تحلیلگر آلمانی:

مردم ایران پشت سر رهبری هستند؛ آمریکا همه مخالفانش را تروریست می‌داند

یکی از تحلیلگران معروف آلمانی با خطرناک ارزیابی‌کردن سیاست ترامپ در قبال ایران گفت که آمریکا همه مخالفان خود را تروریست قلمداد می‌کند.

هادی نیوز:  "یورگن تودنهوفر"، از سیاستمداران سابق آلمان که امروز به‌عنوان یک تحلیلگر و روزنامه‌نگار معروف در این کشور فعالیت می‌کند در گفتگویی با روزنامه اتریشی "کوریر" به مسئله مناقشات در خاورمیانه و نقشی که آلمان می‌تواند ایفا کند پرداخته گفت: ما در آلمان یک قانون اساسی داریم که دقیقاً به ما می‌گوید کی اجازه داریم جنگی را هدایت کنیم و از این رو ما همچنین در جنگ عراق که در سال 2003 آغاز شد مشارکت نکردیم چرا که این جنگ یک تجاوز محسوب شده و از نظر قوانین ما ممنوع بود.

وی در ادامه گفت: اما در افغانستان گفته می‌شود که از آزادی آلمان دفاع می‌شود و ما برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر مبارزه می‌کنیم و این واقعیت ندارد. در افغانستان این طور گفته نشد که این جنگ از دلایل جغرافیایی برای آمریکایی‌ها شکل گرفت چرا که از آنجا می‌توانستند بر چین و کل شرق تسلط یابند. بلکه ما گفتیم که می‌خواهیم به دختربچه‌های افغانی کمک کنیم تا دوباره بتوانند به مدرسه بروند. و وقتی امروز از یک سیاستمدار (غربی) سؤال می‌شود که وضعیت دختربچه‌های مدرسه‌ای افغان امروز چگونه است دقیقاً در این باره اطلاعی ندارند چرا که علاقه‌ای به این مسئله ندارند، این یک ریاکاری صرف بود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه بسیاری از جنگ‌هایی را که آمریکا به‌راه انداخته تجربه کرده همچنین گفت: در حال حاضر من در سیاست خارجی تجاوزکارانه آمریکا خطری بزرگ می‌بینم.

تودنهوفر در ادامه درباره این مسئله که اسد در دسامبر سال 2015 از مرکل خواسته بود که برای روند صلح در کشورش میانجی‌گری کند نیز گفت: ما مدتهای طولانی دراین‌باره بحث کردیم که چه‌کسی در راه صلح ایستادگی می‌کند. او در نامه‌ای به مرکل با تأکید بر اینکه نمی‌تواند کناره‌گیری کند اعلام کرد که خواهان صلح است. من فکر می‌کنم که مشاور امنیتی مرکل در آن زمان با مشاور امنیتی اوباما صحبت کرده است. اما آمریکایی‌ها از هر گونه تلاش برای صلح در سوریه جلوگیری کردند. غرب این هدف را در منطقه دنبال می‌کند که در این کشور نفوذ اصلی را حتی با حمایت از شورشیان و متأسفانه جنبش‌های تروریست به دست آورد، حتی یک مکالمه ضبط‌شده از "جان کری"، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا وجود دارد که گفته است؛ "ما عمداً داعش را قدرتمند کرده‌ایم تا اسد را تضعیف کنیم".

تودنهوفر در پاسخ به این پرسش که "ترامپ می‌گوید داعش شکست خورده است و آیا شما با این نظر موافقید؟" گفت: نه اصلاً این طور نیست. داعش یک ایدئولوژی است و ما نمی‌توانیم بر ایدئولوژی شلیک کنیم. این ایدئولوژی وحشتناک داعش مانند همه ایدئولوژی‌های تروریستی دیگر از طریق بی‌عدالتی‌های واقعی ایجاد شده است. ما باید یک گروه تروریستی را با سختی، درایت و عقل و عدالت شکست دهیم. حدود 15 هزار جنگنده داعش در دو کشور سوریه و عراق حضور دارند که از بین آن‌ها سه هزار نفر کشته شده و بقیه هم ناپدید شده‌اند و می‌توانند با عنوان دیگری دوباره به‌پا خیزند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله ایران پرداخته درباره ادعای آمریکا که ایران از تروریست‌ها حمایت می‌کند نیز گفت: آمریکایی‌ها هر مخالف خود را تروریست می‌نامند. حزب‌الله لبنان گروهی است که در خارج هیچ کشوری را هدف حمله قرار نداده است. وقتی شما هر مخالفی را متهم به تروریسم کنید دیگر نمی‌توانید با هیچ کس صحبت کنید.

این کارشناس برجسته آلمانی درباره موضوع ایران نیز گفت: سیاست ترامپ در قبال ایران بسیار خطرناک است. ایران یک کشور سرفراز است و مردم آن پشت سر رهبری هستند، آن‌ها نمی‌خواهند از طرف آمریکا مورد آزار و اذیت و خشونت قرار گیرند.

"تودنهوفر" همچنین تأکید کرد: بخش اعظمی از کشورهایی که ما حالا از آن‌ها شکایت داریم از طرف غرب حمایت شده‌اند. سیاستمداران و پادشاهانی که در غرب اعتبار ندارند از آمریکا پول می‌گیرند.

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.