معاونت بانوان دبیر خانه کانونهای خدمت رضوی و ذاکر اهل بیت(ع) :

مداحان باید فرصت ساز و فرصت یاب باشند نه فرصت سوز و فرصت طلب/ در مجالس روضه خوانی به بیان معارف پرداخته شود/ اجتناب از سطحی نگری دینی در مجالس ذکر مصیبت اهل بیت(ع)

معاونت بانوان دبیر خانه کانونهای خدمت رضوی، گفت:متأسفانه امروزه آسیب هایی متوجه قیام امام حسین(ع) در روضه خوانی شده است یکی از آن آسیب‌ها، آسیب محتوایی ، سطح نگری دینی و عدم پرداختن کافی به بیان معارف دینی است .

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از خبرگزاری زنان نیوز :  از سیستان و بلوچستان، روح انگیز میربنجار معاونت بانوان دبیر خانه کانونهای خدمت رضوی ( آستان قدس ) و ذاکر اهلبیت علیه السلام در رابطه با فرصت ها و آسیب های روضه های خانگی گفت : روضه های خانگی به عنوان یکی از قدیمی ترین سنت های عزاداری، همواره در بین مردم اهمیت خاصی داشته و دارد .با توجه به اینکه برگزاری جلسات روضه خوانی مربوط به صدر اسلام می باشد، اما به دلیل مظلومیت شیعه و مخالفت حکومت ها، نخستین جلسه روضه خوانی علنی برای امام حسین(ع) در قرن چهارم و در دوره آل بویه برگزار شده است. وی گفت : یک فرد منبری و روضه خوان باید اهل مطالعه باشد ،از منابع مختلف استفاده کندو با علم و آگاهی در جلسات حضور پیدا کند و دقت داشته باشد زمانی که در مجلسی روضه می خواند یا سخنرانی می کند در قبال مخاطبانش مسئولیت دارد ، یک زمان جلسه عمومی با مسؤولیت بیشتر و یک زمانی افراد کمتر هستند اما یادمان باشد در این زمانی که افراد کمتری پای جلسه ما نشسته اند معنایش این نیست که مسؤولیتی متوجه ما نیست . یک مداح و روضه خان و یا منبری باید حواسش باشد در برابر زمانی که از مخاطبان می گیرد مسؤولیت دارد لذا فردا باید در پیشگاه عدل الهی پاسخگو باشد؛ حتی اگر سه نفر را نشانده ایم، سه تا نیم ساعت یعنی کلا یک ساعت و نیم وقت آنها را گرفته ایم بنابراین نباید فکر کنیم چون مجلس، مجلس کوچکی است خیلی مهم نیست و گذرا مطلبی بگوید و برود. معاونت بانوان دبیر خانه کانونهای خدمت رضوی ادامه داد : ذاکرین اهل‌بیت باید توجه داشته باشند در هر جلسه ای که می روند نباید این دید را داشته باشند که مستمع ما انسان هایی بی سواد هستند که اگر چنین نگاهی داشته باشد خبط بزرگی مرتکب شده اند زیرا گاهی ممکن است مخاطب ما انسان هایی بی سواد اما اهل علم باشند زیرا علم فقط به خواندن و نوشتن نیست بلکه به نور نیاز دارد. فرض مثال من در مجالس روضه خانگی رفته ام اما چند فرد در این مجلس عوام مانده اند، این ایراد به امثال بنده باز می گردد زیرا اگر من از همان اول به این نکته توجه داشته باشم که باید فکر آنها را بالا ببرم و همه نیز این گونه فکر کنند، به صورت تدریجی سطح فکر مردم جامعه بالا خواهد رفت اما اگر این کار را نکردیم واقعا جفا نسبت به جامعه صورت گرفته است. میربنجار، در خصوص مسأله آسیب های روضه های خانگی گفت: آسیب ها در مورد روضه ها اعم از خانگی یا عمومی دو گونه است؛ اولین آسیب اینکه در مجالس روضه خوانی بدون بیان معارف فقط به روضه بپردازیم؛ عرض کردم منبر باید کوتاه باشد به عنوان مثال منبر را باید به دو قسمت سه دقیقه ای و یک چهار دقیقه ای تقسیم کرد یعنی چهار دقیقه را به روضه اختصاص دهیم و در سه دقیقه احکام و در سه دقیقه دیگر حدیث کوتاه اخلاقی یا اعتقادی را برای مردم توضیح دهیم.