آقای رئیسی! با فوریت غبارزدایی کنید

به نظر می‌رسد رهبر حکیم انقلاب اسلامی، برای اولین بار باشد که چنین ارزیابی و قضاوتی را در مورد عملکرد یک دولت، آن هم در ۲ سال اول آن داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  دکتر یدالله جوانی

«آنچه تا امروز در این دو سالی که این دولت بر سر کار بوده از عملکرد دولت مشاهده کرده‌ایم، مستوجب این است که ما تقدیر کنیم و تمجید کنیم از دولت»
عبارت مذکور، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور و هیئت دولت در روز چهارشنبه هشتم شهریور ۱۴۰۲ است.

به نظر می‌رسد رهبر حکیم انقلاب اسلامی، برای اولین بار باشد که چنین ارزیابی و قضاوتی را در مورد عملکرد یک دولت، آن هم در ۲ سال اول آن داشته‌اند. حمایت از همه دولت‌ها با هر گرایشی از سوی معظم‌له در طول بیش از سه دهه‌ی گذشته، به عنوان یک اصل ثابت و با منطق قوی وجود داشته است.

اما در مورد دولت سیزدهم، فراتر از این اصل، یک نکته حائز اهمیت دیگری هم مطرح شد و آن «تمجید از دولت» است. این نگاه به دولت آقای رئیسی، با قضاوت عمومی نسبت به عملکرد دو ساله دولت سیزدهم تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد. به عبارتی توده‌های مردم، عملکرد دولت را نه تنها تحسین‌برانگیز و قابل تقدیر نمی‌دانند، بلکه منتقد هم هستند!

دلیل این تفاوت در نگاه و قضاوت در چیست؟ به طور قطع هیچ فرد و مقامی در این کشور، به اندازه رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر موضوعات مختلف، پیشرفت‌ها، مشکلات و نارسایی اشراف ندارد. علاوه بر این اشراف اطلاعاتی، معظم‌له با هیچ دولت و فردی هم رودربایستی نداشته، در مقام سخن با دولت‌ها و مسئولین و مردم، صادق‌الکلام هستند.

آری با چنین شناخت و پیش فرض قطعی از سیره نظری و عملی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، می‌بایست به تحلیل و تبیین این بخش از کلام ایشان در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم (که به مناسبت هفته دولت و در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر انجام شد)، که بیان شد، همت نمود تا در تحلیل، حق رهبری، دولت و مردم به درستی ادا شود. کلام معظم‌له صریح است که فرمودند: «ما به همه دولت‌ها کمک کردیم، لکن در مورد این دولت، علاوه بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله می‌خواهم تمجید هم بکنم.»

اما چرا قضاوت عمومی (نه نخبگانی)، نسبت به عملکرد دولت سیزدهم با قضاوت رهبر معظم انقلاب اسلامی متفاوت است؟ دلیل این تفاوت را خود رهبر انقلاب، بلافاصله پس از تمجید از دولت، اینگونه بیان داشتند: «در بخش‌هایی، دولت خوب و قوی ظاهر شده که این بخش‌ها هم بخش‌های مهمی است؛ من حالا یک اجمالی عرض می‌کنم، علت اینکه من این‌ها را می‌گویم، این است که زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته، متاسفانه زبان رسایی نیست؛ اتفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازه‌ای که شایسته و حقش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده. بنده می‌خواهم یک مقداری بگویم تا شاید کمک بشود، به اینکه حقایق و واقعیت‌هایی که در مورد دولت هست، برای آحاد مردم و افرادی که نظر و غرض ندارند، بیشتر آشکار شود.»

بنابراین یکی از دلایل متفاوت بودن نگاه و قضاوت مردم با رهبری نسبت به دولت، بی‌اطلاعی مردم از کار‌های بزرگ، مهم و راهبردی انجام شده در حوزه‌های اساسی، به دلیل نارسایی زبان دولت در بیان این کار‌ها برای مردم است.
کار‌ها و اقداماتی که اگر امروز انجام نشود، خسارت‌ها و مشکلاتی که فردا برای کشور و مردم پدید می‌آورد، بسیار فراوان و بعضاً برطرف کردنش با مشکلات بیشتری همراه خواهد شد. فهم این مهم از سوی مردم بسیار مهم است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی این رویکرد عالمانه، واقع‌بینانه و دلسوزانه دولت سیزدهم برای کشور و مردم را، اینگونه مورد اشاره قرار دادند: «طبیعت بعضی از دولت‌ها این است که فردا را قربانی امروز می‌کنند؛ این دولت این کار را نکرده؛ کار‌های بزرگ و زیربنایی را انجام داده که اثرش ممکن است امروز به طور کامل ظاهر نشود، اما بالاخره ظاهر خواهد شد.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰ مورد اتفاقات مثبت در حوزه اقتصاد در این دولت طی دو سال اتفاق افتاده، به مواردی از قبیل: افزایش رشد اقتصادی، افزایش رشد سرمایه‌گذاری، کاهش رشد نقدینگی، کاهش بیکاری، کاهش ضریب جینی، رشد قابل توجه صادرات کالا، تقویت نظام مالیاتی و افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت، رشد قابل توجه محصولات پتروشیمی، راه‌اندازی چندین هزار کارگاه و کارخانه تعطیل شده، آبرسانی با شبکه‌های آبیاری و زهکشی اشاره کردند.

اما در بیانات امام خامنه‌ای در کنار اشاره به اقدامات خوب دولت از یک سو، و ضعف اساسی دولت در بیان این کار‌ها برای مردم از دیگر سو، یک نکته کلیدی و راهبردی دیگری مطرح شد و آن، گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم بود. مشکلاتی که عامل اصلی نوع قضاوت متفاوت مردم نسبت به عملکرد دولت سیزدهم است. مشکلاتی که هم به صورت طبیعی بر مردم و خصوصاً اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر فشار می‌آورد و هم از سوی برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی رقیب دولت با برجسته‌تر شدن، دولت متهم به ناکارآمدی می‌شود. رهبر حکیم انقلاب اسلامی از این مشکلات، همانند «غباری» یاد می‌کنند که مانع دیده شدن کار‌های خوب و اساسی دولت می‌شود؛ بنابراین اگر دولت بخواهد رضایت مردم را افزایش دهد و مردم را نسبت به کار‌های بزرگ و مهم انجام شده و در حال انجام آینده‌ساز آگاه سازد، باید غبارزدایی کند و این غبار‌هایی که جلوی دید مردم را گرفته و نمی‌گذارد مردم قضاوت واقع‌بینانه نسبت به عملکرد دولت داشته باشند را، از جلوی دید مردم کنار بزند.

این غبارها، همان مشکلات معیشتی روزمره مردم است. این غبارزدایی برای دولت به ویژه در نیمه دوم سال جاری دارای یک اهمیت بالا و ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: «مشکلات معیشتی الان در مردم وجود دارد. گرانی هست، بخصوص در بخشی از مواد غذایی گرانی‌های زیادی هست یا در مسکن گرانی‌های زیادی هست و این‌ها مسائل روزمره مردم است. مردم این‌ها را می‌بینند و از کار‌های مهم و با ارزش اقتصادی طبعاً غفلت می‌شود؛ یعنی این‌ها غباری می‌شود که جلوی کار‌های اساسی را می‌گیرد، یک فکر جدی و عاجلی باید روی این مسئله شود.»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.