سکوت سازمان ملل در برابر یک جنایت بشری

گلوله‌های ناتو علیه امنیت جهانی!

سکوت وقیحانه و معنادار آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در قبال فروش سلاح‌های آغشته به اورانیوم ضعیف شده از سوی آمریکا به اوکراین، بار دیگر دوگانگی محرز این سازمان به اصطلاح بین‌المللی در قبال امنیت جهانی و بشری را به نمایش گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  
 فخرالدین اسدی

سکوت وقیحانه و معنادار آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در قبال فروش سلاح‌های آغشته به اورانیوم ضعیف شده از سوی آمریکا به اوکراین، بار دیگر دوگانگی محرز این سازمان به اصطلاح بین‌المللی در قبال امنیت جهانی و بشری را به نمایش گذاشته است. در حالی که واشنگتن و متحدان آتلانتیکی آن، در حال تثبیت منظومه‌ای خطرناک (به لحاظ امنیتی) در نظام بین‌الملل از طریق نقض سیستماتیک قوانین رایج تسلیحاتی در جهان هستند، خبری از نهاد‌های پرادعای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در این زمینه به گوش نمی‌رسد!

آمریکا اعلام کرده که گلوله‌های تانک از جنس اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین عرضه خواهد کرد که بخشی از کمکی نظامی و بشردوستانه به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به این کشور است. روسیه این اقدام برای تجهیز تانک‌های آبرامز آمریکایی به این مهمات زره‌شکن را محکوم کرده است. این گلوله‌های ۱۲۰ میلی‌متری از جنس اورانیوم تهی شده - بخشی از ۱۷۵ میلیون دلار تجهیزات نظامی ایالات متحده برای اوکراین - برای تانک‌های ام۱ آبرامز است که قرار است اواخر امسال به اوکراین تحویل داده شود.
اورانیوم تهی یا ضعیف شده، همان اورانیوم طبیعی است که اگرچه بخشی از مواد رادیواکتیو خود را از دست داده، اما کماکان، آثار انسانی و زیستی مخربی بر محیط پیرامونی جنگی خود خواهد گذاشت. به عبارت بهتر، استفاده از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده، امنیت جهانی را به گونه‌ای واضح به چالش کشیده و برخی آثار آن، مربوط به دوران جنگ نخواهد بود! استفاده از این گلوله‌ها و حتی انباشت غیراستاندارد آن‌ها یا استفاده از آن‌ها در برخی مانور‌هایی که ظاهراً با هدف بازدارندگی (پس از جنگ اوکراین) صورت خواهد گرفت، جملگی تنش‌ساز و مولد بحران‌های عمیقی در آسیای شرقی، آسیای میانه و محیط پیرامونی روسیه و اوکراین خواهد بود.

بازی سازمان ملل متحد با کلمات
اورانیوم یک فلز بسیار فشرده است، بنابراین از اورانیوم ضعیف شده می‌توان برای تقویت پوشش زرهی تانک‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را بر نوک فشنگ، گلوله‌های خمپاره و گلوله‌های تانک قرار داد تا به زره تانک معمولی نفوذ کند. این نوع گلوله‌ها هنگام برخورد به هدف تیزتر می‌شوند، که توانایی آن را برای نفوذ در زره بیشتر می‌کند و پس از تماس مشتعل می‌شوند. کمیته علمی سازمان ملل متحد در موضوع «آثار تشعشعات اتمی» در یک تحقیق (که از سوی محققان واقعی به چالش کشیده شده است) مدعی شده است که قرار گرفتن در معرض اورانیوم تهی‌شده مسمومیت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، اما یک نهاد دیگر سازمان ملل - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - می‌گوید افرادی که با قطعات گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده کار می‌کنند ممکن است در معرض خطراتی باشند. ضمن آنکه، نمی‌توان نام اورانیوم تهی شده را در مقابل محصولات تسلیحاتی جدید ارائه شده از سوی واشنگتن به اوکراین درج کرد، زیرا ما با اورانیوم ضعیف شده، مواجه هستیم! میان اورانیوم ضعیف شده و تهی شده و آثار مخرب این دو تفاوت وجود دارد!

