مسجد و جهاد تبیین/ پایگاهی برای شکست دشمن

مسجد به منزله پایگاهی برای جهاد تبیین و روشنگری در برهه‌های حساس و فتنه‌های بیدار، می‌تواند با آموزش نسل جوان و نوجوان و جذب آنها با فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی علاوه بر کارکرد تربیت نسلی، جهاد تبیین را پیش از وقوع جنگ دروغ، فریب و تحریف دشمن آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   رضا آرمانیان

مسجد به منزله مکانی مقدس برای مسلمانان، جایگاه ویژه‌ای دارد و محل سجده و عبادت معبود و خالق هستی است؛ اما این جایگاه عبادت و پرستش معبود و انس با پروردگار و تمرین با هم بودن، کارکرد‌های دیگری هم به جز انس با معبود، پرستش و عبادت دارد. کارکرد‌هایی، همچون انسان‌سازی، تربیت و سازماندهی و پایگاه اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و جهاد تبیین و روشنگری در برابر فتنه‌های دشمن. از صدر اسلام و از زمان پیامبر مکرم اسلام تا کنون مساجد مراکز عبادی، سیاسی، مشورت و تصمیم‌گیری موضوعات مهم جهان اسلام و حتی مرکز فرماندهی جنگ و دفاع بوده‌اند.

پایگاهی برای فرماندهی جنگ
حالا چه فرماندهی جنگ رو در رو و با سلاح و ابزار جنگی باشد و چه فرماندهی و ناوبری جنگی که دشمن برای فریب اذهان و با فتنه آن را پیش می‌برد. مسجد، پایگاهی است که از دیرباز با روشنگری در برهه‌های حساس توانسته اذهان عمومی را در برابر دروغ و نیرنگ و فریب دشمن آگاه سازد. کار دشمن تحریف است و جهاد تبیین و روشنگری، اقدامی در برابر این هجوم تحریفی دشمن و شکست آن به شمار می‌آید.
دشمن در برهه‌های گوناگون فتنه به پا کرده و می‌کند؛ فتنه‌هایی که گاه تشخیص حق از باطل در آن سخت و دشوار است و حتی ممکن است عده بی‌شماری در جبهه خودی را فریب بدهد؛ لذا مبارزه با آن سخت است.

جهاد تبیین در برابر تحریف دشمن
همانطور که گفته شده است، مبارزه با تحریف نوعاً کار دشواری است، برای همین نام آن را جهاد گذاشته‌اند. امروز همانند ابتدای انقلاب با دشمنان بی‌شماری مواجهیم؛ اما کار سخت‌تری در پیش داریم؛ چراکه دشمن از اسلحه نیرنگ و فریب در کنار تلاش عملیات مسلحانه کمک می‌گیرد؛ از مجاهدین خلق و منافقین تا کومله و دموکرات، رادیکال‌های سیاسی و تندرو و اصحاب فتنه تا صهیونیست‌ها و غربی‌هایی که خیلی خوب بلدند چطور راست و دروغ را وارونه جلوه دهند و به دنبال مبارزه‌ای نابرابر برای تخریب انقلاب و نظام اسلامی هستند. همان طور که برخی از جوانان نیز در فتنه‌های اخیر دشمن فریب خوردند و با این جریان همراه شدند.
اما مساجد به عنوان پایگاه‌های اصلی در سازماندهی انقلابی مردم برای شکست طاغوت و بعد هم در دفاع مقدس، این بار هم در جنگ تحریف و دروغ دشمن می‌تواند پایگاه جهاد تبیین باشد.

مسجد خط مقدم روشنگری
باید عنوان کرد در روزگاری که نیاز به روشنگری در رابطه با مبارزه با رژیم طاغوتی و دزد پهلوی که جز غارت اموال، تخریب و حیف و میل آنها کاری برای پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم نکرد وجود داشت، مسجد در خط مقدم نقش خود را به خوبی در تبیین و روشنگری ایفا کرد.
زمانی هم که به روشنگری در رابطه با شناساندن چهره‌های معاند، جریان‌های انحرافی و نفوذی نیاز بود، باز هم مسجد و مسجدی به بهترین وجه بصیرت‌افزایی کرده است. در برهه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی ایران چه در زمانه لزوم حضور انقلابی ملت در صحنه و در مقابل هجمه‌های دشمن و چه برای بصیرت‌افزایی سیاسی و روشنگری درباره احزاب و گروه‌ها، مساجد پایگاه جهاد بودند و با علم و آگاهی متولیان و امامان جماعت آگاه و نخبگان مسجدی، دست به تبیین و روشنگری زده‌اند.

از سنگر تا هسته مقاومت
پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد از دیرباز مسجد در همه عرصه‌های روشنگری، معرفت‌افزایی و بصیرت‌بخشی سنگر مبارزه حق علیه باطل و هسته مقاومت بوده است.
علاوه بر آن، مسجد تمدّن‌ساز و سنگر دفاع از آموزه‌های اسلام و آرمان‌های انقلاب است؛ لذا خط مقدم جبهه جنگ نرم و جبهه جهاد تبیین به شمار می‌آید و با روایت کارآمدی نظام، روایت‌های نادرست دشمن را زیر سؤال می‌برد.

مهم‌ترین راهکار جهاد تبیین
دفاع از آموزه‌های اسلام و آرمان‌های انقلاب مهم‌ترین راهکار مسجد برای جهاد تبیین در برابر فتنه‌های هر روزه و رنگ و وارنگ دشمن است؛ چراکه ما مدام با این فتنه‌ها روبه‌رو خواهیم شد. فتنه یکی از سنت‌های الهی برای شناخته شدن حق از باطل است؛ بنابراین در همه عصر‌ها فتنه و فتنه‌گر وجود خواهد داشت. خدا در هیچ دوره‌ای فتنه را قطع نمی‌کند تا جامعه اسلامی آنقدر آمادگی پیدا کند که دیگر هیچ فتنه‌ای نتواند آنها را فریب بدهد.
اما همانطور که از ابتدای این نوشتار عنوان شد، مسجد به منزله پایگاهی برای جهاد تبیین می‌تواند برای روشنگری در برهه‌های حساس و فتنه‌های بیدار اقدامات به موقعه‌ای انجام دهد و با آموزش نسل جوان و نوجوان و جذب آن‌ها با فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی علاوه بر کارکرد تربیت نسلی، جهاد تبیین را پیش از وقوع جنگ دروغ، فریب و تحریف دشمن آغاز کند.

کانون تربیت مجاهدان تبیین
تجربه فتنه‌های گوناگون دشمن از انقلاب اسلامی تا امروز مانند فتنه سال 13۸۸ یا پاییز 1۴۰۱ به خوبی اثبات می‌کند که بچه مسجدی‌هایی مانند آرمان علی‌وردی که تربیت‌شده مکتب انبیا در مساجد هستند، سربازان جهاد حق علیه باطل و مجاهدان تبیین خواهند بود. یا فتنه داعش در بی‌حرمتی به حرم و گسیل بچه‌مسجدی‌هایی، مانند شهید صدرزاده و فرمانده توانا و مقتدرشان سردار سلیمانی که همه تربیت‌شده و پرورش یافته در کانون مساجد بودند برای دفاع از حریم حرم، نشان داد مسجد نه تنها کانون و مقر جنگ روشنگری و تبیین در فتنه‌های دشمن است و نباید خالی بماند که کانونی برای تربیت نسلی مدافع ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و دفاع از ناموس است.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.