راه و رسم مصطفی شدن

علیرضا مختارپور به مناسبت رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب "اسم تو مصطفاست" و "سرباز روز نهم" یادداشتی نوشت.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :  همزمان با روز جهانی مسجد ‌‌نخستین آئین ملی تکریم فعالان مساجد‌ با عنوان "مثل مصطفی" و همچنین "پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت" با حضور‌ آیت‌الله سیدا‌براهیم رئیسی رئیس جمهور، سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج، حجت‌الاسلام رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، معاون سیاسی وزیر کشور،  3 هزار نفر از خادمین و دست‌اندرکاران مساجد نمونه سراسر کشور و ‌‌مسئولان کشوری و لشکری در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی به مناسبت رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب "اسم تو مصطفاست" و "سرباز روز نهم"  یادداشتی نوشت که در پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است .   مصطفی عالِم دینی نبود، قاری برجسته نبود، مداح تراز اول نبود، عارف متضلّع نبود، خطیب نبود، هنرمند حرفه‌ای نبود، استاد دانشگاه نبود، عمر طولانی نداشت. امّا چرا و چگونه همین مصطفی در عمری 29 ساله به مَقام و مُقامی رسید که مورد غبطۀ اهل نظر و برجستگان واقع شد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش راه‌های مختلفی وجود دارد:

راه اول مطالعۀ زندگی پرشور و سراسر فعالیت مصطفی و شناختن ابعاد مختلف زندگی او و پیداکردن عوامل مؤثر در رشد و تکامل آن شهید

راه دوم توجه به الگوها و سرمشق‌هایی است که او بر شناخت و پیروی از آنها همّت گماشت.

بررسی و مطالعۀ دقیق هر دو مسیر، نشان می‌دهد توفیق مصطفی و هزاران شهید و جوان مؤمن انقلابی مثل او در معجزۀ انطباق این دو مسیر است، هرجا امکان هدایت و روشن‌بودن مسیر فراهم باشد و در همان موضع و موقعیت، شرایط پیروی و بهره‌گیری از راهنماهای الهی برای هر انسانی مهیا گردد، کیمیای تکامل روی می‌نماید. توفیق آن است که جوانی بخت‌یار خاطر خود را مجموع دارد و کمر همت به پیروی اولیاء الهی که هم راهنمایند و هم راهگشا و در یک کلام نازنینان علم وجود ببندد: هر آن کو خاطر مجموع و یار نازنین دارد سعادت همدم او گشت و دولت همنشین دارد (حافظ) بخش اول: مروری کوتاه بر 29 سال حیات طیبه 1. چشم به دنیا گشودن در ماه محرم در خانواده‌ای متدین و مهربان

هیجان و شور و شیطنت‌هایی بیشتر از سطح دیگر کودکان همسال خود و تشخیص طبیب حاذق که روح بزرگ این کودک در جسم کوچکش نمی‌گنجد. (1)[*] 2. انس مستمر با مسجد به‌عنوان پایگاه معرفت و هدایت و خدمت که ابعاد متعددی از زندگی و فعالیت مصطفی را به خود اختصاص داده ازجمله:

الف‌ـ جذب نوجوانان بی‌توجه به دین و انقلاب به حضور در مسجد ازطریق فراهم‌کردن محیطی برای سرگرمی و آموزش و اوقات فراغت (29، 32، 123 ،197،131) ب‌ـ تلاش برای تأسیس و ساخت حسینیه و مسجد (139، 320) 3. مطالعۀ مستمر زندگی شهدا، احترام فوق‌العاده به خانوادۀ شهدا و خدمت به آنان (38، 39، 351) 4. توجه فوق‌العاده به ترویج کتاب‌خوانی در میان نوجوانان (131) 5. احترام زائدالوصف به پدر و مادر (316، 317) 6. اولویت‌دادن به هدایت و تربیت به‌جای تنبیه و مجازات و جذب جوانان سهل‌انگار و خطاکار با اکسیر محبت (76، 121، 135، 198) 7. احساس مسئولیت و مشارکت در کمک‌رسانی به مردم محروم یا آسیب‌دیده در حوادث و سوانح (63، 120) 8. توجه و مراقبت در رعایت احکام شرعی و حقوق مردم و ترجیح‌دادن دیگران بر خود (63، 152، 217) 9. بصیرت سیاسی و مکتب‌محوری و اصالت رضایت الهی در امور ازجمله:

