گزارشی از مراسم رونمایی تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌های شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده

محکم مثل مصطفی

قرار بود اولین مراسم تجلیل از فعالان مساجد سراسر کشور با رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر دو کتاب «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» در مسجد جمکران و با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز :  قرار بود اولین مراسم تجلیل از فعالان مساجد سراسر کشور با رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر دو کتاب «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» در مسجد جمکران و با حضور رئیس جمهور برگزار شود. خودم را به محل برنامه رساندم و وارد شبستان امام علی(ع) مسجد شدم. تصاویر شهید مصطفی صدرزاده، دور تا دور شبستان را آذین بسته بود؛ با دیدن عکس‌های سید ابراهیم (نام جهادی شهید صدرزاده) آن هم در مسجدی که عاشقان کربلا، برای گرفتن امضای حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف پای شهادت‌نامه‌هایشان، خاکش را توتیای چشمانشان می‌کنند، حسی از افتخار و حماسه در وجودم موج میزد.

با پخش مداحی «من ایرانمو تو عراقی» همهمه حضار کمتر شد. عکاس‌ها سخت مشغول کارشان بودند و سعی میکردند سوژه‌‌ای از دست‌شان در نرود. بخش جالب ماجرا تعدادی از جوانان حاضر در شبستان بودند و پلاکاردهایی با مضمون «محکم مثل مصطفی» که هر چند دقیقه یکبار، آنرا بالای سر می‌آوردند.

نقطه شروع رسمی برنامه قرائت قرآن بود. فروغی از قاریان ممتاز کشور، پشت تریبون رفت: ان الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا (آیه ۳۰ سوره ی فصلت) به راستی مصطفی صدرزاده را می‌توان مصداق بارز یک جوان مؤمن خداباور دانست. مجاهدی که توحید را محور زندگی خود قرار داده بود و در راه نشر حقیقت، استقامت کرد و در راه شهادت، شهیدانه زیست تا مردگان اندیشه را حیات تفکر ببخشد.

بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، مجری مراسم، نجم‌الدین شریعتی با خواندن یک بیت شعر سخنان خود را شروع کرد:
آرزوی موج چیزی نیست جز فانی شدن
هست این فانی شدن آغاز طوفانی شدن

بیتی که تناسب زیادی با شهید مراسم داشت. مصطفی صدرزاده با فنا در مسیر حسین‌بن‌علی علیه‌السلام، طوفانی را در دل‌های تشنه عشق الهی رقم زد. طوفانی که ملت امام حسین علیه‌السلام را بیدار تر خواهد نمود. قطعاً وقتی می‌گفت: «آدم باید هیچ بشه تا به خدا برسه.» خودش به این مقام و معرفت رسیده است. (قرار بی قرار/ص۹۱)

شریعتی، به عنوان مراسم و مهمترین اتفاق آن که تجلیل از فعالین مساجد و نویسنده‌های دو کتاب مذکور درباره شهید صدرزاده، اشاره‌ای کرد و سپس از تولیت مسجد جمکران، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، دعوت کرد تا پشت تریبون بیاید.

رحیمیان، ابتدا از سپاه و بسیج قدردانی نمود و با توجه دادن به نام مراسم و فلسفه تشکلیل آن، اهمیت مساجد را در پرورش شهیدان یادآور شد و علت بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی را دوری از مسجد دانست و با اشاره به مساجد به عنوان پایگاهی برای زمینه‌سازی ظهور گفت: «ان‌شاءالله مساجد پایگاهی برای پیوند جوانان با یاوران حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد.» در ادامه هم از مساجد به عنوان یکی از عوامل رسوخ تفکر دینی و انقلابی نام برد و با بیانات اهمیت نگاه مکتبی به مساجد سخنان خود را خاتمه داد.

* یادی از شهدای مدافع حرم
بعد از آن از حاج سیدرضا نریمانی مداح اصفهانی دعوت شد تا با نوای گرمش روضه بخواند. روضه آقای نریمانی آتش عشق و غیرت حضار را شعله‌ور کرد. آنجا که از خرابه شام گفت و روضه رقیه سه ساله را خواند. روضه‌ای که خیلی از شهدا چون شهید صدر زاده به آن تمسک جستند تا به مقام قرب الی الله برسند و ره صد ساله را یک شبه طی کنند. نریمانی بار دیگر با خواندن مداحی «منو یکم ببین سینه زنیم رو هم ببین» فضای جلسه را از عطر شهدای مدافع حرم آکنده کرد.

بعد از روضه آقای نریمانی در ادامه گروه سرودی از نوجوانان دهه هشتادی‌ و دهه نودی‌ با سرود «مثل مصطفی» میهمانان را پذیرای نوای دل انگیز و امید بخش خود کردند:
«همه دم، همه جا
«مثل مصطفی»، راضی
به رضای خدا
رو به قدس از کرببلا
همه در راهیم
همه می‌آییم
نسل امّیدیم
نسل فرداییم...»

* مسجد نقطه شروع تمدن نوین اسلامی
پس از سرود، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، پشت تریبون رفت و از اهمیت مساجد در تربیت صدرزاده‌ها گفت: «مسجد می‌تواند سرآغاز تبلور تمدن نوین اسلامی باشد. یکی از کارکردهای مساجد، تربیت جوانانی انقلابی بود که در دفاع مقدس به امام راحل لبیک گفتند و در همین زمان پرورش جوانانی مثل شهید صدر زاده، که در راه انقلاب جان خود را فدا نمود.»