خالی بودن محتوای منبرها از آیات و روایات آسیب بزرگی است به عنوان مثال گاهی منبرهایی می بینیم و می شنویم که از صداو سیما پخش می شود و تنها از عشق و عاشقی می گوید که مطلب خاصی ندارد ، یک فرد منبری و رو ضه خوان باید دقت داشته باشد از آنجایی که آیات الهی و روایات معصومین(ع) دارای نورانیت خاصی هستند یعنی چون از یک مصدری صادر شده که یا خدا و خالق انسان و یا پیامبر اکرم(ص) و امام معصوم(ع) است که به آن منبع وصل است لذا مطالبی که همراه آیات الهی و روایات هستند به دل می نشینند مگر این که کسی دلش زنگار گرفته باشد. این ذاکر اهل بیت (ع)، با اشاره به اینکه من معتقد هستم در مجالس باید از آیات روایات استفاده شود و نباید همیشه به داستان و خاطره پرداخت البته داستان و خاطره برای بیان آیه و روایت مفید است، افزود:دومین آسیب سطحی نگری دینی است که سطحی نگری در مسائل دینی به خرافات منتهی می شود. انسان باید نگاهش به دین نگاه عمیق باشد البته نگاه عمیق به معنای استفاده کردن از کلمات سنگین و قلمبه سلمبه نیست.همه ما این رویت را شنیده ایم روزی پیامبراکرم(ص) با عده ای از یارانش از جایی می گذشتند به یک پیرزن که در حال دوک ریسیدن بود برمی خورند که پیامبر اکرم (ص) از او سؤال کردند شما خدا پرستی؟ گفت: بله، پیامبراکرم(ص) فرمودند خدا را از کجا شناخته ای؟ دستش را از روی دسته دوک برداشت و گفت از اینجا، زمانی که چرخی به این کوچکی برای حرکت به دست من نیاز دارد چرخی به این عظمت مگر می شود بدون خدا باشد. وی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) بیان کردند علیکم بدین العجائز.برخی روشنفکران این روایت را به صورت نامناسبی مطرح کرده و می گویند پیامبر اکرم(ص) گفته اند مانند پیرزن ها فکر کنید؛ نخیر پیامبر اکرم(ص) چنین سخنی را نگفته اند بلکه ایشان بیان کرده اند که مانند این پیرزن روشن ضمیر، فکر کنید.در هر حال این پیرزن اصطلاحی حرف نزد، قلمبه سلمبه حرف نزد، ولی یک دلیل عقلی محکم دارد که همان مبحث هر حرکتی نیاز به محرک دارد، این جهان نیز حرکت دارد پس به محرک نیاز دارد، است بنابراین اگر گفته می شود از سطحی نگری پرهیز کنید به معنای این نیست که قلبمه سلمبه صحبت کنید بلکه حرف ها باید محکم باشند. مبربنجار گفت : متأسفانه امروزه آسیب هایی متوجه قیام امام حسین(ع) در روضه خوانی شده است یکی از آن آسیب‌ها، آسیب محتوایی است که به چند مورد می توان اشاره کرد؛ یک مورد غلو است که برخی افراد در روضه خوانی ها و بیان شجاعت ها غلو می کنند و سخنانی را مطرح می کنند که قابل اثبات نیست؛ برخی افراد نیز مبالغه می کنند به عنوان مثال تعداد سربازان دشمن نهایت دوازده هزار نفر است زیرا از کوفه آمده بودند و کوفه مگر چه مقدار جمعیت داشته است اما برخی تا یک میلیون نفر ذکر می کنند.