پشت پرده شیطنت‌های باکو؛

نقشه‌های عبری برای ایران/ بازی الهام برای اسرائیل/ ارمنستان بهانه است؛ هدف ایران

صحنه‌گردانی نمایش «زن، زندگی، آزادی» برای التهاب‌آفرینی مجدد در خیابان‌های ایران و تشکیل اتاق جنگ مشترک با رژیم باکو، برای از بین بردن مرز ایران با اروپا، اقدامات همزمان رژیم صهیونیستی علیه امنیت و تمامیت ارضی کشورمان است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از جهان نیوز : در روزهای اخیر تنش میان جمهوری باکو و ارمنستان رنگ جدی‌تری به خود گرفته و تا ستون‌کشی نظامی ۲ کشور به سمت مرزها نیز پیش رفته است. از همین رو برخی کارشناسان نسبت به وقوع جنگی قریب‌الوقوع بین باکو و ارمنستان اتفاق‌نظر دارند.

بر اساس گزارش وطن امروز، به زعم کارشناسان، جمهوری باکو به دنبال آن است با حمله به استان سیونیک ارمنستان، ارتباط مرکز این کشور با این استان جنوبی و البته مرز مشترک با ایران را قطع کند، چرا که سیونیک تنها استان مرزی ارمنستان با ایران به شمار می‌رود و تصرف این منطقه توسط باکو، به معنای قطع ارتباط ایران با ارمنستان خواهد بود.

 
این موضوعی است که از چشم ایران پنهان نمانده و در گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر ارمنستان به آن اشاره شد. روز گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در پاسخ به تماس آقای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، در واکنش به گزارش وی از آخرین تحولات منطقه قفقاز، ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تشنج و تغییر در مرزهای تاریخی منطقه، بر آمادگی کشورمان به عنوان همسایه‌ای قدرتمند، برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه تاکید کرد.
 
رئیسی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه گفت: معتقدیم مسائل منطقه باید با گفت‌وگو میان کشورهای منطقه حل و فصل شود و به طور جدی مخالف باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه قفقاز هستیم. ایران آمادگی دارد نقش خود را برای کمک به حل‌وفصل مسائل از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایفا کند.
این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران به صراحت بر حفظ ژئوپلیتیک منطقه تاکید کرده و نسبت به تلاش‌های باکو مبنی بر ایجاد تغییر در منطقه قفقاز واکنش نشان داده است. پیش از این نیز رهبر حکیم انقلاب با اعلام اینکه جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تغییر در مرزها و منطقه قفقاز را نمی‌پذیرد، به اقدامات باکو و در پس پرده ترکیه واکنش نشان داده بودند، همچنین مسؤولان سیاسی و نظامی کشورمان نیز در مواضعی مشابه، نسبت به هر نوع تغییر در ژئوپلیتیک منطقه هشدار داده‌اند. از همین رو باید گفت باکو و ترکیه در پیشبرد پروژه «دالان زنگزور» که در وهله اول نقض تمامیت ارضی ارمنستان و سپس قطع ارتباط ایران با ارمنستان و اروپا را دنبال می‌کند، به سد محکم جمهوری اسلامی ایران برخورده است اما با این حال شاهد تداوم شیطنت‌های باکو در منطقه هستیم؛ شیطنت‌هایی که ریشه آن را باید در سرزمین‌های اشغالی جست‌وجو کرد.
 
همراهی با نقشه راه خیالی رژیم علی‌اف در دالان زنگزور و حمایت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی از باکو در کنار حضور امنیتی و اطلاعاتی در کنار مرزهای ایران، بخشی از تلاش اسرائیل برای ایجاد چالش جدی در مرزهای شمال غرب ایران است.
 
رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر با ناآرامی‌هایی در داخل سرزمین‌های اشغالی دست و پنجه نرم می‌کند؛ ناآرامی‌ها و بحرانی که گریبان‌گیر نتانیاهو شده و کابینه او را به بن‌بست رسانده است. به همین خاطر شاهد تلاش‌های گسترده اما ناکام اسرائیل برای نجات از چالش‌های موجود هستیم. تلاش‌هایی که در قالب برون‌فکنی بحران‌ها از داخل سرزمین‌های اشغالی به منطقه نمایان می‌شود. طراحی اقدامات خرابکارانه علیه ایران، مصداق بارز این تلاش‌هاست. 
 
