آمریکا در میان اعضای «الحشد الشعبی» چرا به «کتائب حزب‌الله» حمله کرد؟

وعده انتقام سازمان الحشد الشعبی و به طور خاص گروه کتائب حزب الله عراق می‌تواند سناریوی مشابه سال‌های 2008 تا 2011 و خروج پیاپی تابوت‌های سربازان آمریکایی را برای مابقی این اشغالگران در عراق رقم بزند.

هادی نیوز: آمریکا شامگاه یکشنبه ۲۹ دسامبر (۸ دی) از حمله به مواضع «کتائب حزب الله» (گردان‌های حزب الله عراق) از شاخه‌های سازمان الحشد الشعبی در شهرستان «القائم» در استان الانبار یعنی یک منطقه مرزی با سوریه خبر داد. 

وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است. این حمله با شهادت دست‌کم ۲۸ نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ و مجروح شدن ۵۱ نفر دیگر همراه بود.

 

حمله آمریکا دو روز پس از حمله خمپاره‌ای مشکوک به پایگاه کی.1 در استان کرکوک عراق (شمال بغداد) انجام شد که اول خبرگزاری انگلیسی رویترز و سپس ائتلاف آمریکایی موسوم به «ضد داعش» ادعا کردند که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج نفر مجروح شدند اما نام آمریکایی کشته شده در آنجا فاش نشد.

 

طبق گزارش‌ها پایگاه «کی.وان» (K 1) با دوازده راکت از منطقه‌ای در حد فاصل دو روستای «قزلیار» و «قره تپه» در منطقه بایجی که نزدیک پایگاه کی.وان هست، هدف قرار گرفت که به گفته منابع امنیتی عراق مکانی که از آنجا راکت‌ها شلیک شده، شامل روستاها و خانه‌هایی است که محل تردد عناصر داعش است.

به دنبال حمله مذکور، برخی رسانه‌های داخلی و بین المللی از سفر غیرعلنی «مایک پاپمئو» وزیر خارجه آمریکا به پایگاه عین الاسد در الانبار خبر دادند که البته این خبر را هیچ طرف رسمی تایید نکرد.

تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی که شب گذشته هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت، متعلق به گردان‌های حزب الله عراق است که مهم‌ترین نقش در مبارزه با داعش را داشته‌اند. البته تأسیس گردان‌های حزب الله عراق به قبل از تاسیس الحشد الشعبی بازمی‌گردد که بر مبنای فتوای مرجعیت شیعی در سال ۲۰۱۴ و تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق انجام شد.

 

هسته اصلی کتائب حزب الله در سال ۲۰۰۷ برای مقاومت در برابر حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی در خاک عراق و دفاع از اماکن مقدس شکل گرفت. نیروهای ائتلاف بین‌المللی که با مداخله نظامی در عراق جان صدها هزار عراقی بی‌گناه را گرفتند بین مارس ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۸ در معرض حملات مجاهدان گردان‌های حزب الله قرار گرفتند.  تا جایی که در سال ۲۰۰۹  آمریکا این گروه را  به همراه ابومهدی المهندس از مؤسسان آن که هم اینک معاون سازمان الحشد الشعبی است، در لیست سیاه آمریکا قرار داد زیرا محصول فعالیت حزب الله عراق در چارچوب گروه های مقاومت عراقی، خارج شدن اجباری نیروهای آمریکایی با خسارات سنگینی بود که در عراق متحمل شدند.

 عملیات آزادسازی جرف الصخر (جرف النصر)، شکست حصر آمرلی، آزادسازی تکریت، آزادسازی استان صلاح الدین، آزادسازی بیجی و در نهایت آزادسازی فلوجه [که جهنم آمریکایی‌ها بود] مهم‌ترین عملیات‌هایی است که این یگان در آنها مشارکت داشت.

به گزارش وبگاه خبری العربی الجدید، در حال حاضر گردان‌های حزب الله در اکثر استان‌های عراق غیر از منطقه کردستان عراق فعالیت می‌کند و خیلی زود در مناطق آزادشده از چنگ داعش نظیر الانبار، موصل، کرکوک و صلاح الدین در کنار بغداد و استان‌های مرکزی و جنوبی عراق دفاتر و نمایندگی‌های خود را افتتاح کرد؛ به گفته منابع، شهر جرف الصخر در استان بابل اتاق عملیات نیروهای گردان‌های حزب الله است.

