«فقر» محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی است/ همه دستگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه فقر محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی است، گفت: این میزان آسیب ‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست و مجموعه دانشگاه‌‌ها و دستگا‌های اجرایی باید برای کاهش آن دست به دست هم بدهند.

هادي نيوز: نشست هم اندیشی رئیس قوه قضائیه با فعالان و نخبگان حوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.

آیت‌الله رئیسی در این دیدار گفت: ارتباط بین دانشگاهیان و دستگاه قضا را در بحث آسیب‌های اجتماعی مفید می‌دانم و در حوزه پیشگیری از جرم این ارتباط می‌تواند تاثیرگذار باشد که البته باید یک کار علمی و متقن انجام شود تا اثرگذار باشد. 

وی ادامه داد: اصل وجود آسیب‌های اجتماعی واقعیتی انکارناپذیر است و به دور از سیاه‌نمایی‌ها باید واقع‌نگر بود نه خوش‌بینی و نه بدبینی،‌نه افراط و نه تفریط باید داشت و آسیب‌شناسانه باید برخورد کرد نه به عنوان یک بحران به آن بنگریم. 

آیت‌الله رئیسی گفت: وقتی که یک آسیب به جرم تبدیل می‌شود و باید محاکمه انجام شود از این به بعد باید به عنوان آسیب دیده اجتماعی به آن نگاه کرد و نگاه ترمیمی از سوی زندان‌ها باید اتفاق بیفتد. زندان محل بازسازی افراد است و باید اینگونه هم باشد؛ درست است که فردی مرتکب جرم شده اما این فرد آسیب‌دیده اجتماعی است و باید به جامعه برگردد. 

رئیس قوه قضائیه در مورد علت آسیب‌ها افزود: این امر باید از نگاه علمی و آکادمیک بررسی شود اگر علت آن فقر،‌ بیکاری و دور شدن از معنویت است همه اینها می‌تواند موثر باشد حتی می‌تواند عدم مدیریت بر فضای مجازی یکی از علل تشدید باشد. بسیاری از مسؤولیت‌ناپذیری و قانون‌گریزی نیز می‌تواند موثر باشد که حتما هست و در جای خود مورد بحث قرار می‌گیرد. 

رئیسی تصریح کرد: پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در بحث آسیب‌های اجتماعی نباید به صورت کتابخانه‌ای و بایگانی باشد و به دست مجریان نیاید و اجرا نشود چرا که سخن بی‌عمل فایده‌ای ندارد؛ شاید قانون متناسب باشد و سازوکارهای  پیش‌بینی شده وجود داشته باشد اما باید عملیاتی هم شوند. 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌ها در بحث پیشگیری از آسیب وظیفه دارند، گفت: اگر دستگاه‌ها مانند دستگاه اقتصادی به وظیفه خود به درستی عمل نکند یک تصمیم آن می‌تواند تبدیل به میلیون‌ها چک بلامحل شود و به یک مساله تبدیل گردد. 

وی همچنین بر اهمیت تربیت در نهاد خانواده حتی قبل از انتخاب همسر تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها می‌توانند در این زمینه موثر باشند و باید نگاه کاهش آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی داشته باشند. 

وی افزود: بسیاری از بخش‌ها قبل از قوه قضاییه درگیر هستند و کسانی که در امر پیشگیری نقش دارند با پیگیری مطالبات در آن موضوع بحث کنند تا در نتیجه به کاهش پرونده‌های قضایی بینجامد. اگر نهاد خانواده مستحکم شود پرونده‌های طلاق کمتر خواهد شد. 

رئیسی گفت: نظریه‌های اسلامی و ایرانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی اهمیت دارند در این زمینه کارهای بسیاری شده و باید بیشتر شود چرا که به هیچ عنوان این میزان آسیب زیبنده نظام اسلامی نیست و مجموعه دانشگاه‌‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید دست به دست هم دهند تا به کمترین میزان از آسیب برسیم. 

وی با بیان اینکه همه در بحث آسیب‌ها مسؤولیت دارند، گفت: آمارهای متفاوتی وجود دارد اما واقعیت‌ها قابل انکار نیست و باید تلاش کرد که آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد و نگاه به یک سازمان یا دستگاه خاص نگاه دقیقی نیست و باید مجموعه دست‌اندرکاران را بررسی کرد. 

رئیسی با اشاره به نقش دولت و دستگاه‌های مسؤول، گفت: دستگاهی که قدرت بیشتری دارد مسؤولیت بیشتری هم دارد و باید پاسخگو باشند. ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان و زنان فرقی با هم ندارد و در راستای کاهش آن حتی رهبر انقلاب جلساتی تشکیل داده به همین دلیل است که می‌گویم وجود این آسیب‌ها زیبنده نیست. 

رئیس قوه قضائیه گفت: در تعریف شاخص‌ها اولین شاخص، فرهنگ اسلامی،‌ ملی و  تمدنی ماست و باید ببینیم چه میزان از این شاخص‌ها فاصله گرفته‌ایم و این به معنی آسیب و کجی تعبیر شده است. 

وی تصریح کرد: بسیاری از علل گریز از این می‌تواند بی‌عدالتی باشد و فقر محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی است که می ‌تواند منجر به آسیب شود بنابراین هرچه به قانون و فرهنگ اسلامی توجه شود گرایش مردم به دین و ارزش‌ها بیشتر می‌شود و نظریه‌ها در این رابطه باید به رفع نیازهای دستگاه‌ها کمک کند نه فقط در حد تئوری باقی بماند. 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.