با توجه به روابط رو به گسترش رژیم صهیونیستی و باکو که در چند ماه گذشته شدت بیشتری به خود گرفته، می‌توان رد پای اسرائیل را در پسِ اقدامات اخیر باکو برای قطع ارتباط زمینی ایران و ارمنستان مشاهده کرد.
 
رژیم صهیونیستی با تحریک رژیم باکو نسبت به اشغال مناطق مرزی ارمنستان با ایران، آتش بیار معرکه علیه ایران شده است. به عبارت بهتر، رژیم صهیونیستی با تحریک الهام علی‌اف به دنبال ایجاد تغییر در مرزها و ژئوپلیتیک منطقه است که در صورت موفقیت به زیان ایران خواهد بود.
 
* بازی الهام برای اسرائیل
از ابتدای امسال، رفتارهای شیطنت‌آمیز باکو علیه ایران افزایش یافت. اگرچه پیش از آن شاهد مواضع ضدایرانی مقامات باکو علیه کشورمان بودیم اما در چند ماه اخیر اقدامات جمهوری باکو علیه ایران افزایش قابل توجهی داشته است.
 
تعطیلی سفارت ایران و اخراج دیپلمات‌های کشورمان از باکو، صدور بیانیه‌های متعدد ضدایرانی و اتهام‌زنی به کشورمان مبنی بر سوءقصد به شهروندان باکو، از جمله اقدامات ضدایرانی رژیم علی‌اف در طول چند ماه اخیر بوده است.
 
اما در ارتباط با افزایش اقدامات و شیطنت‌های ضدایرانی باکو علیه ایران، باید گفت این مواضع به دنبال سفر وزیر خارجه این کشور به تل‌آویو تشدید شد. نهم فروردین‌ امسال در جریان سفر وزیر خارجه باکو به سرزمین‌های اشغالی، سفارت این کشور در فلسطین اشغالی به صورت رسمی آغاز به کار کرد. در همین راستا جیحون بایراموف، وزیر خارجه باکو با همتای صهیونیست خود دیدار کرد و پس از این دیدار، ۲ طرف نشست خبری مشترک ترتیب دادند. الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این نشست خبری به تکرار ادعاهای ضدایرانی مسؤولان صهیونیست پرداخت و مدعی شد این رژیم همانند جمهوری آذربایجان با تهدید ایران مواجه است. الی کوهن مدعی شد: «باکو و اسرائیل درباره خطر ایران با هم اشتراک نظر دارند. ایران منطقه ما را تهدید و با حمایت و تامین مالی تروریسم در خاورمیانه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند.

ما باید با هم علیه ایران عمل کنیم. نباید اجازه دهیم ایران پتانسیل هسته‌ای خود را گسترش دهد». وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرد: این رژیم و باکو می‌توانند با استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی و در عین حال تدوین تهدید نظامی قابل اعتماد و قاطع، این کار را انجام دهند. جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان نیز در نشست مشترک خبری با الی کوهن، همکاری باکو و تل‌آویو را بر اساس درک متقابل، احترام و منافع مشترک اعلام کرد و گفت: باکو و اسرائیل سال‌هاست در زمینه امور دفاعی و امنیتی همکاری نزدیکی دارند.
 
همچنین تیرماه امسال نیز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفری 2 روزه به منظور تقویت روابط راهبردی، به باکو رفت؛ روابط راهبردی‌ای که عمدتا شامل همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی میان رژیم صهیونیستی و رژیم علی‌اف است. در همین رابطه اسفندماه سال قبل روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» خبر داد تل‌آویو «به ‌ازای دریافت نفت و جای پا برای خود در مجاورت ایران» تجهیزات نظامی رزمی به ارزش میلیاردها دلار به جمهوری آذربایجان فروخته است. بنا به گزارش این روزنامه اسرائیلی، هواپیماهای ترابری جمهوری آذربایجان ۹۲ بار طی ۷ سال گذشته در فرودگاه «عوودا» در جنوب فلسطین اشغالی فرود آمده‌اند‌ که این موضوع تاییدکننده انتقال محموله‌های تسلیحاتی و مهمات اسرائیلی به جمهوری آذربایجان است.
 