دروغ بزرگ آمریکا!
سخنگوی پنتاگون در ماه مارس مدعی شده بود که آمریکا هیچ‌گونه مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین نخواهد فرستاد. این اظهارات پس از آن بود که بریتانیا گفت گلوله‌های زره‌شکن در اختیار کی‌یف می‌گذارد. آمریکا همچنین سیستم‌های ضدزره، سیستم‌های ناوبری هوایی تاکتیکی و مهمات اضافی را برای موشک‌های هیمارس در اختیار اوکراین خواهد گذاشت. سفارت روسیه در واشنگتن این تصمیم را به عنوان «نشانه‌ای از یک عملکرد غیرانسانی» محکوم کرد و افزود که ایالات متحده «با خودداری از قبولِ شکست به اصطلاح ضدحمله ارتش اوکراین، خود را فریب می‌دهد.»
تصرفات زمینی اوکراین در ضدحمله از ماه ژوئن بسیار اندک بوده است، اما ژنرال‌های اوکراینی ادعا می‌کنند که خط اول دفاعی قدرتمند روسیه در جنوب را شکسته‌اند.

مسئولیت‌گریزی وقیحانه ناتو
نکته مهم دیگری که در این خصوص نمی‌توان از ذهن دور نگاه داشت، مربوط به نحوه موضع‌گیری دبیر کل ناتو در قبال ارسال تسلیحات خطرناک اخیر (از سوی دو کشور آمریکا و انگلیس) به اوکراین می‌باشد! نس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته است این ائتلاف امنیتی موضعی در قبال ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین ندارد. او گفت تصمیم‌گیری در این‌باره با تک تک اعضای ائتلاف است. به گزارش رسانه‌ها، مقامات آمریکا در تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین مردد بوده‌اند؛ زیرا انفجار آن‌ها می‌تواند باعث کشتار در منطقه وسیعی شود و جان غیرنظامیان را هم تهدید کند. مهمات خوشه‌ای در زمان جنگ دوم جهانی اختراع شد و مقادیر زیادی از آن در زرادخانه‌های ارتش آمریکا موجود است. در گزارش اخیر برخی رسانه‌های غربی تاکید شده است که این مهمات به خاطر درصد بالای عدم انفجار بمب‌های کوچک و پراکنده در محوطه‌ای وسیع بحث‌برانگیز هستند، زیرا این بمب‌ها ممکن است سال‌ها در منطقه باقی بمانند و ناگهانی منفجر شوند.

قوانین ایالات متحده انتقال مهمات خوشه‌ای را که احتمال عدم انفجار بمب‌های کوچک آن بیش از ۱ درصد باشد ممنوع کرده، اما رئیس‌جمهور اختیار نادیده گرفتن این محدودیت را دارد. هفته‌های گذشته، مقامات وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفتند که دولت جو بایدن در حال بررسی ارسال مهمات خوشه‌ای با میزان عدم عملکرد تا ۲.۳۵ درصد بوده و اکنون با آن موافقت کرده است! در شرایطی که آمریکا ناظر بر محیط جنگی اوکراین، ارسال اورانیوم ضعیف شده را در قالب سلاح و گلوله جنگی به اوکراین آغاز کرده است، قطعا آثار و مسئولیت این ماجرا متوجه ناتو نیز خواهد بود! طفره رفتن استولنبرگ از این مسئولیت‌پذیری، مضحکانه محسوب می‌شود. ضمن آنکه تصمیم اخیر آمریکایی‌ها به معنای انباشت و مدیریت تنش در محیط پیرامونی روسیه و اوکراین خواهد بود. این اقدام مسلماً با هدف تزریق تنش‌های مزمن و دنباله‌دار راهبردی در این منطقه حساس و راهبردی صورت گرفته است. در این معادله، قطعاً علاوه بر آمریکا و انگلیس، ناتو و از آن مهم‌تر، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز متهم محسوب می‌شوند. بدون شک در صورت تشدید تنش‌ها حول تصمیم جدید آمریکا، مهار گام‌ها و مراحل بعدی از آنچه تصور می‌رسد، سخت‌تر به نظر می‌رسد! آیا آنتونیو گوترش دبیر کل پر ادعای سازمان ملل متحد چنین حقیقت مسلمی را درک کرده است؟!

انتهای پیام /*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.