گفت وگو با مؤسس هیأت زنانه « سفیران زینب (س)» / هیئتی برای همه سنین از مادربزرگ ها تا خردسالان

مؤسس هیأت « سفیران زینب (س)» با اشاره به اینکه برنامه های هیأت در دو بخش بزرگسال با رویکرد آموزش مداحی و کودکان و نونهالان با رویکرد آگاه سازی و بصیرت افزایی طراحی، برنامه ریزی و اجرا می شود ، گفت: در بحث آموزش مداحی اکنون 800 مداح دانش پذیر داریم که در کنار آموزش های تخصصی مثل ( لحن و صوت )؛ دوره ها و کلاس های آموزشی بصیرتی را نیز با بهره گیری از اساتید خبره با رویکرد جهاد تبیین، می گذرانند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز  منیره غلامی توکلی : مرثیه سرایی و مجالس روضه خوانی یکی از عرصه های جهاد تبیین است. مرثیه و مرثیه خوانی اهل بیت(ع) با قدمتی هزار ساله – دوران حکومت آل بویه تا به امروز- فراز و نشیب های بسیاری را در ایران از سر گذرانده. نکته ای که در این باره از اهمیت ویژه ای برخوردار است تاریخ مرثیه و مرثیه سرایی بعد از اسلام و حضور زنان در این عرصه است.
بنابر شواهد تاریخی، نخستین مرثیه سرایان و مرثیه خوانان واقعه عاشورا -که می توان آن را نقطه عطف و سرآغاز مرثیه سرایی برای اهل بیت(ع) دانست –زنان بودند. حضرات زینب(س)، سکنیه(س)، ام لیلا همسر امام حسین(ع) و رقیه(س) بعد از شهادت امام حسین(ع) نخستین افرادی بودند که در کربلا و در مسیر رسیدن به شام برای شهدای عاشورا مرثیه سرایی کردند و در مدینه نیز ام البنین (س) و ام سلمه کسانی بودند که در مصیبت عاشورا و آنچه بر خاندان اهل بیت(ع)گذشته بود ، مرثیه سرایی و روضه خوانی کردند.

جهاد تبیین در عرصه عاشورا که حضرت زینب (س) بنابر شواهد تاریخی مجاهد نستوه آن است، الگویی فراتاریخی برای همه مسلمانان به ویژه بانوان جهان اسلام فراهم کرده است تاجایی که در ادامه این واقعیت که « کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود» می توان گفت : « حب الحسین، سینه به سینه انتقال نمی یافت اگر مادران عشق به اهل بیت(ع)را با مرثیه سرایی و فراهم کردن روضه های خانگی در دل فرزندان جای نمی دادند.
امروزه بانوان تحصیل کرده و پرتلاش زیادی در این عرصه فعالیت های خوبی انجام می دهند که یکی از آنها "سیهلا مداحی" کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و تربیت کودک است که از سال 92 به صورت رسمی فعالیت خود را در عرصه مدیحه سرایی و آموزش و تربیت مداحان زن آغاز کرده است.

وی با تأسیس هیأت " سفیران زینب (س) " که اکنون در محدوده خیابان پیروزی تهران فعالیت می کند، نخستین گام ها را برای تربیت و آموزش مداحان زن با وجه مشخصه برنامه ریزی های فرهنگی و آموزشی برای فرزندان آنها و کودکان علاقمند به این عرصه ، برداشت.
در ساعاتی که تحریریه زنان نیوز، میزبان این مدرس حوزه مداحی و فعال در عرصه تربیت اسلامی، بود، آنچه بیشتر از هر نکته ای می شود به آن اشاره کرد : «نوع اهمیت خانم مداحی به آموزش و تربیت کودکان و آشنایی آنها با سبک زندگی اسلامی و براساس قصص قرانی، داستان های تاریخ اسلام و .. است. آموزش هایی که برمبنای بازی های خلاق و گروهی انجام می شود.»

