کمیلی: نگاه وزیر خارجه به پاکستان استراتژیک و هدفمند بود

زیرساخت‌های ترانزیتی کشور باید جدی گرفته شود تا ضمن آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق آزاد اقتصادی،شاهد سرمایه‌گذاری‌های جهت‌دار و هدفمندی در اقتصاد ایران باشیم که نشان‌دهنده ثمرات تلاش‌های وزارت خارجه دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت، دستگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های ارزنده‌ای برای توسعه اقتصاد ایران و تحولاتی که در بخش اقتصادی مورد نظر دولت محترم است صورت داده است تا زمینه‌های لازم برای از سرگیری ارتباطات و گسترش حجم مراودات اقتصادی و سیاسی بین ایران با کشور‌های منطقه و فرامنطقه صورت بگیرد. سفر سه روزه وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد و تلاش برای از سرگیری ارتباطات در بخش‌های امنیتی و اقتصادی با دولتمردان پاکستان نشان‌دهنده عزم دولت برای تحقق شعار حل مشکلات و توسعه روابط با همه کشور‌های غیر متخاصم است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این زمینه اطلاعاتی به بصیرت داده است.

سید کمیل طیبی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با بصیرت در خصوص اهمیت سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان گفت: سفر وزیر امور خارجه ایران و هیئت‌های دولتی و غیر دولتی در قالب‌های مختلف برای ترمیم روابط و افزایش روابط بین دو کشور در بخش‌های سیاست خارجی تا اقتصادی از جهات مختلفی حائز اهمیت است و نشان‌دهنده اهمیتی است که وزارت خارجه کشور به برقراری ارتباط ایران با پاکستان می‌دهد.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان نشان می‌دهد سیاست خارجی کشور در این دوره پخته‌تر از قبل عمل می‌کند یعنی خوشبختانه به درک قابل توجهی برای گسترش روابط دو جانبه‌ای بین ایران و پاکستان بخصوص در بخش توسعه اقتصادی رسیده است پس این روند را باید به فال نیک گرفت چرا که زمینه رشد توسعه و تجارت و ایجاد سرمایه‌گذاری جدید را بین دو کشور فراهم می‌کند و زمینه‌ساز گسترش فعالیت‌های اقتصادی بیشتری برای کشور می‌شود.

سید کمیل طیبی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: با توجه به اراده‌ای که در دولت برای گسترش دامنه ارتباطات و تعاملات سیاسی و اقتصادی دیده می‌شود و سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد که به شکل‌گیری سه تفاهم‌نامه و همکاری اقتصادی منتهی شد می‌توان گفت این سفر بسیار اهمیت داشت چرا که زمینه‌ساز و بسترساز عملیاتی کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی قابل توجهی بین دو کشور می‌شود.

وی در این‌باره افزود: قطع به یقین به سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان باید نگاه استراتژیکی داشت، چرا که در چارچوب همکاری‌های اقتصادی و روابط دو جانبه صحبت کلان عرضه و تقاضا مطرح می‌شود بنابراین از یک طرف سمت عرضه در این همکاری‌ها باید قوی باشد که خوشبختانه دو کشور ایران وپاکستان از چنین ظرفیتی برخوردار هستند.

سید کمیل طیبی افزود: ایران و پاکستان دارای کالا‌ها و خدمات مزیت‌دار قابل عرضه‌ای هستند که به افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری دو طرف بسیار کمک می‌کند، اگرچه معتقدم با توجه به پتانسیل‌های موجود سمت عرضه باید بسیار قوی‌تر از وضعیت کنونی باشد، چرا که ظرفیت‌های ما همه شناخته و احصاء شده است پس ناشناخته نیست که به درستی نتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه دو کشور پاکستان و ایران دو کشور بزرگی هستند که به قول وزیر امور خارجه کشور دارای بازار ۳۰۰ میلیون نفری هستند ضمن اینکه به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اشتراکات زبانی و دینی به عنوان دو کشور مسلمان هستند قطع به یقین لازم است ارتباطات و تعاملات تجاری و اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد مثل تعاملاتی که ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه دارند.

سید کمیل طیبی گفت: متاسفانه ارتباط ایران با کشور‌های شرقی در سال‌های قبل گسترش‌نیافته به طوری که بین تهران و اسلام‌آباد پرواز مستقیمی برقرار نیست، این موضوع نشان‌دهنده روابط ضعیف اقتصادی بین دو کشور است که به هیچ وجه قابل قبول نیست و نشان می‌دهد وزیر امور خارجه با اشراف به این موضوع مهم به پاکستان سفر کرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان شد: وقتی زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت بین ایران و پاکستان تقویت شود قطعاً شاهد رشد تجارت خارجی بین دو کشور خواهیم بود و ظرفیت‌های مغفول مانده شکوفا می‌شوند، لذا امیدواریم سایر نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها در این موضوع کمک‌رسان دولت باشند تا سطح گفتگو‌های صورت گرفته به امضای تفاهم‌نامه‌ها محدود نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان خاطر نشان شد: تقویت روابط اقصادی در گرو ظرفیت‌سازی در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری است؛ پس از این جنبه نیازمند تحقیقات و اجرای پروژه‌هایی هستیم که بتواند پتانسیل‌های اقتصادی را بنحو گسترده‌ای افزایش دهد تا شاهد بروز و ظهور فرهنگ رابطه اقتصادی بین دو کشور باشیم.

وی در این‌باره توضیح داد: اشراف هرچه بیشتر کارآفرینان؛ تجار؛ بازرگانان به جنبه‌های نرم افزاری تجارت خارجی فواید بسیاری دارد به همین خاطر دولت محترم باید تلاش کند تا در جریان تبلیغات بیشتر جنبه رسانه‌ای و کار کارشناسی حتی برگزاری نشست‌های علمی و اجرایی و کارشناسی موضوع را مورد نظر قرار دهد، تا زمینه‌ساز تقویت فعالیت‌های بازرگانی بین دو کشور شود، هر چند زمان‌بر است، اما بسیار مهم است و باید انجام شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: بحث سخت افزاری مثل توسعه بندرگاه‌ها، خطوط هوایی و حمل و نقل زمینی، ایجاد بازارچه‌های مرزی نیز کمک شایان توجهی به توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشور‌های همسایه از جمله پاکستان می‌کند به این خاطر این زیرساخت‌ها نیز باید جدی گرفته شود تا ضمن آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق آزاد اقتصادی، شاهد سرمایه‌گذاری‌های جهت‌دار و هدفمندی در اقتصاد ایران باشیم که نشان‌دهنده ثمرات تلاش‌های وزارت خارجه دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی کشور است.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.