عرصه‌های غیررزمی فعالیت کتائب حزب الله

حزب الله عراق همچنین بیش از یک نهاد رسانه‌ای در اختیار دارد. در کنار شبکه «الاتجاه»، رادیوهای الاتجاه و الکوثر هم متعلق به این گروه است و همچنین روزنامه «المراقب العراقی» که روزانه از بغداد منتشر می‌شود؛ دو پایگاه خبری اینترنتی المعلومة و الانصار هم به حزب الله تعلق دارد. گردان‌های حزب الله همچنین نهادهای آموزشی و فرهنگی نظیر «هیئة المساجد والحسینیات» ومرکز مطالعات «الهدف» و مؤسسه «الزینبیات»،  مؤسسه «النخب الأکادیمیة» ومؤسسه «السُبل الواضحة» در اختیار دارد. 

چرا «القائم»؟

کتائب حزب الله از سال ۲۰۱۳ هم برای مبارزه با داعش به سوریه اعزام شد؛ اما درباره اینکه چرا آمریکا نیروهای الحشد الشعبی در القائم را هدف گرفت باید گفت از زمان بازگشایی رسمی گذرگاه «البوکمال-القائم» میان عراق و سوریه در مهر ماه گذشته ورود نیروهای حزب الله عراق به سوریه تسهیل شده است. این گذرگاه مرزی از سال ۲۰۱۳ به دنبال حمله داعش به عراق بسته بود و در اواخر سال ۲۰۱۷  این گذرگاه از گروهک تروریستی داعش پس گرفته شد، اما بازگشایی این گذرگاه چندین بار به دلیل ناتمام بودن امکانات آن به تعویق افتاد.

گذرگاه البوکمال در استان «دیرالزور» سوریه در جنوب رود فرات و در دورترین نقطه جنوب شرق سوریه و گذرگاه القائم در استان الانبار، در غرب عراق واقع است که هر دو گذرگاه در  امتداد هم و نقطه مقابل هم هستند.

موقعیت گذرگاه القائم-بوکمال/ نقشه آرشیوی است

 

بازگشایی گذرگاه راهبردی «البوکمال ـ القائم» که از اهمیت استراتژیک بالایی برای عراق برخوردار است برای آمریکایی‌ها گران تمام شد، زیرا با بازگشایی گذرگاه‌های القائم- البوکمال و اتصال تهران به دمشق و دریای مدیترانه از طریق بغداد ائتلاف سه جانبه میان آنها (محور مقاومت) قوی‌تر شده و  تلاش‌های آمریکا بویژه برای تضعیف روابط میان ایران و عراق یا عراق و سوریه بیش از پیش ناکام می ماند.

دومین اهمیت گذرگاه «البوکمال، القائم» در مرز سوریه و عراق، در هموار شدن مسیر اعزام نیروهای الحشد الشعبی از پایگاه القائم به داخل خاک سوریه برای مبارزه با تروریسم است؛ علاوه بر این آزاد بودن گذرگاه از‌ اشغال آمریکا و انگلیس، شرایط را برای تحرکات منفی این دو کشور در مناطق مرزی مذکور سخت‌تر کرده است. بخصوص که آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول دو سال اخیر بارها به‌ اشکال مختلف از جمله بمباران مواضع سوری و عراقی در این گذرگاه، سعی در کارشکنی برای گشایش آن داشته‌اند.

به گفته کارشناسان و منابع میدانی در عراق، ناامن ماندن استان الانبار طی ماه‌های گذشته در دستور کار آمریکا قرار دارد؛ یعنی از تیر ماه گذشته که عملیات گسترده «ارادة النصر» نیروهای مسلح عراق (با مشارکت جدی الحشد الشعبی) با هدف پاکسازی مناطق محصور بین استان‌های صلاح‌الدین، نینوی و الانبار تا مرزهای بین‌المللی عراق و سوریه آغاز شد و تاکنون هفت مرحله از این عملیات در بخش‌های مختلف عراق با موفقیت انجام شده و بتازگی وارد مرحله هشتم شد و مرحله هشتم نیز از یکشنبه ۲۹ دسامبر (۲۰۱۹) در پنج محور آغاز شده است (جزئیات بیشتر).

