در گفتگو با بصیرت مطرح شد

ملازهی: لاپوشانی فساد مالی نتانیاهو با اصلاحات قضایی

بنیامین نتانیاهو با اصلاحات قضایی که پیشنهاد داده است زمینه‌ساز اعتراضات بزرگی شده که در شهرهایی، چون تل‌آویو و دیگر شهر‌ها ده‌ها هزار زن و معترض را به کف خیابان کشانده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  گفتگو پیرمحمد ملازهی - به گزارش بصیرت، بنیامین نتانیاهو که اخیرا یک بار دیگر برای نخست‌وزیری اسرائیل به عنوان یک رژیم جعلی انتخاب شده است با اصلاحات قضایی که پیشنهاد داده است زمینه‌ساز اعتراضات بزرگی شده که در شهرهایی، چون تل‌آویو و دیگر شهر‌ها ده‌ها هزار زن و معترض را به کف خیابان کشانده است. آنچه منجر به اعتراضات حداکثری علیه نخست‌وزیر رژیم جعلی شده برنامه‌های اصلاح نظام قضایی است که در ۴ ژانویه ۲۰۲۳، یاریو لوین وزیر دادگستری که تازه روی کار آمده آن را دنبال می‌کند با هدف محدود کردن قدرت دیوان عالی و مشاوران حقوقی دولت، و اعطای اکثریت به ائتلاف حاکم در کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند. اصلاحات قضایی از این جهت مخالفان بسیاری یافته است و ده‌ها هزار نفر را به خیابان کشانده چرا که به نفع لاپوشانی مفاسد اقتصادی بنیامین نتانیاهوست، بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل این موضوع را مورد ارزیابی قرار داده است.

پیرمحمد ملازهی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص چرایی اعتراضاتات به دولت اسرائیل گفت: در واقع جریانی که امروز در اسرائیل عهده‌دار حاکمیت است که آقای نتانیاهو در راس این جریان قرار دارد ترکیبی از حزب لیکود و جناح‌های بسیار افراطی هستند که از یهودیانی به شمار می‌روند که به شدت مخالف مسلمانان و مردم فلسطین هستند، جمعیتی دارای دیدگاه آخرالزمانی که معتفدند دنیا به سمت پایان خود در حرکت است.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: این جریان ادعا می‌کند باید مسئولیت تاریخی خود به لحاظ دینی را انجام دهد، لذا این تفکر در درون جامعه سکولار اسرائیل که سکولار منجر به بحث و جدل شده، به همین دلیل نتانیاهو و گروه حاکم گمان کردند اگر جلوی این روند گرفته نشود طبیعتاً منجر به تحولاتی بسیار جدی در اسرائیل می‌شود به همین دلیل طرح اختیارات قوه قضاییه را مطرح کردند.

پیرمحمد ملازهی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دستگاه قضایی اسرائیل مستقل است و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها مستقل عمل می‌کند طبیعتاً دولت را تضعیف می‌کند و تصمیم‌گیری‌هایی که در دولت باید برای اهداف استراتژیک و نگاه آخرالزمانی باید تدوین شود با دستگاه قضایی مستقل همخوانی ندارد، به همین خاطر بعد از مطرح نمودن موضوع اصلاحات قضایی جامعه اسرائیل به دو بخش تقسیم شده است.

ملازهی در خصوص چرایی مطرح کردن اصلاحات قضایی از سوی نتانیاهو گفت: عده‌ای در درون اسرائیل معتقد هستند این طرح اسرائیل را به سمت دیکتاتوری مذهبی سوق می‌دهد که برخلاف سنت دموکراسی در اسرائیل است و مناسبات اسرائیل را با دنیای غرب تضعیف می‌کند، به هر حال این دیدگاه به تدریج رشد کرد و قوه قضاییه از حمایت این نیرویی که در درون جامعه علیه طرح‌های نتانیاهو و حکومتش به وجود آمده تاکنون برای تضعیف نتانیاهو و افشای پرونده‌های فساد مالی او استفاده می‌کند به همین خاطر شکاف بین دستگاه قضا و نتانیاهو عمیق‌تر شده است.

وی خاطر نشان کرد: نتانیاهو به دلیل سرپوش گذاشتن بر پرونده‌های فساد مالی خود به دنبال اصلاحات قضایی در اسرائیل است؛ یعنی بیشتر به نجات خود فکر می‌کند تا اصلاحات قضایی، پس نتانیاهو در حال حاضر از قوانین و جناح مذهبی و نیروی دیندار برای تامین منافع شخصی خود سوء استفاده کند.

پیرمحمد ملازهی یادآور شد: براین مبنا جامعه دو دسته شده است دسته‌ای حامی نتانیاهو و کاهش اختیارات قوه قضاییه و قشر مخالف، تظاهرکنندگانی هستند که مایلند این قانون در مجلس تصویب نشود، اما چون مجلس در اختیار آقای نتانیاهو است طبیعتاً دور اول رای آورده اگر اعتراضات شدیدتر نشود امکان رای‌آوری در دور دوم نیز وجود دارد.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: منتهی احساس خطری که در جامعه اسرائیل است واکنش افسران ارشد ارتش اسرائیل است که آن‌ها نیز به صف مخالفین پیوستند و نامه‌ها و انتقاداتی که از آن‌ها منتشر می‌شود ممکن است نتانیاهو را مجبور به عقب‌نشینی کند، بنابراین نتانیاهو مجبور به عقب‌نشینی در طرح اصلاحی دستگاه قضای اسرائیل می‌شود.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.