این بانوی فعال فرهنگی در بخشی از صحبت هایش با اشاره به اینکه برنامه های هیأت سفیران زینب(س) در دو بخش بزرگسال با رویکرد آموزش مداحی و کودکان و نونهالان با رویکرد آگاه سازی و بصیرت افزایی طراحی، برنامه ریزی و اجرا می شود ، گفت: در بحث آموزش مداحی اکنون 800 مداح دانش پذیر داریم که در کنار آموزش های تخصصی مثل ( لحن و صوت )؛ دوره ها و کلاس های آموزشی بصیرتی را نیز با بهره گیری از اساتید خبره با رویکرد جهاد تبیین، می گذرانند.

این مدرس مداحی بانوان در تکمیل صحبت های خود با اشاره به اینکه 8 دوره همایش مداحان زن با محوریت اموزشی و تربیتی در مناسبت های مختلف ایام فاطمیه و محرم توسط هیأت سفیران زینب(س) برگزار شده است، گفت: که یکی از پرمخاطب ترین و موفق ترین آنها همایشی با عنوان محرم – خیمه عزا بود که در محل حسینیه رزمندگان اسلام با شرکت ... ( تعداد) مداح زن برگزار شد.

مؤسس هیأت سفیران زینب(س) با اشاره به وجه تسمیه این هیأت که برگرفته از رسالت تبییی ای است که بانوان با الگوبرداری از سبک زندگی زینبی آن را بر عهده می گیرند، گفت: هر یک از مداحان زن در کسوت سفیری است که پیام و پیامدهای قیام عاشورا و سبک زندگی اسلامی که تبلور آن را می توان در سبک زندگی علوی، فاطمی، حسنی و حسینی دید نه تنها برای جامعه تبیین بلکه آن را به نسل های بعد انتقال می دهد و ظرفیت های جهانی شدن سبک زندگی اسلامی را فراهم می سازد.

مداحی در ادامه شیوع کرونا را یکی از دلایلی دانست که باعث بروز خلاقیت در برخی از برنامه های هیأت سفیران زینب (س) به ویژه در بخش کودکان شد. در این زمینه فاطمه سادات نوربخش از اعضای اتاق فکر این هیأت گفت: شرایط کرونایی و محدودیت ها در برگزاری دورهمی ها و نشست ها ... باعث شد که بچه ها علاوه بر دورشدن از فضای آموزشی – اعم از مدرسه و سایر مراکز آموزشی و هیات- بیشتر از گذشته، ساعات خود را در فضای مجازی با تمام پیامدهای خود صرف کنند. با رفع شدن و کم رنگ شدن شرایط کرونایی، برنامه های تربیتی – آموزشی را در حوزه کودکان با محوریت بازی های گروهی ، فعالیت های جمعی براساس قصص و روایات اسلامی وآیات قرآنی تدارک دیدیم.

وی با بیان اینکه از جمله برنامه های خلاق می توان به لوحه سُرا اشاره کرد که طی آن، آیات قرآن، مفاهیم ملی، ارزرش های دینی و تاریخی به نونهالان از 5 سال تا 15 سال به شیوه هنری آموزش داده می شود، ادامه داد: وجه مشخصه برنامه های خلاق هیأت سفیران زینب(س) در گروه سنی کودکان و نوجوانان فراهم کردن شرایط رشد شخصیت فردی، رشد شخصیت اجتماعی، افزایش مهارت روابط عمومی و مشارکت های گروهی، ایجاد خلاقیت، شناسایی استعدادها و احیای هویت دختر مسلمان ایرانی است .
این فعال حوزه فرهنگی با بیان اینکه ایجاد دوستی و آموزش مفاهیم اسلامی – ایرانی در گروه های همسن از مهم ترین ویژگی های برنامه های هیأت سفیران زینب (س) است، گفت این آموزش ها به صورت غیرمستقیم در قالب دورهمی های بانشاط همراه با بازی ، مسابقات فرهنگی، اردوهای جهادی، اردوهای تفریحی – زیارتی به نونهالان ارائه می شود.