آمریکا در همین راستا از عناصر مخفی داعش در الانبار حمایت می‌کند، زیرا آمریکایی‌ها پاکسازی مناطق اشغالی عراق به خصوص آزادی و تامین امنیت استان الانبار را منطبق با منافع خود نمی‌بینند و به همین دلیل به طرق مختلف درصدد بحرانی کردن این منطقه هستند.

حضور گردان‌های حزب الله عراق در عرصه سیاسی

از سوی دیگر حزب الله عراق در مقطع اخیر و به دنبال استعفای عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری عراق همواره با صدور بیانیه‌های متعدد بر این امر تاکید داشت که نخست‌وزیر آتی باید «شجاع» باشد و به مقابله با  توطئه‌های صهیونیستی-آمریکایی-سعودی برای عراق برود.

در یک بیانیه حزب الله عراق تاکید شده است: «نخست وزیر آتی نباید تسلیم دیکته‌های آمریکایی‌ها باشد و اخراج اشغالگران آمریکایی را در رأس اولویت‌های خود قرار دهد تا حاکمیت و شرافت عراق مصون بماند و در غیر این صورت دولت آتی،  سرسپرده آمریکاست و دارای هویت عراقی نیست؛ که این موضوع قابل تحمل نیست و نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد؛ بلکه ما را برای بازگرداندن حقوق ملت عراق مصمم‌تر خواهد کرد  تا حق، محقق و باطل محو شود».

حزب الله عراق روز پنجشنبه (۲۶ دسامبر) در بیانیه‌ای رئیس جمهور عراق را به دلیل اجتناب از انجام وظیفه خود در مامور کردن شخصیت مورد نظر فراکسیون اکثریت پارلمان عراق برای نخست وزیری عراق به باد انتقاد گرفت و گفت برهم صالح تسلیم فشارهای آمریکا و طرف‌هایی مشکوک است که می‌خواهند از اعتراضات عراق برای تحمیل اراده خبیث خود استفاده کنند.

حزب الله عراق تاکید کرد: «رئیس جمهور عراق با ادعای حمایت از خواسته ملت، از انجام مسئولیت ملی و قانونی خود شانه خالی می‌کند و از آمادگی خود برای استعفا می‌گوید در حالی که همه ما می‌دانیم او مجری اراده آمریکاست که می‌خواهد کشور را به هرج و مرج کشانده و راه حلی برای بحران سیاسی عراق ایجاد نشود تا اشغالگری جدید آمریکا تحت پوشش سازمان ملل بر عراق تحمیل شود».

حزب الله در این بیانیه از گروه‌های سیاسی در عراق خواست، با انتخاب یک شخصیت ملی‌گرا و مقبول و غیربحث برانگیز برای تصدی نخست وزیری با رفتارهای غیرمسئولانه رئیس جمهور مقابله کنند و اجازه ندهند هیچ طرفی شخصیت‌هایی را که به مزدوری برای آمریکا شناخته شده هستند بر ملت عراق تحمیل کنند.

حزب الله عراق گفت کسانی که در برابر اشغالگری آمریکا و گروه‌های تروریستی وهابی داعش که ساخته آمریکا هستند ایستادند و آنها را در همه میدان سرکوب کردندنمی توانند برده محور صهیونیستی-آمریکایی و سعودی باشد و به سمت اشغالگری تازه بروند.

به دنبال این بیانیه محکم گردان‌های حزب الله، روزنامه «ایندیپندنت عربی» روز جمعه به نقل از آنچه منابع آگاه خوانده بود علیه حزب‌الله عراق شایعه‌سازی و ادعا کرد که عصر روز پنج‌شنبه پهپادهایی برفراز کاخ ریاست جمهوری عراق پرواز کرده که حامل مواد انفجاری بوده است. به ادعای این روزنامه سعودی، گروه «حزب الله عراق» پایگاهی نظامی در نزدیکی کاخ السلام دارد و این پهپادها از همین پایگاه به پرواز درآمده است.

در واکنش به ادعای این روزنامه انگلیسی-سعودی، گردان‌های حزب الله عراق به زبان «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی این گروه ادعای مذکور را از اساس رد کرد و گفت: «ما با اذناب [اشغالگران] مقابله نمی‌کنیم و انرژی خود را برای روبه‌رو شدن با آنها هدر نمی‌دهیم. ما قصد هم نداریم که مسیر دفاع از حقوق را از سمت مقابله با دشمن صهیونیستی-آمریکایی به سمت غیر آن تغییر دهیم.