سردار سلیمانی با اشاره به امتداد مسیر شهید مصطفی صدرزاده، توسط شهیدانی چون عجمیان و علی‌وردی، شهدا را گنجینه‌های بزرگ ملت ایران معرفی نمود.

سپس آقای عطارزاده، به نمایندگی از دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب (مدظله العالی) با بیان نکاتی درباره سلوک و رفتار فرهنگی و همچنین زیست مؤمنانه شهید صدر زاده سخنان خود را آغاز کرد. وی از ابعاد تقریظ کتاب‌ها توسط رهبر انقلاب سخن گفت و به سبک زندگی شهید صدرزاده اشاره داشت: «حقیقتا چه کسی می‌تواند زیست حسینی مصطفی صدر زاده را انکار کند وقتی خودش می گفت: «آدم نباید توی هیئت گیر کنه و فکر کنه همه چیز به روضه رفتنه. مهم اینه که رفتار و اعمالمون مثل امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) باشه، و گرنه توی اسم امام حسین(ع) گیر می‌کنیم و رشد نمی‌کنیم.» (کتاب قرار بی قرار/ص۹۶)

بعد از این صحبت‌ها، نماهنگی از دیدار حضرت آقا با خانواده شهید صدر زاده، در مراسم عزاداری شب تاسوعای محرم امسال پخش شد.

مجری مراسم در ادامه از خانم فاطمه صدرزاده، دختر شهید، دعوت کرد تا متنی که آماده کرده را بخواند. همه مشتاقانه به سخنان جگر گوشه آقا مصطفی گوش داده بودند.

نوبت رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر دو کتاب "اسم تو مصطفاست" و "سرباز روز نهم" فرارسیده بود. مجری مراسم از آقایان رئیسی، رحیمیان، سردار سلیمانی، سردار شیرازی، آقای مختارپور و آقای عطارزاده دعوت کرد تا برای رونمایی، روی جایگاه بروند. ابتدا از تقریظ کتاب اسم تو مصطفی است، رونمایی شد و بعد از تقریظ بر کتاب سرباز روز نهم.  از نویسندگان هر کدام از کتاب ها به ترتیب خانم راضیه تجار و خانم منتظری و دیگر از همکارانشان نیز تقدیر به عمل آمد و به هر کدامشان، چفیه و انگشتر متبرکی رهبر انقلاب و قرآن از طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آنان اهداء شد.

بعد از تجلیل از نویسندگان، خانواده شهید صدرزاده، روی جایگاه آمدند تا از آنان قدردانی شود. تابلویی مزین به تصویر شهید و جمله‌ای از رهبر انقلاب اسلامی که نوشته بودند: «سلام و رحمت خدا بر شهید عزیز مصطفی صدرزاده و بر همه‌ی شهیدان با اخلاص راه حق» به خانواده شهید به همراه چفیه و انگشتر و قرآن، اهداء شد.

بعد از رونمایی از تقریظ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخن پرداخت. حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی همزمان و هم مکان بودن مراسم با مسجد مقدس جمکران را پر برکت خواند و آن را سبب نورانی شدن مجلس دانست. از اعتقاد به مهدویت گفت که باور به آن، باور و ایمان به همه اعتقادات به اصول دین است و خاطر نشان کرد: «اعتقاد به مهدویت زمینه دوری از ناهنجاری‌ها و زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت است.»

سپس با اشاره به جنگ بین جبهه حق و باطل، جبهه باطل را موجب تشکیل شدن گروه‌های تکفیری دانست و تلاش‌های دشمن مبنی بر هتک حرمت به اسلام و قرآن را محکوم به شکست خواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ضمن تکریم مقام شهید صدرزاده به تشریح نقش مساجد به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخته و آن را بستر اصلی رشد و تربیت شخصیت‌های برجسته‌ای مانند شهید مصطفی صدرزاده معرفی کرد و گفت: امروز باید جوانان ما با چهره‌ها آشنا شوند. چهره‌ها آن‌هایی نیستند که ما را به غرب  یا به سمت قدرت‌های سلطه‌گر می‌خواهند گرایش بدهند.

وی با بیان اینکه شهید صدرزاده کسی است که اسمش در کنار شهید بهشتی، شهید مطهری و شهیدمفتح توسط رهبر انقلاب برده می‌شود، به دلایل این موضوع اشاره کرد و افزود: شهید صدرزاده یکی از چهره‌هایی است که فکر و اندیشه بلند، تقوا و اقدامات به موقع، فتنه‌شناسی، مسئولیت پذیری، ایستادگی و مقاومت و منفعل نبودنش در مقابل جریانات سیاسی می‌تواند برای نسل جوان الگو باشد.

پایان مراسم نزدیک بود و داشتم به جملاتی که آقا در تقریظ بر کتاب «سرباز روز نهم» نوشته بودند فکر میکردم: «این چهره‌ی برجسته بیشک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ‌ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته،‌ بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.» و همین ویژگی‌ها در تقربظ بر کتاب «اسم تو مصطفاست» به شکل دیگری بیان شده بود: «اراده و عزم راسخ در راه خدا و عشق به اهل بیت علیهم السلام، نمایشگر بخشی از شخصیت ممتاز شهید عزیز مصطفی صدرزاده است.»

مراسم تمام شده بود و در گوشه‌ای از شبستان داشتم به تصاویر شهید نگاه میکردم. مصطفی داشت لبخند می‌زد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.