الف) تحصیل در رشتۀ ادیان و عرفان برای توانایی در پاسخگویی به شبهات مکاتب دیگر که قصد جذب جوانان را دارند. (146) ب) هدف قرار دادن رضای خدا در دفاع از حرم نه صرفاً شهادت‌طلبی (455، 457) ج) انتخاب همسر به‌عنوان هم‌سنگر در عرصۀ مجاهدت فرهنگی (98) د) حضور فعال در مقابله با فتنۀ 1388 بدون توجه به خطرات و نیز تحمل مجروحیت و آسیب‌های فراوان در این راه (165، 157، 158، 160، 178) هـ) هدف از همۀ فعالیت‌ها، تربیت نیرو برای یاری امام زمان (عج) (196)

بخش دوم: دورۀ حدود دوساله از رمضان 1392 در دفاع از حرم ، تا شهادت این دوره درواقع زمان به‌ثمر نشستن همۀ فعالیت‌ها و خدمات 27 سالۀ قبل است، نتیجۀ همۀ دعاهای پدر و مادر، تلاش برای تأسیس حسینیه و مسجد و پایگاه، عبادت‌ها، مطالعه‌ها، تلاش‌ها، مقابله با فتنه‌های داخلی، کمک به مردم، دستگیری از جوانان، هدایت نوجوانان، تمامی آن کوشش‌ها اینک مجالی دوساله می‌یابد تا برترین ثمرات خود را در صحنۀ دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به رخ زمینیان و آسمانیان به ظهور و بروز برساند؛ تا معلوم شود که چرا انسان مسجود ملائک است؛ تا نشان دهد حتی در دنیای پر شر و شور قرن بیست‌ویکم نیز معنویت همچنان سرنوشت‌ساز است و در ورای ظواهر این روزگار، خلقت الهی همچنان در کار خلق جلوه‌های عظیم و شکوهمند از تعالی انسان است. چند محور اصلی این دوران عبارتند از: 1. اعتقاد به نقش‌آفرینی و تأثیر شهدا در گره‌گشایی از موضوع اعزام به عرصۀ دفاع از حرم (240) 2. مرگ‌آگاهی، تأمل و تفکر مستمر در موضوع شهادت، و روزه‌گرفتن در روزهای غفلت از شهادت (306، 316) 3. همت در صحنۀ دفاع از حرم با هر وسیله و راه، و اقدامات مختلف و گاه بسیار دشوار برای جلوگیری از غیبت در این صحنۀ شکوهمند مبارزۀ حق و باطل ازجمله:

الف) پنهان‌شدن در پایان دورۀ حضور اول در دفاع از حرم برای عدم بازگشت به وطن (257، 276) ب) تغییر نام و ظاهر برای حضور در دفاع از حرم در گردان فاطمیون و انتخاب نام سیدابراهیم شهید جاویدالاثر به عنوان نام جهادی (324) ج) جلوه‌های متعدد ظهور برکات و نعمات و توفیقات و بشارت‌های ناشی از جهاد مخلصانه و خدمت به مردم ازجمله: الف) بازشدن گره‌ها و مشکلات (288، 348) ب) عدم دریافت دستمزد برای دفاع از حرم (356) ج) بشارت سلامت فرزند دومش در رویای صادقه (363، 364) د) بشارت به شهادت ازسوی شهید ابراهیم هادی در رویای صادقه (298) هـ) خلق جلوه‌های بدیع از رقص عاشقان در میدان دفاع (342) رقص و جولان بر سر میدان کنند * رقص اندر خون خود مردان کنند چون رهند از دست خود دستی زنند * چون جهند از نقص خود رقصی کنند (مولوی) و) انتخاب دشوارترین کارها (افضل‌الاعمال احمزها) (365، 344، 377، 381، 399) ز) پیشقدم در میدان، آخرین نفر در بهره‌بری از امکانات (398، 410) ح) رعایت نظم، تعقل و تدبیر در سخت‌ترین شرایط (368، 377، 397) ط) ترجیح خدمت به فرزندان شهدای مدافع حرم به هر کار دیگری حتی زیارت (443) ی) آمادگی برای فداکردن همۀ زندگی خود به‌منظور تدفین یک شهید گمنام در کُهنز (416) ک) همۀ موفقیت‌ها را از جانب حضرت حق دانستن (ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی) (470) 4. و سرانجام حاصل و نتیجه این حیات طیبه، نیل به مقام شهادت است، آن هم در روز تاسوعا، همان روز متعلق به حضرت ابوالفضل العباس (س) که وقتی مصطفی در کودکی بر اثر تصادف در آستانۀ مرگ قرار گرفت به برکت اقدام مادرش که او را نذر حضرت ابوالفضل کرد از آن حادثه نجات یافت و 29 سال بعد روز وفای نذر فرا رسید (471، 481) 5. وصیتنامۀ مصطفی خود جلوه‌ای از معرفت، بصیرت، و اخلاص آن شهید است. امّا در این مختصر فقط به دو نکته از آن اشاره می‌شود:

