک دانشگاه استانی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: اگر دولت هم‌صدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد دیگر جمهوری اسلامی نمی‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر چهار سال گذشته را با هشت سال قبل مقایسه کنید، می‌بینید دانشجو بدون ترس و لکنت زبان سخن می‌گوید، همان‌گونه که شما در این مکان به راحتی سخن می‌گویید.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش نماینده تشکلی که اینجا آمد از فرصت استفاده و بیاناتی را ایراد می‌کرد تا ما استفاده کنیم، البته من قبول دارم باید فرصت بیشتر بود تا همه تشکل‌ها سخن بگویند، تلاش شد تا نمایندگان همه تفکرات اینجا سخنرانی کنند، چراکه دولت دوازدهم همه تشکل‌ها و تفکرات را محترم می‌داند.

روحانی با بیان اینکه از وزرا خواستم اتحادیه تادا هر‌چه سریع‌تر تشکیل شود و شروع به‌کار کند و همه وزرا به جز یک وزیر رأی دادند بنابراین تصویب شده است، ادامه داد: امروز 16 آذر را جشن می‌گیریم، البته به‌دلیل تعطیلی روز چهارشنبه و اینکه روز پنجشنبه 16 آذر است، به‌طور طبیعی باید یک روز دیگر را در نظر می‌گرفتیم و این را به فال نیک می‌گیریم که روز ملی دانشجو با حضور دانشجویان در استان و شهرستانی جز تهران برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم همه چیز در تهران است و باید در تهران باشد جالب نیست، دانشگاه‌ها امروز از استقلال و آزادی گلایه دارند در حالی که شعار ما در انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، انقلاب توسط مردم و دانشجویان صورت گرفت و دانشجویان سینه سپر کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مشروعیت ما در دولت بر مبنای قرار و قولی است که با مردم گذاشته‌ایم و عقب‌نشینی از آن عقب‌نشینی از مشروعیت دولت است، گفت: هر آنچه در انتخابات باهم عهد و پیمان بستیم،‌ بر سر عهدمان هستیم، این سخن که روحانی امروز نیاز به رأی ندارد، غلط است، چراکه روحانی هر روز به رأی مردم نیاز دارد.

روحانی افزود: فضای دانشگاه و کیفیت دانشگاه نیاز به تحول دارد، دانشگاه‌های ما باید به مسائل ملی و هم بین‌المللی و هم محلی توجه کنند.

وی اظهار کرد: «ستاره» ویژه آسمان است، مربوط به دانشگاه نیست، اگر بنا باشد در دانشگاه آزادی نباشد حتماً خلاقیت هم نیست و اگر خلاقیت هم نباشد نوآوری نیست.

رئیس جمهور بیان کرد: در طول دولت یازدهم و دولت فعلی یکی از مشکلاتی که داریم این است که می‌گویند فضای مجازی مشکل دارد اما نباید فضای مجازی را بست، چراکه نخستین شرط پیشرفت کشور دسترسی به اطلاعات است.

وی ادامه داد: بنا بر گزارش وزیر ارتباطات در 6 ماه نخست امسال 50 هزار نفر در آی‌سی‌تی مشغول به کار شده‌اند. باید ایجاد اشتغال کنیم، کسب و کار اینترنتی زمینه تحول را در کشور ایجاد می‌کند، خوشحالم که آمار به ما می‌گوید در دولت یازدهم اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به چهار سال قبل آن 2.5 برابر افزایش یافته است.

روحانی تصریح کرد: دانشجویان ما با دنیا باید در ارتباط باشند، با دانشگاه‌های دیگر در ارتباط باشند، علم نمی‌تواند محصور باشد، دانشجو با تعامل علمی پیشرفت می‌کند. باید پژوهش‌های مشترک و تحقیقات کاربردی و محلی در استان‌ها و دانشگاه‌ها را جایگزین تحقیقات کنیم.

وی ادامه داد: اساتید ما همه موظف به نوشتن مقاله شده‌اند، در حالی که باید تحقیق‌ها منجر به گره‌گشایی مشکلات شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز شرایط خاصی در منطقه داریم، بار سنگین مبارزه با تروریسم بر دوش ماست، کمتر سابقه داشت، جوانان در صحنه مبارزه حاضر شوند، کمتر سابقه دارد رئیس جمهوری در آمریکا روی کار بیاید که غیرقابل پیش‌بینی باشد.

ویر گفت: امروز نه تنها ایران بلکه اروپا هم نگران آینده است، ما باید بیش از پیش اتحاد خود را حفظ کنیم در اوج تضارب آرا برادری و انسجام در شرایط فعلی برای ما یک ضرورت است.

روحانی اظهار کرد: من نه نسبت به منطقه نگرانم نه مسائل اقتصادی و نه سایر کشورها، برای مشکلاتمان راه حل داریم.

وی ادامه داد: ایران یکی از کشورهای مهم در حل و فصل مسائل منطقه‌ای است، ایران همیشه کشور مهم و تأثیرگذاری بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موفقیت در سیاست خارجی 100 روز اخیر ایران معادل چهار سال گذشته آن است، افزود: شکست داعش تنها شکست یک گروهک نبود بلکه شکست توطئه بین‌المللی علیه منطقه خاورمیانه بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی می‌گوییم در توجه به زنان به عهد خود عمل می‌کنیم، اظهار کرد: مدیریت برای بانوان، زنان و جوانان و فارغ‌التحصیلان را در این دولت می‌بینید.

فارس