معرفي کتاب

جریان شناسی و آسیب شناسی تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه

کتاب حوزه و تحول در علوم انسانی با موضوع جریان شناسی و آسیب شناسی تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

هادي نيوز: این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه جنبش نرم افزاری حاصل تلاش محمد آقابیگی کلاکی است در 100 صفحه و در 3 فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
«جریان ‌شناسی اندیشه ‌های موجود درحوزه ‌های علمیه»، «آسیب ‌شناسی موانع نرم ‌افزاری» و «تولید علومانسانی اسلامی درحوزه » عناوین فصل های 3 گانه این کتاب هستند.
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن نظام ولایی جمهوری اسلامی، پیوندی
ناگسستنی و عمیق با نظام آموزش ‌های دینی و حوزه ‌های تعلیم معارف دینی یعنی حوزه ‌های علمیه دارد از این رو باید در نتیجه ‌ی این پیوند و ارتباط، انتظار برآوردن نیازهای تئوریک این نظام نوپا توسط حوزه ‌های علمیه جدی تلقی شود؛ چنان که اگر از این مهم غفلت شود و یا این که حوزه ‌های علمیه از عهده ‌ی این مهم برنیایند و اهتمام جدی به آن نداشته باشند، نظام جمهوری اسلامی در نظر و عمل با چالش ‌های عمده ‌ای مواجه خواهد شد.
توجه به این مهم، گفتار اخیر در صدد است تا با شناخت جریان ‌های مهم فکری در حوزه ‌های علمیه ‌ی بعد از انقلاب اسلامی، موانع ساختاری و اندیشه ‌ای مترتب بر رهیافت ‌های مختلف حوزه را مورد تأمل و بررسی قرار دهد در این راستا ابتدا به بررسی و معرفی جریان ‌های عمده ‌ی فکری حوزه ‌های علمیه پرداخته و در پی آن موانع تولید علوم اجتماعی- اسلامی در حوزه را تحلیل خواهیم نمود اما در آغاز بحث لازم به طرح چند نکته ‌ی اساسی و مقدماتی است که بدون طرح آنها امکان رهیافت صحیح به مسأله ‌ی مورد بررسی با اشکال و اخلال مواجه خواهد شد.
نخست، آن که طرح مفهوم علوم اجتماعی- اسلامی در چارچوب اندیشه ‌ی حاکمیت دینی و برای بسط و گسترش حقیقی حاکمیت دینی در عرصه ‌های گوناگون حیات بشری و وجوه مختلف زندگی انسان امکان پذیر است. در این میان ذکر نکته ‌ای
لازم و ضروری است و آن این که این شکل از حاکمیت دینی تنها در چارچوب فقه سیاسی شیعه به عنوان یکی از مذاهب دین اسلام قابل پیگیری است و اصولاً فقه سیاسی اهل سنت به سبب ویژگی هایی که دارد نمی تواند در این مسأله دخالتی داشته باشد.
نکته ی دوم آن که، بررسی جایگاه و نقش حوزه ‌های علمیه در تولید علوم اجتماعی و نیز موانع موجود در حوزه ‌ها در وضعیت کنونی، بدون درک جایگاه شیعه و عالمان شیعه و حوزه ‌های علمیه در طول تاریخ و نقش و کارکرد تاریخی آن و فراز و فرودهای آن در گذر زمان امکان پذیر نیست. این امر بدان جهت از اهمیت برخوردار است که شرایط رشد و بسط حوزه ‌های علمیه به شرایط کنونی دارای ویژگیه ‌ای خاصی است که مجموعه ی خصایلی را برای حوزه های علمیه به همراه آورده است که در نقش و کارکرد امروزی آن در محیط اجتماعی به شدت مؤثر است»
برهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.