پیام اخیر سید حسن نصرالله به اسرائیل چه بود؟

تهدید دبیر کل حزب الله لبنان به بازگشت اسرائیل به «عصر حجر» تیتر یک رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی رژیم غاصب را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  فرزان شهیدی

تهدید دبیر کل حزب الله لبنان به بازگشت اسرائیل به «عصر حجر» تیتر یک رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی رژیم غاصب را به خود اختصاص داده است.

سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت هفدهمین سالروز جنگ ۳۳ روزه، حاوی یک پیام بسیار مهم بود مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قادر به رویارویی مستقیم با مقاومت در لبنان نیست و به همین دلیل به جنگ نیابتی از طریق خود لبنانی‌ها روی آورده و بنابراین ملت لبنان باید هوشیار باشد و در دام آمریکا و رژیم اشغالگر برای وارد کردن لبنان به یک جنگ داخلی ویرانگر نیفتند.

مطابق معمول تهدید رژیم اشغالگر اسرائیل به بازگرداندن آن به «عصر حجر» و نابودی کامل آن در صورت هرگونه تجاوز به لبنان توسط سید حسن نصرالله، تیتر یک رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است؛ با این حال، برخورد خردمندانه و منطقی حزب‌الله با حوادث داخلی لبنان، همانند حادثه اخیر درگیری پس از واژگونی کامیون حزب‌الله در منطقه «الکحاله»، پیامی قوی برای فرقه‌های مختلف ملت لبنان بود مبنی بر اینکه در دام تحریکات خارجی به ویژه توسط آمریکا و اسرائیل گرفتار نشوند و در باتلاق یک جنگ داخلی خونین که ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد و به نابودی لبنان ختم شود، فرو نروند.

پس از واژگونی یک کامیون وابسته به حزب‌الله لبنان در ۱۸ مردادماه در منطقه الکحاله در جنوب شرق بیروت، تنش بین اهالی این منطقه و افراد مسلح حزب‌الله رخ داد. رسانه‌های محلی مدعی شدند این تنش ناشی از ممانعت راننده از بازرسی کامیون پس از مشکوک شدن به حمل سلاح و مواد منفجره بوده است.
حزب‌الله لبنان در تشریح ماجرای واژگونی کامیون خود در الکحاله و تنش بوجود آمده در این منطقه، بیانیه‌ای را در رد اتهامات وارده علیه مقاومت صادر و اعلام کرد که در این حادثه یکی از نیروهایش به شهادت رسیده است. حزب‌الله با اشاره به تبادل آتش نیرو‌های ارتش لبنان با مهاجمان مسلح، توضیح داد که ارتش لبنان وارد عمل شده و مانع نزدیک شدن یا کنترل افراد مسلح بر کامیون شد.

وقوع درگیری‌های اخیر در اردوگاه «عین الحلوه» در جنوب لبنان نیز پرده دیگری از سناریوی فتنه‌انگیزی در داخل لبنان بود که برخی ناظران معتقدند ردپایی از رژیم صهیونیستی در آن دیده می‌شود.
این در حالی است که پیش از این تهدید‌های یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر لبنان را به بازگشت به عصر حجر در صورت شعله‌ور شدن جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی تهدید کرده بود. سید حسن نصرالله در واکنش مستقیم به این تهدید به ضعف ارتش رژیم غاصب و به دست گرفتن ابتکار عمل توسط محور مقاومت و قدرت روزافزون آن تاکید کرد گزینه پیش روی این رژیم تا این لحظه پرهیز از جنگ مستقیم با حزب‌الله و ورود به جنگ نیابتی از طریق طرف‌های لبنانی است؛ توطئه‌ای که نمونه کوچکی از آن در جریان حادثه الکحاله نمودار شد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود بیشتر از مسائل دیگر به این اتفاق و بازتاب‌های آن پرداخت و هشدار داد که همه طرف‌ها و حتی طرف قوی در هرگونه جنگ داخلی شکست خواهند خورد و جنگ داخلی در هیچ شرایطی پیروز نخواهد داشت.
البته سید حسن نصرالله نگاهی فراتر از لبنان دارد و به تحرکات آمریکا و اسرائیل در سطح منطقه اشاره کرد، به ویژه شاخص‌های تشدید آمریکا علیه لبنان و سوریه است که از بازماندگان داعش به عنوان پوششی برای بمباران پایگاه‌های ارتش سوریه و نیرو‌های عراقی حامی آن در مرز‌های دو کشور، تشدید کنترل بر ذخایر نفت، گاز و غلات و بستن جاده زمینی میان بغداد، تهران، دمشق و بیروت استفاده می‌کند تا از رسیدن هرگونه تدارکات و تسلیحات نظامی به مقاومت لبنان جلوگیری شود.