به گفته گروه‌های مقاومت و سیاسیون عراق همه طرف‌های ذیربط با پرونده امنیتی عراق از تلاش‌های بزرگ فرماندهان و مجاهدان تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در ممانعت از رسیدن صدها انتحاری داعش از ملیت‌های مختلف به داخل شهرها و روستاهای استان الانبار باخبرند و می‌دانند که آنها چگونه سال‌ها خون پاک خود را برای مسدود کردن راه‌های نفوذ تروریست‌ها فدا کردند.

آنها تاکید کردند هدف از بمباران تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ که حفاظت از مناطق محوری و مهم را برعهده دارند، بازگرداندن داعش به الانبار و شهرهای این استان است، تا بار دیگر از طریق ایجاد شکاف‌های امنیتی آنجا را به آتش بشکنند، زیرا آمریکا خواهان ثبات الانبار نیست، بلکه می‌خواهد آنجا عرصه‌ای برای فعالیت داعش باشد و خون مردمش همواره ریخته شود.

بنابراین حمله یکشنبه شب (۲۹ دسامبر-هشتم دی) همه محاسبات آمریکا را برملا کرد و این پیام آشکار را به جهانیان داد که آمریکا در کنار داعش مبارزه می‌کند نه روبه‌روی آن و همه ادعاهای آن درباره نبرد با بقایای این گروهک، نمایشی بیش نیست.

موج سواری غربی‌ها روی اعتراضات عراق برای تخریب الحشد

آمریکا و انگلیس در مقطع اخیر همچنین از طریق رسانه‌های خود سعی در متهم کردن نیروهای الحشد الشعبی به بی ثبات کردن عراق را داشتند که شایعه پراکنی درباره حمله پهپادی به کاخ ریاست جمهوری عراق  و حملات راکتی به پایگاه‌های ائتلاف آمریکایی و ادعای موشک‌های ایرانی در انبارهای تسلیحاتی الحشد الشعبی از نمونه‌های آن است.

رسانه‌های غربی در اوج اعتراضات عراق هم از طریق اجرای پروژه کشته سازی توسط عناصر نفوذی خود سعی در متهم کردن نیروهای الحشد الشعبی به کشتار تظاهرات کنندگان و دخالت آنها در سرکوب اعتراضات عراقی ها را داشتند که با هوشیاری ملت عراق و مرجعیت ناکام ماند.

 

کارشناسان معتقدند که رویارویی میان جبهه مقاومت عراق و اشغالگران آمریکایی و انگلیسی در عراق وارد مرحله تقابل آشکار شده است، زیرا حمله هوایی آمریکا به القائم به صورت علنی مورد تایید این کشور قرار گرفت با وجود اینکه طی یک سال اخیر بارها مواضع الحشد الشعبی هدف حملات پهپادی و راکتی ناشناس قرار گرفته بود و قطعا بسیاری از افراد و گروه‌های مسلح موجود در عراق به دنبال انتقام از آمریکایی‌ها خواهند بود بدون اینکه نیاز به تحریک از سوی کسی داشته باشند.

از سوی دیگر خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم به بعد بین‌المللی قضیه پرداخت و نوشت  آمریکایی‌ها می‌خواستند در قبال مانور سه گانه ایران، روسیه و چین واکنشی نشان داده باشند و مثلا بگویند ما اینجا هستیم و هرکاری دلمان می خواهد انجام می‌دهیم. به نوشته اسپوتنیک بدیهی است مشکلات داخلی که ترامپ درون ایالات متحده با آن مواجه است هم در این ماجرا بی تاثیر نبوده و وی خواسته داخل آمریکا از این ماجرا استفاده سیاسی کند تا بگوید رئیس جمهوری مقتدر است.

حالا  در سایه محکومیت گسترده حمله وحشیانه آمریکا به پایگاه القائم از سوی همه ارکان قدرت در عراق باید منتظر پاسخ قطعی مقاومت عراق به آمریکا در عراق یا غیر آن در منطقه باشیم که چه بسا بار دیگر نظیر سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ دروازه‌های جهنم را به روی پنج هزار نظامی آمریکایی باقیمانده در عراق باز کرده و زمینه ساز  ریشه کن شدن اشغالگری آنها در عراق نظیر خروج ذلت بارشان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ باشد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.