لابی‌گری پیچیده دوحه در برابر ریاض؛ 250 چهره بانفوذ آمریکایی هدف قطری‌ها

دولت قطر با استفاده از نوع پیچیده‌ای از لابی‌گری، 250 چهره برجسته آمریکایی را برای تاثیر روی رئیس‌جمهور آمریکا و خنثی‌سازی محاصره عربستان سعودی و امارات علیه خود، هدف قرار داد.

هادي نيوز:  نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به بررسی تلاش‌های قطر برای جلب حمایت‌های آمریکا در مقابله با عربستان سعودی پرداخته و نوشت که دوحه از ۲۵۰ فرد با نفوذ در دولت آمریکا استفاده کرد تا موضع کاخ سفید را تغییر دهد.

در ابتدای این یادداشت با معرفی فردی به نام «جوئی آلاهام» از کارآفرینان نیویورکی به عنوان سردسته تیم لابی‌گری قطر، آمده است وی لیستی از ۲۵۰ شخصیت برجسه آمریکایی را که در حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا صاحب نفوذ بودند، تهیه کرد.

وال‌استریت‌ژورنال از این لیست تحت عنوان «نوع جدیدی از کمپین لابی‌گری» قطر یاد کرده و نوشت این سیاست بعد از آن اتخاذ شد که ترامپ با ایستادن در کنار همسایگان قطر، در اعمال محاصره بر دوحه همراهی کرد.

آلاهام در گفت‌وگو با این نشریه گفت تیم وی قصد داشتند تا جایی که ممکن بود به افکار ترامپ نفوذ و نظر او راجع به قطر را تغییر دهند. برای همین منظور به سراغ این افراد با نفوذ رفته و ضمن دعوت از آنها برای سفر به قطر، مبلغ قابل توجهی پول نیز به آنها پرداخت کرده‌اند. در این لیست نام افرادی مشهوری چون «آلن درشوویتز» وکیل و استاد دانشگاه هاروارد، «مایک هاکبی» فرماندار پیشین آرکانزاس و «استیو بنن» راهبردنویس ارشد کاخ سفید دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه قطر خواستار روابط خوب با آمریکا بود، توضیح داد به دلیل اینکه آقای ترامپ معمولا از روند سنتی سیاستگذاری دوری می‌جست و درعوض به توصیه‌های دوستان، دستیاران و گروه‌های ذی‌نفع توجه می‌کرد، قطر نیز ۱۹ ماه گذشته را به تغییر جهت لابی‌گری خود گذارند.

بر این اساس، رویکرد جدید شامل تبلیغات به نفع قطر در زمان برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه رئیس‌جمهور آمریکا و ارتباط برقرار کردن با افرادی بود که ترامپ با آنها گفت‌وگو می‌کرد. قطر در سال ۲۰۱۷ میلادی مبلغی حدود ۱۶.۳ میلیون دلار برای لابی‌گری‌های خود در آمریکا هزینه کرد، سالی که محاصره اقتصادی و سیاسی به رهبری عربستان سعودی بر آنها تحمیل شد. تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ دولت قطر ۲۳ شرکت لابی‌گری در آمریکا ایجاد کرده بود.

جوئی آلاهام

وال استریت ژورنال می‌نویسد که قطر مقداری از این بودجه را برای ارتباط با لابی‌گرهای آمریکایی جهت ارتباط با شخص ترامپ و مقداری از این بودجه را برای افراد با نفوذ در کنگره برای تغییر موضع قانونگذاران این کشور هزینه کرد.

آلاهام می‌گوید که با کمک همکار خود یعنی «نیک موزین» استراتژیست جمهوری‌خواه این لیست ۲۵۰ نفره را تهیه و قرارهای ملاقاتی با مقامات قطری در داخل آمریکا با این افراد تنظیم کردند.

استیو بنن با توصیف اقدامات قطر به نوع بسیار پیچیده‌ای از لابی‌گری، می‌گوید: «در حالی که مخالفان قطر، یعنی عربستان سعودی و امارات عربی متحده از راه‌های معمول و پرداخت (رشوه) به افراد معروف استفاده کردند اما قطر از روش متفاوتی استفاده کرد... همین امر امارات و سعودی‌ها را غافل‌گیر کرد».

بر اساس آماری که در این گزارش آمده، شرکت‌های لابی‌گری قطری به رهبری آلاهام و موزین توانستند حداقل ۳ میلیون دلار برای کشور خود درآمدزایی کنند. آنها می‌گویند که دولت قطر از مهمانانش می‌خواست که زمانی که به کشور خود برمی‌گردند درباره کارهای خوبی که قطر انجام می‌دهد از جمله حمایت‌ها برای بازسازی نوار غزه، برای همه صحبت کنند.

برخی از آمار و ارقام از مبالغ پرداخت شده به شخصیت‌های آمریکایی نشان می‌دهد که مایک هاکبی ۵۰ هزار دلار، استیو بنن ۱۰۰ هزار دلار و سازمان صهیونیستی آمریکا نیز ۱۰۰ هزار دلار دریافت کرده‌اند.

بعد از این اقدامات قطر بود که دولت ترامپ در تغییر موضع آشکار، ضمن دعوت از شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای حضور در کاخ سفید، دوحه را «شریک با ارزش و دوستی قدیمی» توصیف کرد. در کنگره آمریکا نیز لایحه‌ای که قصد داشت قطر را به خاطر حمایت از جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در غزه به عنوان حامی تروریسم بشناسد، تعلیق شد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.