اشاره دبیر کل حزب‌الله به گزارش‌هایی است مبنی بر اینکه آمریکا می‌خواهد با اعمال فشار بر روسیه و نیرو‌ها و پایگاه‌هایش در سوریه، تلاش برای کنترل حریم هوایی لبنان و سوریه و همچنین بستن راه زمینی میان ایران و سوریه به عنوان مقدمه‌ای برای تجاوز سه جانبه به لبنان، غزه و سوریه، توجه محافل بین‌المللی را از شکست‌های خود در اوکراین منحرف کند.

آنچه این سناریو را تقویت می‌کند، توقف کنونی در روند روابط سوریه و اعراب حوزه خلیج فارس و برخی کشور‌های عربی دیگر و همچنین توقف گام‌های برداشته شده در این راستا پیش از نشست اردیبهشت ماه سران کشور‌های عربی در شهر جده عربستان است و سید حسن نصرالله در سخنرانی خود تلاش کرد تا این تحولات را برجسته کند.
در این راستا، بیانیه اخیر ریاست جمهوری سوریه نیز از این سناریوی خطرناک پرده برداشته است که آمریکا را متهم به دست داشتن در حملات به کاروان سربازان سوری در حومه دیرالزور نمود که منجر به کشته شدن ۲۶ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد.

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زرادخانه غنی و قوی حزب‌الله تاکید کرد اگر جنگی شکل بگیرد، موشک‌ها و پهپاد‌های مقاومت با اسرائیل کاری می‌کند که که گویی اصلا بر روی نقشه جهان وجود نداشته است. شاید گفته شود سخنان نصرالله اغراق‌آمیز است؛ اما در صورت وقوع جنگ فراگیر حزب‌الله در این معرکه تنها نخواهد بود و بازو‌های مقاومت در غزه، صنعا و بغداد در کنار سوریه و ایران به آن ملحق خواهند شد. در واقع کلیه اعضای محور مقاومت برآورد لازم نسبت به وقوع چنین جنگی را داشته و در نتیجه از آمادگی کافی نسبت به واکنش مناسب برخوردار هستند.

شاید به همین دلیل است که «اسحاق بریک»، یکی از ژنرال‌های ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا گفته است تهدیدی خطرناک‌تر از هسته‌ای ما را احاطه کرده و آن دشمنی است که ما را به شکل حلقه‌ای بزرگ احاطه کرده است، حلقه‌ای که بیش از ۲۵۰ هزار قبضه راکت و موشک‌های نقطه زن و انواع پهپاد‌های مجهز در اختیاردارد؛ این در واقع یک بمب هسته‌ای بدون آثار هسته‌ای است.

با چنین وضعیتی برافروختن یک جنگ فراگیر توسط رژیم صهیونیستی یک تصمیم جنون‌آمیز محسوب می‌شود؛ به ویژه آن که دولت افراطی بنیامین نتانیاهو این روز‌ها همچنان گرفتار بحران داخلی بوده و حتی شگرد امنیتی کردن فضای داخلی با توسل به جنگ و درگیری محدود گروهی از مشکلات عدیده این دولت ناپایدار نمی‌گشاید.
دبیر کل حزب‌الله ضمن هشدار به اطراف داخلی لبنان مبنی بر عدم درافتادن به درگیری‌های داخلی، دقیقاً بر نقاط ضعف اسرائیل اعم از نظامی، امنیتی و سیاسی انگشت نهاده و بار دیگر توانمندی‌های شگرف و قدرت بازدارندگی بالای حزب‌الله را به عنوان بخشی از محور مقاومت به رخ دشمن کشیده است.

انتهای پیام/*         

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.