شیخی:

برجام یک برنامه دروغین و توخالی بود/ دود اعتماد دولت به آمریکا به چشم مردم رفت/ انباشت 70 درصد از نقدینگی کشور در بانک ها/ شبکه بانکی باید استحاله شود

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اعتماد دولت به غرب و آمریکا برای دولت یک تجربه به حساب آمد تجربه ای که بارها رهبری نسبت به آن هشدار دادند اما دود این کسب تجربه و اعتماد آنها به آمریکا به چشم مردم رفت و امروز مردم هستند که تاوان تورم، رکود و این بحران اقتصادی را پس می دهند.

هادی نیوز: عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی؛ در خصوص مهمترین عواملی که بحران اقتصادی امروز را به وجود آورده اند اظهار داشت: مقصر اصلی اتفاقاتی که در حال حاضر برای اقتصاد کشور کم کاری های گسترده و پی در پی مجلس و دولت است.

وی با بیان اینکه 5 سال تمام اقتصاد را به برجام گره زدند عنوان کرد: برجام یک برنامه دروغین و توخالی بود که از ابتدا دولت مشکلات اقتصادی را به آن گره زد و در نهایت هم آقای لاریجانی با لاپوشانی کردن اصل ماجرا آن را در 20 دقیقه تصویب و به مردم تحمیل کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر بی نتیجه بودن چند سال مذاکره و برجام گفت: دولت تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام چید و اکنون که برجام وجود ندارد دیگر نمی تواند کاری برای اقتصاد کشور انجام دهد؛ پیش بینی امام خمینی از استکبار جهانی یک چیز بود ولی این دولت به آن گوش نداد و اکنون می بینیم تاوان کسب تجربه دولت در زمینه مذاکره با آمریکا را باید ملت بپردازند.

شیخی ضمن اشاره به این نکته که مردم امروز تاوان ماجراجویی عده ای برای مذاکره با آمریکا را می پردازند بیان داشت: افرادی که اقتصاد را به این روز رسانده اند باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشند و همچنین باید در دادگاه های کشور محاکمه شوند که چرا اقتصاد را به این روز انداخته اند؛ عاملین و مسببین اصلی شرایط پیش آمده باید محاکمه شوند و به مردم هم اطلاع رسانی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دور شدن دولت از اقتصاد اسلامی و عدم مدیریت اقتصاد برای رفتن به این سمت باعث شده است که امروز اقتصاد کشور به بن بست رسیده است؛ اقتصاد لیبرالی که در کشور پیاده شد امروز نمی تواند بیش از این ادامه دهد و به بن بست رسیده است. اقتصاد سرمایه داری در کشورهای غربی هم منسوخ شده است اما ایران هنوز دارد به دنبال راه حل در این اقتصاد می گردد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان این نکته  که اگر بخواهیم جلوی بحرانی تر شدن اقتصاد را بگیریم کافی است شبکه بانکی اصلاح شود خاطر نشان کرد: بیش از 70 درصد از نقدینگی کشور امروز در بانک ها انباشته شده است ما اگر این پول را به پیکره و بخش حقیقی اقتصاد یعنی تولید تزریق کنیم، خواهیم دید چگونه از این شرایط اقتصادی بیرون رفته و رونق در جامعه به وجود می آید.

شیخی همچنین گفت: دخالت حکیمانه دولت در بازار و تنظیم سیاست های اقتصادی خارجی و داخلی با راهبرد خود اتکایی می تواند بسیار کار گشا باشد به طوری که دروازه واردات به روی کالاهای غیر ضروری بسته شود و با تزریق منابع غیر مالی به استارت آپ ها، کارگاه های تولیدی، واحد های دانش بنیان و ... این واحد ها فعال شده و کالاهای مورد نیاز کشور را تولید کنند که در مراحل بعدی به تجاری سازی هم می توانند برسانند.

وی بیان داشت: اگر تولید رونق پیدا دیگر دلالان بازار که اگرچه بیکاران پنهان اقتصاد هستند اما بیشترین درآمد را دارند نمی توانند به راحتی اقتصاد و بازار را در دست گرفته و در اولین مرحله به یک ثبات اقتصادی دست پیدا می کنیم؛  وقتی نقدینگی به بدنه تولید تزریق شود دیگر پول سرگردانی باقی نمی ماند که سراغ خودرو، گوشی تلفن، ساختمان، ارز، سکه و ... برود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حجم نقدینگی در این شرایط دولت که توانی برای هدایت آن ندارد به بیش از 5 برابر رسیده است عنوان کرد: بسیاری از افراد در این شرایط نوکیسه شده و صاحبان سرمایه هم روز به روز سرمایه خودشان را بیشتر کردند و اختلاف طبقاتی هم از طریق همین موج سازی های اقتصادی بیشتر و بیشتر می شود.

شیخی در ادامه افزود: شبکه بانکی کشور باید استحاله شده و سیاست های پولی باید تجدید نظر شود؛ فعالیت های تکراری و مساله دار مانند فروش سکه، بازی با نرخ سودهای بانکی و ... باید از سوی دولت تعطیل شود و به جای آن مدیریت شبکه بانکی باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با انتقاد از این تعداد بانک خصوصی که در کشور به وجود آمده تصریح کرد: شبکه بانکی موظف به رعایت سیاست های عمومی بانکی در کشور است ولی بانک ها به راحتی از اجرای این سیاست ها شانه خالی می کنند و تنها فکر منافع خودشان هستند. طبق اقتصاد اسلامی نباید یک حق عمومی را به دست افراد سپرد و موضوع بانک هم جزء آن است.

 

تیم اقتصادی دولت اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارد

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: مدیران اقتصادی در دولت هم نخواستند، هم نتوانستند و هم بلد نبودند که اقتصاد کشور را مدیریت کنند؛ مدیران کشور اعتقادی به اقتصاد مقاومتی نداشتند و اساس مشکلات کشور نیز از خروج اقتصاد از ریل اسلامی در کشور به وجود آمده اند.

شیخی همچنین تصریح کرد: وقتی دولت تمام امید خود را به برجام گره زد، یعنی گمان نمی کردند که آمریکا بخواهد زیر برجام بزند از همین رو تلاشی برای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی نداشتند این مساله باعث شد تا بعداز خروج آمریکا از برجام حتی با وجودوضع نشدن تحریم جدیدی علیه ایران، به لحاظ روانی جامعه به هم بریزد و تیم اقتصادی دولت آمادگی برای این شرایط را نداشت.

 

دود اعتماد دولت به آمریکا به چشم مردم رفت

وی افزود: بیش از 5 سال تمام اقتصاد کشور را به یک توافق نامه گره زدند و اقتصاد را چشم انتظار آن نگه داشتند؛ برجامی که با خروج آمریکا از آن عملاً بی کاربرد شد؛ اگر به نصیحت های منتقدان توجه می کردند و آنها را هر بار با ادبیات جدیدی مخاطب قرار نمی دادند اکنون دچار چنین شرایطی نبودیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر لزوم پیاده سازی عدالت در اقتصاد عنوان کرد: اعتماد دولت به غرب و آمریکا برای دولت یک تجربه به حساب آمد تجربه ای که بارها رهبری نسبت به آن هشدار دادند اما دود این کسب تجربه و اعتماد آنها به آمریکا به چشم مردم رفت و امروز مردم هستند که تاوان تورم، رکود و این بحران اقتصادی را پس می دهند.

راه دانا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.