فرهنگ غدیر چراغ هدایت امت اسلام

پیامبر در روز غدیر، پیروی از علی(ع) را مایه سعادت و مخالفت با او را عین شقاوت دانستند و فرمودند: هرکس با او مخالفت کند ملعون و هرکس تابع او باشد مورد رحمت الهی است و هرکس او را باور دارد مؤمن.خداوند هر که حرف او را بشنود و از او فرمان برد آمرزیده است

هادی نیوز: واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت از حجة‌الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی (ع) را جانشین خود معرفی کرد. حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.

عظمت غدیر را باید در قرآن مشاهده کرد، آنجا که این آیه نازل شد: یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. رسول خدا باید رسالت خود را با معرفی علی (ع) تکمیل می‌کرد. برای ادای این تکلیف پیامبر بر جایگاه مخصوص ایستاد و در خیل عظیم حاجیان خطبه‌ای مفصل خواندند و علی‌بن ابیطالب (ع) را وصی و جانشین و امام بعد از خود معرفی نمودند.

پیامبر در روز غدیر، پیروی از علی (ع) را مایه سعادت و مخالفت با او را عین شقاوت دانستند و فرمودند: هرکس با او مخالفت کند ملعون و هرکس تابع او باشد مورد رحمت الهی است و هرکس او را باور دارد مؤمن. خداوند هر که حرف او را بشنود و از او فرمان برد آمرزیده است.

این کلام رسول خدا (ص) همواره در آیینه تاریخ اثبات شده و هرگاه فرهنگ غدیر، که همانا اطاعت از ولایت است، توسط مسلمانان نادیده انگاشته شده مسیر سعادت به شقاوت تبدیل شده است و این سنت الهی است ...

عبور از غدیر و نادیده انگاشتن آن، زمینه غلبه بنی‌امیه، بنی‌عباس و حرج و مرج‌ها را بر جامعه مسلمین هموار ساخت و بنابراین خلافت اسلامی از مسیر صحیح آن منحرف شد و به دست افرادی ظالم و جائر قرار گرفت که به اسم اسلام بر مردم حکمرانی کرده و اهداف شوم خود را با ظلم و ستیز پیش بردند. معاویه والیانی را بر ممالک و شهر‌های اسلامی گماشت که هر کدام به نوبه خود ثروت‌های مسلمین را به یغما بردند.

احمد امین مصری مورخ اسلامی در کتاب فجر الاسلام آورده است: ((چون بنی امیه خلافت را به دست گرفتند، عصبیت همانند عصر جاهلیت به حال خود بازگشت))

محمّد رشید رضا می‌گوید: «.. چگونه بنی امیه بعد از آن، حکومت اسلام را فاسد نمود و قواعد آن را خراب کرد و برای مسلمانان حکومت ابدی جعل نمود»

آری عبور فرهنگ غدیر مسلمان را دچار اختلاف ساخت، و بالاترین ظلم‌ها بر اهل بیت روا شد، امام حسین (ع) در صحرای کربلا به شهادت می‌رسد، در واقعه حره به تنهایی، بسیاری از مردم مدینه، از جمله ۸۰ تن از صحابه پیامبر (ص) و ۷۰۰ تن از حافظان قرآن کشته شدند و اموال و نوامیس مردم به غارت رفت.

انقلاب اسلامی پرتوی از نور غدیر خم بوده و با انفجار نور در سال ۱۳۵۷، بساط سلطنت ستم‌شاهی برچیده شد. در حقیقت پیروزی انقلاب آن زمانی محقق شد که بر اساس فرهنگ غدیر، مردم انقلابی ایران، حول، ولی فقیه خود یعنی امام خمینی (ره)، با وحدت کلمه در مقابل رژیم ستم شاهی ایستادند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

استقامت در جنگ ۸ ساله، مواجهه با گروهک‌های تروریستی، و پیشرفت‌های بی‌سابقه در عرصه‌های مختلف حاصل پایبندی به فرهنگ غدیر است. در تاریخ انقلاب اسلامی نیز هر زمان پایبندی به فرهنگ غدیر بیشتر بوده است راه برای ملت بزرگ ایران روشن‌تر از هر زمان دیگری بوده است.

اکنون نیز مواجهه با فرهنگ غدیر توسط دشمنان ادامه دارد و همیشه تاریخ دو انتخاب در مسیر امت اسلامی قرار دارد. راهی که در مواجهه با دین خداست و عدم اطاعت از ولایت و در مقابل آن بنیان مرصوص غدیریان قرار دارد. در حوادث بعد از مرگ مهسا امینی این صف‌بندی بار دیگر خود را نشان داد، اما ملت آگاه ایران راه غدیر را انتخاب کرد و اجازه نداد ایران جولانگاه دشمنان غدیر شود. تجسم فرهنگ غدیر را در راهپیمایی ۲۲ بهمن و نماز عید فطر، مردم به خوبی نشان دادند.

بصیرت 

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.