الف) در بخشی از وصیتنامه خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها می‌نویسد: «بی‌بی زینب سلام الله علیها، آن زمانی که شما در شام غریب بودید گذشت، دیگر به احدی اجازه نمی‌دهیم به شما و به سلالۀ حسین علیه‌السلام بی‌احترامی کند. ... بی‌بی عزیزم، مرا قاسم خطاب کن و روی خون ناقابل من هم حساب کن،» ب) امّا محور اصلی وصیتنامه و ده‌ها سخنرانی و گفتگوی او در جلسات مختلف تنها یک موضوع است یعنی شناخت و بصیرت نسبت به سیاست‌ها، مواضع، و راهبردهای ولی‌فقیه و عمل به آنها. آنچه در مرور زندگی پر حادثۀ مصطفی صدرزاده به وضوح دیده می‌شود ایمان و عمل او به همین موضوع است. برای تبیین این مدعا، کافی است تنها به 22 فراز از بیانات و رهنمودهای رهبری معظّم انقلاب اسلامی درخصوص نقش و اهمیت جوانان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم، و پاسداری از اسلام، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، و ایران سرافراز توجه شود.

عناوین این 22 سرفصل که در هر یک، عباراتی از بیانات معظّم‌له به پیوست این مقاله آمده چنین است: 1. نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی 2. نقش  مساجد در معنویت بخشی و اعتلای جامعه 3. هنر امام و انقلاب در تربیت جوانان 4. ایمان و طهارت قلبی جوانان 5. ذخیرۀ ارزشمند دوران جوانی 6. اهمیت علم‌آموزی، تقویت ایمان و اراده، و ورزش 7. حقیقت زیبای حق‌پذیری و اعتراض صادقانۀ جوانان 8. طبیعت اصلاح‌طلبانه و آرمان‌خواهانۀ جوانان 9. انتظار از جوانان در عدالتخواهی، امر به معروف و نهی از منکر 10. مسئولیت جوانان در دفاع از هویت ملی و جمعی کشور، و نظام اسلامی 11. نقش جوانان در مسیر طولانی آیندۀ انقلاب 12. تأثیر حضور جوانان مؤمن در مجموعه‌های روستایی 13. لذت خدمت و کار در دوران جوانی 14. در جوانی پاک‌بودن شیوۀ پیغمبری است 15. التزام به قانون و تدبیر، توأم با آرمان‌گرایی جوانی 16. اهمیت مساجد در مصونیت‌بخشی به جوانان 17. مسجد پرورشگاه جوانان در دفاع مقدس، دفاع از حرم، و حفاظت از جمهوری اسلامی 18. آثار و نتایج جذب جوان‌ها به مساجد 19. تربیت نسل جوان و آینده‌ساز کشور در مساجد 20. فرصت تجدیدناپذیر جوانی 21. تصویر نقش جوان در گام دوم انقلاب 22. ویژگی‌های ذی‌قیمت خطرپذیری و خستگی‌ناپذیری جوانان

مصطفی نام اصلی او بود، سیدابراهیم نام جهادی‌اش، و در وصیتنامه‌اش از حضرت زینب (س) خواست او را قاسم خطاب کند. شاید همین سه نام مسیر روشن و آسمانی او را نشان دهد؛ مصطفی برگزیده‌شده‌ای برای آزمون‌های ابراهیم‌گونه و سرانجامی درخشان چون حضرت قاسم (س). ***** راه و رسم مصطفی شدن سخت نیست، ساده است راه از خودت گذشتن است راه وقف اولیاء شدن راه حق‌پذیری و دفاع از حرم راه دیدن تمام عالَم و ندیدن خود است مصطفی نمونه است حجّت است یک مثال، یک چراغ بر تمام رهروان راه حق بر تمام رهروان جنگ عدل و ظلم تا همیشه تا تمام لحظه‌های عمر تا بهشت خاص و جاودانۀ خدا تا زمان وصل حق   و من الله التوفیق علیرضا مختارپور 26 مرداد 1402

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.