چرا شعار «ما می‌توانیم» در زمان جمهوری اسلامی ایران تجلی یافت؟

رویکرد «ما می‌توانیم» موضوعی است که انتظار می‌رود تجلی آن، سرلوحه فعالیت‌های مسئولان و مردم باشد.

هادی نیوز:  

رویکرد «ما می‌توانیم» موضوعی است که انتظار می‌رود تجلی آن، سرلوحه فعالیت‌های مسئولان و مردم باشد. در همین زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته است؛ اما برخی تلاش کردند با به کار بردن واژه‌های تحقیرآمیز و رفتارهای غیرمعقول، این رویکرد را به حاشیه ببرند و کشور را همچنان با چاشنی وابستگی مدیریت کنند. اینکه برخی دنبال مدیران وارداتی بودند یا تلاش شد مشکل آب خوردن را با برجام و با نگاه بیرونی حل‌وفصل کنند، دقیقاً در مقابل رویکرد «ما می‌توانیم» بود.

اما در مقابل هستند بسیاری که با تفکر انقلابی، رهایی کشور را در تجلی‌یافتن روحیه «ما می‌توانیم» دنبال می‌کنند. در همین زمینه اقدامات زیادی نیز صورت گرفته است. بررسی مجموع فعالیت‌های انقلاب اسلامی در طول چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که انقلاب دیگری در روحیه افراد و مسئولان نیز اتفاق افتاده و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگو در جهان از لحاظ نوآوری به خودکفایی رسیده است.

به طوری که واکاوی جایگاه کشور در طول یک قرن اخیر نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران پرچمدار خودکفایی و نوآوری در جهان بوده است. مطرح کردن چنین موضوعی شاید در نگاه برخی مورد قبول نباشد؛ اما آیا کشوری که امروز توان ساخت موشک هایپرسونیک دارد، نسبت به زمانی که حق حتی تعویض یک پیچ هواپیما را نداشت، پیشرفت نکرده است؟

آیا می‌توان درصد پیشرفت ایران از زمانی که حق تعویض روغن یک هواپیما را نداشت تا زمانی که توانست موشک هایپرسونیک را بسازد، تخمین زد؟ صددرصد؟ دویست درصد؟ و... . به نظر می‌رسد که نتوان در این زمینه عددی خاصی را از تجلی «ما می‌توانیم» اعلام کرد.

در زمان گذشته، خام‌فروشی نفت تنها منبع عظیم درآمد رژیم منحوس پهلوی بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایالات متحده با تحریم جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد از صادرات نفت خام جلوگیری و نظام اسلامی را مهار و به اصطلاح دست‌نشانده خود کند.

این رفتار آمریکا با ذهنیت از زمان پهلوی‌ها بود؛ اینکه ایران یک کشور وابسته و ناتوان است و با تحریم آن، مجبور به اطاعت از ما (آمریکا) خواهد شد؛ اما جمهوری اسلامی ایران به جای انتخاب «روحیه تسلیم» به دنبال خنثی‌سازی رفتارهای غرب رفت.

در همین زمینه کارشناسان اعلام کردند: «راهکار ایران برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی، این است که تا می‌تواند از خام‌فروشی نفت فاصله گرفته و به سمت احداث پالایشگاه، پتروپالایشگاه و تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی حرکت کند تا به این صورت با حل نقطه‌ضعف ناشی از خام‌فروشی، اساساً تحریم‌های اعمال‌شده بر فروش نفت ایران را از کار بیندازد.» از این رو با روحیه «ما می‌توانیم» پالایشگاه‌های عظیمی، همچون «ستاره خلیج فارس» افتتاح شد.

با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 400 هزار بشکه میعانات گازی برای آن در روز چاره‌اندیشی شد و با مصرف این مقدار در پالایشگاه، ما توانستیم فرآورده‌های نفتی تولید و آنها را صادر کنیم و درآمدزایی کلانی برای کشور به ارمغان بیاوریم. یعنی حرکت از خام‌فروشی میعانات گازی به سمت احداث پالایشگاه باعث شد تا در شرایط تحریمی به راحتی فرآورده‌ صادر و تحریم بی‌اثر شود.

در شرایط کنونی نیز با دولت سیزدهم روحیه «ما می‌توانیم» در حال تحقق است و در میدان‌های گوناگونی این روحیه خود را نشان می‌دهد. تلاش برای حل مشکلات درونی کشور از طریق نگاه به داخل و فعال‌سازی رویکرد مقاومت فعال در برابر توطئه‌های دشمن و... از جمله موضوعاتی است که جایگزین نگاه به بیرون برای حل مشکلات درونی شده است. از این رو انتظار می‌رود در زمان کنونی شاهد نمونه‌های بیشتری برای تحقق شعار «ما می‌توانیم» باشیم.

انتهای پیام/* 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.