وزیر بهداشت مطرح کرد:

۷۰۰ میلیون یورو در ارز داروی کشور صرفه‌جویی شد/ توانستیم به عنوان یک کشور تحریم‌زده کرونا را مدیریت کنیم/ احداث ۸۰۰۰ تخت جدید بیمارستانی

وزیر بهداشت با بیان اینکه جلوی‌ واردات بی‌رویه دارو را گرفتیم، گفت: ۷۰۰ میلیون یورو در ارز داروی کشور صرفه‌جویی شد.

هادي نيوز: سعید نمکی در سخنرانی به صورت ویدئوکنفرانس خود که به صورت زنده با در مراسم افتتاح اولین شهرک مواد موثره دارویی در خاورمیانه و تولید استامینوفن در استان مرکزی برقرار کرد اظهار داشت: خوشحال هستم که در عین گرفتاری با بیماری کرونا، ما به فرموده مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید داریم عمل می‌کنیم و نخستین و بزرگترین کارخانه مواد اولیه دارویی کشور را امروز افتتاح می‌کنیم که شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین‌ها در سطح منطقه است.

 
به گزارش رجانیوز، نمکی  افزود: سال 98 برای بنده و همکاران ما در نظام دارویی کشور سال سخت اما افتخارآفرینی بود، نخستین گامی که در وزارت بهداشت برداشتیم حمایت از تولید داخل و پیشگیری از واردات بی‌رویه دارو و فرآورده‌هایی بود که مشابه تولید داخل را داشتند و یا در حین ساخت آن صنعتگران یا تولیدکنندگان کشور بودند.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: سال گذشته ما توانستیم 700 میلیون یورو در ارز داروی کشور صرفه‌جویی کنیم، با توجه به اینکه سال گذشته سیلاب‌های سهمگین بهاره، طرح غربالگری فشار خون با دو میلیون و 700 هزار مورد جدید که نیازمند دارو بودند و اربعین حسینی با 3.5 میلیون زائر را داشتیم.
 
نمکی بیان کرد: سال 97 ما ارز برای داروی کشور مصرف کردیم البته نه با فشار بانک مرکزی بلکه داوطلبانه، علت این سیاست و این کاهش ارزبری این بود که ما توانستیم با تکیه بر صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی و پرهیز از واردات بی‌رویه، واردات محصولات ساخته‌شده‌ای که مشابه داخلی داشتند را با ممنوع کردن 25 درصد کاهش و تولید داخل را 30 درصد افزایش دهیم.
 
وی ادامه داد: سهم ما از جی دی پی برای دارو و نظام سلامت سهم محدودی است و اگر قرار شد از آن فراتر رود باید دست درجیب بخش‌های دیگر کشور مانند آموزش و غیره ببریم.
 
وزیر بهداشت عنوان کرد: از همه مهم‌تر ما توانستیم به عنوان یک کشور تحریم‌زده و یک کشور مظلوم در تحریم‌های ظالمانه، بیماری کرونا را مدیریت کنیم که در طول 60 روز از یک واردکننده دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و موارد مورد نیاز مانند ماسک و غیره به یک تولیدکننده و بعد صادرکننده تبدیل شویم.
 
نمکی افزود: که این هم یک نشان افتخار بزرگ دیگری بود که در تاریخ کشور خواهد درخشید، کشوری که در اوج تحریم توانست در مدتی کمتر از دو ماه هم خود را جمع و جور کند و هم به یک صادرکننده ماسک، دارو و اقلام دیگر و شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده بدل شود.
 
وی تصریح کرد: زمانی که در شهر ساوه در همین استان با حضور دکتر ذوالفقاری مواد اولیه دارویی البرزسازه را راه انداختیم آرزوی بنده این بود که روزی بتوانیم از مواد اولیه پتروشیمی خود که حلقه بنزین است به عنوان پیش‌ساز بسیاری از مواد اولیه دارویی استفاده کنیم و بتوانیم این بنزن را به عنوان پیش‌ساز به کشورهای دیگر بفروشیم و با قیمت و ارزش افزوده چند ده برابری به کشور برگردانیم.
 
وزیر بهداشت بیان کرد: خوشحالیم که این روند با کمک بسیاری از افراد فهیم و شاخص در این صنعت درحال شکل‌گیری است و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک بتوانیم به جای تبدیل یک اینترمدیت با ارزش افزوده کری دو دلار به یک ماده اولیه برسیم که با ارزش افزوده بین 50 تا 100 برابر قبل قابل ارائه خواهد بود.
 
نمکی ادامه داد: ما باید به این دانش فنی و این ابزار نیروی انسانی گران‌قدر تکیه کنیم و در آینده چه در زمینه مواد اولیه دارویی از نخستین حلقه تولید و چه در فرمولاسیون داروهایی که به‌ویژه در هایتک نیازمند یک تحول بنیادین هستیم با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروی انسانی ذی‌قیمت در این سرزمین نه تنها برای مصرف مردمان سرزمین خود بلکه برای کل منطقه و جهان بتوانیم ان‌شاءالله به عنوان تولیدکنندگان اصلی قلمداد شویم و در ارزآوری و بی‌نیازی کشور به بازارهای تولید جهانی گام برداریم.
 
وی عنوان کرد: امسال هم ان‌شاءالله حدود 8 هزار تخت بیمارستانی و 44 بیمارستان جدید و تماما با دستگاه‌های ساخت داخل را افتتاح می‌کنیم و به دنیا نشان خواهیم داد که با لطف الهی، وفاق ملی و همدلی همه مردم و مسئولان هم کرونا را مدیریت کردیم و هم توانستیم تولید خود را در یک جهش تاریخی قرار دهیم و هم به عنوان یک صادرکننده پرقدرت در منطقه قلمداد شویم.

رجا نيوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.