بایدن مدعی امحای کامل تسلیحات شیمیایی آمریکا شد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار یک بیانیه مدعی شد که زرادخانه تسلیحات شیمیایی این کشور به طور کامل از بین رفته است.

هادی نیوز : رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار یک بیانیه ضمن اتهام زنی علیه روسیه و سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی، مدعی امحای کامل انبار تسلیحات شیمیایی ایالات متحده شد.

کاخ سفید بیانیه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد که در آن ادعا شده است، آمریکا امحای زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را تکمیل کرده است.

در بیانیه بایدن آمده است: «برای بیش از ۳۰ سال، ایالات متحده به طور خستگی‌ناپذیری برای از بین بردن ذخایر تسلیحات شیمیایی‌مان تلاش کرده است. امروز من مفتخرم که اعلام کنم ایالات متحده به شیوه‌ای ایمن، آخرین مهمات موجود در انبار (سلاح شیمیایی آمریکا) را از بین برده است؛ اقدامی که ما را یک قدم به جهانی عاری از وحشت تسلیحات شیمیایی نزدیکتر می‌کند».

به ادعای او، دولت‌های متوالی در آمریکا متعهد شده بودند که «تسلیحات شیمیایی هرگز دوباره توسعه یا مستقر نشوند و این دستاورد نه تنها به تعهد دیرینه ما تحت کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی کمک می‌کند، بلکه اولین بار است که یک نهاد بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های شیمیایی اعلام شده را تأیید می‌کند. من از هزاران آمریکایی که برای بیش از سه دهه وقت و استعداد خود را صرف این مأموریت نجیب و چالش برانگیز کردند، سپاسگزارم».
 
رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «امروز در حالی که این نقطه عطف مهم را رقم می‌زنیم، همچنین باید تعهد خود را برای ایجاد آینده عاری از سلاح‌های شیمیایی احیا کنیم. من همچنان کشورهای باقیمانده را تشویق می‌کنم که به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی بپیوندند تا ممنوعیت جهانی سلاح‌های شیمیایی بتواند به حداکثر پتانسیل خود برسد».

جو بایدن بلافاصله بعد این جمله علیه روسیه و سوریه درباره تسلیحات شیمیایی اتهام زنی ادعا کرد و همچنین مدعی شد که آمریکا متعهد به «جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی» است.

در پایان بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا ادعا شده است: «روسیه و سوریه باید به پایبندی از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی برگردند و به برنامه‌های اعلام نشده (سلاح شیمیایی) خود اذعان کنند، (سلاح‌هایی) که برای ارتکاب جنایات و حملات وقیحانه استفاده شده است.  ما همچنان در کنار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی(OPCW) خواهیم ایستاد تا از انباشت، تولید و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سراسر جهان جلوگیری کنیم و همراه با شرکای خود، تا زمانی که نتوانیم سرانجام و برای همیشه جهان را از شر این بلا خلاص کنیم، متوقف نخواهیم شد».

اتهام زنی عالی‌ترین مقام واشنگتن در شرایطی مطرح شده که به گزارش خبرگزاری دولتی «تاس»، روسیه ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را زودتر از موعد مقرر در سال ۲۰۱۷ به پایان رساند و این موضوع مورد تایید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قرار گرفت.

طبق گزارش تاس، روسیه با حدود ۴۰ هزار تُن سلاح شیمیایی، بزرگ‌ترین زرادخانه این تسلیحات در جهان را در اختیار داشت و آمریکا در زمان الحاق به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، دارای ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن سلاح شیمیایی بود.

فارس

پایان پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.