نتانیاهو؛ بزرگترین خطر رژیم صهیونیستی

در پی تداوم بحران سیاسی در اراضی اشغالی که به شکل‌گیری تظاهرات بی‌سابقه چند صد هزار نفری منجر شد، انتقاد‌ها از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  سید رضی عمادی

در پی تداوم بحران سیاسی در اراضی اشغالی که به شکل‌گیری تظاهرات بی‌سابقه چند صد هزار نفری منجر شد، انتقاد‌ها از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم افزایش یافته است. شخصیت‌های داخلی و خارجی بر این باور هستند که نتانیاهو بزرگترین تهدید رژیم است. در این تحلیل به اختصار به دلایل چنین عقیده‌ای درباره نتانیاهو پرداخته می‌شود.

چند اظهارنظر درباره تهدید نتانیاهو برای رژیم
اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در چند نوبت طی ۹ ماه اخیر گفت: هیچ تهدید موجودیتی بزرگتر از تهدیدی نیست که از داخل اسرائیل وجود دارد. یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت نگران کار‌هایی است که نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی در داخل اسرائیل و نه در خارج از آن انجام می‌دهد. لاپید افزود: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و افرادش به تدریج اسرائیل را نابود می‌کنند و اقتصاد و امنیت آن را از بین می‌برند. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» هم معتقد است بنیامین نتانیاهو بزرگترین خطر برای این رژیم است. لیبرمن گفت نتانیاهو حتی یک روز دیگر هم نباید در قدرت بماند؛ زیرا خطر وجودی برای اسرائیل به شمار می‌رود. لیبرمن پیش از این هم تأکید کرده بود که «بزرگترین خطر برای اسرائیل نه ایران است، نه حزب الله، نه حماس بلکه بنیامین نتانیاهو است». آیال بن رؤوفین، ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی هم عنوان کرد بنیامین نتانیاهو با تصمیمات خود به بزرگترین خطر برای امنیت اسرائیل تبدیل شده است. «رام بن باراک» از نمایندگان کنست رژیم صهیونیستی که در گذشته رئیس کمیته امنیتی و سیاست خارجی کنست بوده نیز معتقد است بنیامین نتانیاهو بیش از همه دشمنان، به اسرائیل آسیب وارد آورده است. اخیراً نیز ماکس بوت، تحلیلگر نظامی آمریکایی هم در مطلبی در روزنامه واشنگتن‌پست، نتانیاهو را بزرگترین خطری دانسته که رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند.

چرا نتانیاهو بزرگترین تهدید رژیم صهیونیستی است؟
دلایل متعددی در خصوص عنوان کردن نتانیاهو به عنوان بزرگترین تهدید رژیم صهیونیستی وجود دارد که برخی از این دلایل عبارتند از:
۱. دیکتاتوری نتانیاهو در اراضی اشغالی
منتقدان نتانیاهو بر این باور هستند که وی با قدرت‌طلبی افراطی خود عملاً اسرائیل را به سمت دیکتاتوری سوق داده است. نتانیاهو تاکنون در سه برهه قدرت را در اراضی اشغالی در اختیار داشته است: از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ برای سه سال، از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ برای ۱۲ سال و از آغاز ۲۰۲۳ تاکنون؛ بنابراین نتانیاهو جمعاً به مدت ۱۶ سال تاکنون نخست‌وزیری رژیم را بر عهده داشته است و همچنان نه تنها تمایلی برای واگذاری قدرت ندارد بلکه برای حذف کردن رقبا و حتی شکست کابینه‌ای که خود نخست‌وزیری آنرا بر عهده ندارد، همه‌گونه اقدام انجام می‌دهد. از سوی دیگر، دیکتاتوری نتانیاهو سبب شده که وی در همه نهاد‌های قدرت نفوذ داشته و عملاً قدرت را تحت منافع خود قرار دهد. دیکتاتوری ۱۶ ساله به فساد نتانیاهو و اعضای خانواده وی منجر شد. در این میان، تنها دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی نسبتا مستقل باقی مانده بود که نتانیاهو و کابینه افراطی فعلی وی با طرح اصلاح قضایی درصدد از بین بردن این استقلال هستند. در همین راستا، «رام بن باراک» از نمایندگان کنست عنوان کرد: در شرایط کنونی یک کابینه ویرانگر در راس قدرت قرار دارد که آنچه را از ۷۵ سال پیش وجود داشته، از بین برده و اقدام به کودتا کرده است، آن‌ها در واقع با تغییر قوانین، ما را به یک رژیم دیکتاتوری تبدیل کرده‌اند.