خانم مداحی در ادامه این گفت وگوی صمیمانه، بازار اقتصادی و تبلیغی در بخش محصولات مذهبی را بسیار ضعیف دانست و افزود: با توجه به استقبال و انگیزه زیاد نونهالان به ابزار آموزشی چون لوحه سرا باز هم در تولید انبوه آن با برخی از مشکلات مالی رو به رو هستیم.
این فعال در عرصه مداحی افزود: برای مثال مهم ترین مانع گسترش کاربردی ایده ها و محصولات هیأت سفیران زینب(س) که بیشتر آنها آموزشی و تربیتی با رویکرد اسلامی است، منابع مالی برای تکثیر و به قولی تجازی کردن این محصولات است.
وی با اشاره به موفقیت های هیأت سفیران زینب (س) در بحث ایده پردازی در رویدادها و حتی بازتاب آن در شبکه های اجتماعی گفت: برای مثال در رویداد" راه " که با همکاری تبیان و سازمان تبلیغات اسلامی با حضور اولیه 3900 ایده برگزار شد و 22 گروه ایده پرداز به مرحله نهایی رسیدند، ما توانستیم حائز رتبه 3 کشوری شویم.
میزان استقبال از ایده هیأت ما در اندازه ایی بود که برنامه " نسل قاسم " به آن پرداخت و خداروشکر در شبکه اجتماعی شاد نیز 86k مخاطب داشته است.

این میزان روایت تجربه های موفقیت آمیز در جذب مادران، دختران و نونهالان به برنامه های فرهنگی مخصوصا به صورت گروهی، نشان می دهد که ظرفیت خانواده های ایرانی در پذیرش آموزش های تربیت اسلامی و نزدیک شدن خانواده ها به شاخصه های خانواده متعالی در جامعه بسیار بالاست و اگر در این زمینه با موانع و گاها مشکلاتی رو به رو هستیم این از کم کاری متولیان امر و عدم نیازسنجی مطالبات خانواده ها و به روز نبودن شیوه ها و ابزارهای آموزشی است.

در ادامه این نشست صمیمی، فاطمه سادات نوربخش با اشاره به برخی از فعالیت های فرهنگی و جهادی هیأت سفیران زینب(س) گفت: اردوهای جهادی و حتی اردوهای زیارتی – تفریحی ما با آموزش های سبک زندگی اسلام، احترام به طبیعت، همیاری و همدلی ها در قالب کمک مؤمنانه و فعالیت های جهادی در مناطق کم برخوردار تهران و حاشیه شهر تهران است که با استقبال خوب اعضا و به ویژه دختران نونهال رو به رو شده است.

وی افزود از جمله این فعالیت های فرهنگی می توان به آموزش پاک سازی محیط زیست با جمع آوری زباله های در طیبیعت بعد از یک اردوی تفریحی اشاره کرد . یا آموزش جمع آوری بازیافتی ها از منازل یا زباله های تر برای تهیه کود یا نان خشک برای استفاده چوپانان و رمه داران اطراف شهر از دیگر اقدامات فرهنگی است که برای نهادینه کردن آن ما از دوران کودکی باید به فرزندان آموزش های لازم را بدهیم.

این فعال عرصه فرهنگی با تأکید بر اینکه آموزش در دوران نوجوانی اعم از آموزش های فنی تا آشنایی فرزندان با مباحث دینی و ارزش های اسلامی .. با هنر زیباتر و ماندگار تر صورت می گیرد، گفت: از اقدامات هیأت سفیران زینب(س)، استفاده از هنر به عنوان الهی ترین هنر بشری برای آموزش و بیان ارادت کودکان به اهل بیت (ع) است و در این زمینه کودکان با سوزن دوزی و گلدوزی اسامی مبارک اهل بیت (ع) عشق و ارادت خود را به این بزرگان نشان می دهند و در این مسیر با هنرهای بومی و ملی کشورمان آشنا شده و زیر نظر اساتید در کسوت هنرجو ، کسب مهارت می کنند .

انتهای پیام/*

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.