می‌خواستم زیبایی تعبیر «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» را از طریق تایپوگرافی به تصویر بکشم

«زهرا شهبازپور» یکی از هنرمندان حوزه تایپوگرافی است که اثرش در رویداد عاشورایی «نشان عاشقی» و «کاتبان سوگ» به نمایش درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم : اگر این روزها گذرتان به برخی معابر و خیابان‌های شهر تهران افتاده باشد، احتمالا با تیغه‌های علامت منقش به نقوش عاشورایی مواجه شده‌اید. این تیغه‌ها محصول تلاش هنرمندان حاضر در رویداد «نشان عاشقی» و «کاتبان سوگ» است که امسال برای دومین بار توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود.

در این رویداد هنری، 80 هنرمند رشته‌های خوشنویسی، طراحی و نقاشی‌خط به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، موسم سوگواری بر سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در خانه اتحادیه گرد هم آمدند تا تیغه‌های علامت را که راویان آشنای ماه محرم‌اند، به نقوش عاشورایی مزین کنند.

«زهرا شهبازپور» یکی از هنرمندان تهرانی است که در این رویداد حضور یافته است. او دارای مدرک کارشناسی گرافیک و سه سال است که به صورت جدی در این حوزه فعالیت می‌کند. او که سال گذشته نیز در این رویداد هنری عاشورایی حضور داشته است، درباره تفاوت‌های رویداد امسال با سال گذشته می‌گوید: امسال، تعداد هنرمندان و همچنین طرح‌های ارسال‌شده از سوی آنها نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و مشخص بود که جشنواره مخاطبان بیشتری پیدا کرده است.

این هنرمند ادامه داد: از آنجا که امسال، از میان 1000 طرح رسیده به دبیرخانه، حدود 100 طرح انتخاب شد، شاهد حضور آثار باکیفیتی نسبت به سال گذشته هستیم. به طور کلی حس می‌کنم که این رویداد در مسیر پیشرفت قرار دارد و امیدوارم این روند رو به رشد، در سال‌های بعد نیز تداوم پیدا کند و هنرمندان بیشتری بتوانند در این فضا به خلق آثار عاشورایی بپردازند.  

شهبازپور گفت: یکی از اتفاقات خوبی که می‌تواند برای رویداد «نشان عاشقی» و «کاتبان سوگ» رخ دهد، این است که در استان‌های دیگر نیز شاهد برپایی آن باشیم. برگزاری چنین رویدادی نباید صرفا منحصر به شهر تهران باشد. لازم است هنرمندان ساکن در استان‌های دیگر نیز شاهد برگزاری این رویداد یا رویدادهای مشابه این‌چنینی در شهر و استان خود باشند و در آینده نزدیک، شاهد شکل‌گیری آن در اقصی‌نقاط کشور باشیم.

این هنرمند ضمن ارائه توضیحاتی درباره اثر خود گفت: کار من، تایپوگرافی است و عبارت «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» که توسط حضرت زینب(س) درباره واقعه عاشورا بیان شده است، را دستمایه خلق اثر قرار داده‌ام. سعی کردم این جمله را به شکلی در تایپوگرافی‌ام به تصویر بکشم که حتی مخاطبی که توانایی خواندن متن را ندارد یا از فاصله دور با اثر مواجه شود، ابتدا آن زیبایی مدنظر حضرت زینب(س) را ببیند. در قسمت فوقانی طرح نیز کبوتر سفیدی را به تصویر کشیده‌ام که نشان‌دهنده شهادت، پاکی و قداست حضرت سیدالشهدا(ع) است.

شهبازپور ضمن تاکید بر گسترش فضاهای شهری نمایش‌دهنده تیغه‌های علامت گفت: اگر سال آینده امکان خلق 300 الی 400 تیغه علامت وجود داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که جانمایی این آثار در گستره وسیع‌تری از شهر تهران اتفاق بیفتد.

او در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان در سال‌های آینده پای هنرمندان بیشتری را به این رویداده هنری گشود، گفت: لازم است تبلیغات بیشتری در زمینه برگزاری این رویداد صورت پذیرد. همچنین بهتر است که از دو تا سه ماه قبل از آغاز ماه محرم، این فراخوان اعلام شود تا هنرمندان فرصت بیشتری برای خلق آثار هنری در اختیار داشته باشند. در چنین شرایطی می‌توان امیدوار بود که آثار هنری کیفی‌تری نیز تدارک دیده شوند.

شهبازپور در پاسخ به این پرسش که آیا لازم است رویداد «نشان عاشقی» و «کاتبان سوگ» در سال‌های آینده به سوی رقابتی شدن حرکت کند، گفت: به نظرم این یک کار دلی است و اگر رقابتی در کار نباشد، بهتر است. رقابت، فضای معنوی چنین رویدادهایی را تحت‌الشعاع قرار دهد و از حال و هوای محرمی‌ آنها می‌کاهد.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.