۲. افزایش شکاف و چند دستگی در اراضی اشغالی
یکی دیگر از دلایلی که در خصوص تهدید نتانیاهو برای رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، افزایش شکاف و چند دستگی در اراضی اشغالی است. تنش‌ها بین گروه‌های راست و چپ، بین ارتدوکس‌ها و سکولارها، بین اعراب و یهودیان و حتی در درون یهودیان در سرزمین‌های اشغالی در حال افزایش است. افزایش شکاف به حدی است که بیشتر نخبگان سیاسی اسرائیل از کابینه کنونی دفاع نمی‌کنند و حتی بر لزوم سقوط آن پافشاری دارند. اساساً هویت ملی در اراضی اشغالی که پیش از این هم شکننده بود بیش از همه ۷۵ سال گذشته رنگ باخته است. در چنین شرایطی، مطابق نظرسنجی‌هایی که در درون اراضی اشغالی انجام شد، حدود ۲۸ درصد مردم به مهاجرت معکوس تمایل دارند. اگرچه این شکاف سیاسی و اجتماعی علل مختلفی دارد، اما مهم‌ترین عامل آن، عملکرد شخص بنیامین نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ تاکنون است.

۳. جنگ‌های مکرر با مقاومت فلسطین
یکی دیگر از دلایلی که در خصوص تهدید نتانیاهو برای رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، جنگ‌های مکرری است که علیه مقاومت فلسطین انجام می‌دهد. نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ علاوه بر دو جنگ سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴، جنگ‌های کوتاه‌مدت متعددی را علیه فلسطینی‌ها انجام داد. نتانیاهو دو هدف اصلی برای این جنگ‌ها متصور بود: فرار از بحران‌های داخلی و تضعیف مقاومت فلسطین. پیامد‌های این جنگ‌های مکرر نه تنها کاهش بحران‌های داخلی رژیم و تضعیف مقاومت فلسطین نبود بلکه گروه‌های مقاومت هم تقویت و هم تکثیر شده‌اند و حتی مقاومت به کرانه باختری سرایت کرده و رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر بیش از غزه، در کرانه باختری با مقاومت فلسطین درگیر شده است.
با توجه به این شرایط، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اخیراً در گزارشی نوشت اسرائیل در معرض خطر جنگ چندجبهه‌ای قرار دارد و این خطر روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین دشمنان اسرائیل در سایه ضعف داخلی آن، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود به فرسایش بازدارندگی این رژیم در برابر حزب‌الله اشاره و اعلام کرد که حزب‌الله به‌خوبی پیامد‌های بحران حاد داخلی اسرائیل و تشدید تنش میان آن با دولت آمریکا و نیز ضعف نظامی اسرائیل را بازخوانی کرده است.

نتیجه
رژیم صهیونیستی از ژانویه گذشته تاکنون هر هفته شنبه‌ها شاهد تظاهرات مردمی است، تظاهراتی که بی‌سابقه بوده و حتی به حضور بیش از ۶۰۰ هزار نفر رسیده است. علاوه بر این، عمر کابینه‌ها هم در ۵ سال اخیر به یک سال رسیده و رژیم شاهد انحلال مکرر کنست و فروپاشی کابینه است. شخصیت‌های رسمی فعلی و گذشته رژیم آشکارا معتقد هستند نتانیاهو و عملکرد کابینه وی و قدرت‌طلبی افراطی وی، عامل اصلی بحران‌های سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی است که می‌تواند زمینه بروز درگیری‌های داخلی و یا حتی فروپاشی رژیم پیش از رسیدن به ۸۰ سالگی را فراهم کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.