همچنین برخی مطالب ذلت آمیز به ائمه(ع) نسبت می دهند و بیان می کنند که امام حسین(ع) این گونه التماس کرد و .... وی با توجه به نقش مهم مداحان در امر تبیین و روشنگری گفت : مداحان باید فرصت ساز و فرصت یاب باشند نه فرصت سوز و فرصت طلب لذا مجالس عزاداری باید مجالس عبرت گیری باشد، عـبرت‌ گـیری از واقـعـه عــاشـورا ،زیرا این عبرت‌گیری آثار فراوانی در زندگی تمامی افراد خواهد گذاشت ، لذا باید از این مجالس و واقعه عاشورا سال ۶۱ هجری عبرت گیری کنیم تا به ثمرات برسیم و از آسیب ها پیش رو در امان باشیم.و بلید گفت اگر حضور در مجالس همراه با عبدت گيري نباشد ممکن است مجالس ما بسوی گناه و بی ایمانی کشیده شود. معاونت بانوان دبیر خانه کانونهای خدمت رضوی با بیان اینکه نگاه ها و نگرش ها به مجالس اباعبدالله علیه السلام متفاوت می باشد گفت : برخی این مجالس را شفاخانه می‌دانند و شفای بیماران خود را فقط از او می‌خواهند! البته که این مجالس شفا می‌دهد اما شفاخانه نیست. برخی دیگر این مجالس را به مثابه یک بنگاه کارگشایی می‌دانند! این مجالس حاجت می‌دهد ، اما بنگاه کارگشایی نبوده و هدف از قیام سیدالشهداء علیه السلام این نبوده است.گروه دیگری این مجالس را به منزله دستگاه شستشوی گناه می‌دانند که با قطره اشکی حاصل می‌شود! بله این مجالس گناهان را پاک‌ می‌کند اما کلیسای اعتراف و تطهیر گناه نیست. و هدف از قیام سیدالشهداء علیه السلام و این مجالس ،این نگرش ها نبوده است .اینجا سوال پیش می آید که ؛ آیا این نوع نگاه ها و نگرش ها ، فرد و جامعه را منتظر و زمینه ساز ظهور امام عصر عج می سازد؟! قطعا خیر این ذاکر اهل بیت (ع) گفت : یکی از نکات مهم دیگر در مداحی اخلاص مداح است. نگرش تخصصی به مداحی و علم به مبانی عملی و نظری در مداحی .با توجه به حساسیت این موضوع که مداحی هنر سخن گفتن در تبیین فرهنگ دینی و ترویج سبک زندگی اهل بیت( ع ) و اسلامی همچنین این امر زمینه ساز کشور اسلامی است، ولی متاسفانه ما در رشته های حوزوی و دانشگاهی الهیات تعریفی برای آموزش فرامین دینی با این موضوع نداریم و مداحان ما با طبع روان وارد جامعه تبیین و تبلیغ شدند خیلی ها علم ، به علوم تاریخ و قرآن و .‌. را ندارند و جامعه هدف ما که طبق گفته حضرت آقا زنان و جوانان هستند بی بهره از الگو و ترویج فرهنگ اسلامی خواهند ماند و نکته مهم تر اینکه در استان هایی که وحدت مهم ترین عامل برای ترویج اسلام است را با نا آگاهی بانوان مداح از دست بدهیم. همانطور که در سطح جامعه مشاهده می کنیم در فتنه اخیر ابزار بانوان هستند و فقط بانوان می‌توانند زینب وار در مجالس خطابه کنند و در این امر مهم قدم بردارند و همین بانوان هستند که نسل آینده را می سازند که امروزه متاسفانه در برخی مواقع راحت فرصت ها را با نا آگاهی از دست می‌دهیم. وی در پایان با توجه به نقش بانوان مداح در امر تبیین و تربیت نسل آینده گفت : امیدوارم تمامی بانوان مداح ما که در این امر خطیر قدم نهادند بتوانند در برابر هجمه های دشمنان اسلام و نظام بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در راه تبیین و روشنگری که امروزه مهمترین وظیفه ماست قدم بردارند تا با لطف و عنایت خداوند،مادران ما زندگانی اهلبیت را الگو و فرزندانی حسینی و مهدوی تربیت کنند. انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.