در روزهای اخیر همزمان با بالا گرفتن تنش میان باکو و ارمنستان نیز رصد داده‌های هوانوردی آنلاین نشان می‌دهد هواپیماهای ترابری رزمی ارتش جمهوری باکو چند مرتبه اقدام به پرواز به پایگاه‌های نظامی در سرزمین اشغالی کرده‌اند.

بنا به گزارش مشرق، در عرض ۳ هفته، ۴ پرواز ترابری توسط ایلیوشین IL-76TD خطوط هوایی راه ابریشم با رجیستری 4K-AZ40 جمهوری باکو به مقصد سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته است. خطوط هوایی راه ابریشم در زمان جنگ دوم قره‌باغ نیز اصلی‌ترین خط لجستیک هوایی باکو برای تأمین تسلیحات از اسرائیل بود. ۲ پرواز در روزهای ۱۵ و ۲۹ ماه آگوست و ۲ پرواز دیگر در روزهای 1 و ۲ سپتامبر (چند روز پیش همزمان با آغاز تحرکات ارتش باکو) صورت گرفته است؛ مقصد هر ۴ پرواز پایگاه هوایی عوودا رژیم صهیونیستی در ۶۰ کیلومتری شهر ایلات بود.
 
همکاری‌های نظامی میان رژیم صهیونیستی و باکو موضوع جدیدی نیست و حداقل از 10 سال قبل انجام می‌شود. بنا به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مهرماه 98 پهپادهای اسرائیل برای جاسوسی از سایت‌های هسته‌ای ایران از پایگاه‌های جمهوری آذربایجان استفاده ‌کردند. در همین رابطه مارس ۲۰۱۲ نیز مجله فارین پالیسی گزارش داده بود نیروی هوایی اسرائیل ممکن است در حال آماده شدن برای استفاده از پایگاه هوایی نظامی سیتالچای، واقع در ۵۰۰ کیلومتری (۳۴۰ مایلی) مرز ایران و واقع در جمهوری باکو، برای حملات هوایی علیه برنامه هسته‌ای ایران باشد. سپتامبر همان سال رویترز گزارش داد باکو و اسرائیل به ‌طور مشترک استفاده از پایگاه‌های هوایی آذربایجان و پهپادهای جاسوسی را برای کمک به جت‌های رژیم صهیونیستی برای انجام یک حمله دوربرد به عمق خاک ایران بررسی کردند.
 
مهرماه 1400 نیز تصاویری منتشر شد که علی‌اف را در حال نوازش پهپادهای خریداری شده از رژیم صهیونیستی نشان می‌داد.
 
* ارمنستان بهانه است؛ هدف ایران
رژیم صهیونیستی یکی از حامیان اصلی جریان آشوب و ترور در ایران است. در اغتشاشات سال قبل نیز که به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، شاهد حمایت همه‌جانبه این رژیم از اغتشاشگران و آشوب‌طلبان بودیم. چنانکه بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه ضدایرانی اینترنشنال حمایت خود از اوباش ضدایرانی را به صراحت اعلام کرد.
 
چهارشنبه هفته گذشته نیز وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی که تمام سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی ذیل او فعالیت می‌کنند، در لندن با چند نفر از فعالان و عوامل رسانه‌های ضدایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که در چارچوب کمپین چند ماه اخیر اسرائیل برای ایجاد کانال‌های ارتباطی با گروه‌های ضد‌ایرانی در آستانه سالروز اغتشاشات ایران با هدف ایجاد ناامنی و آشوب در داخل کشور انجام شد.
 
دیدار اخیر وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با فعالان ضدایرانی که پس از سفر چندی پیش بازمانده پهلوی‌ها به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت، به وضوح بیانگر آن است که اسرائیل در پشت صحنه آشوب‌های سال گذشته ایران بوده است و اکنون نیز به دنبال ایجاد ناامنی در سالروز اغتشاشات است و در همین راستا به دنبال آشکار‌سازی مدیریت رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین برای پیشبرد اغتشاشات و تحریک مردم ایران به ایجاد ناامنی است.
 
همزمانی افزایش تحرکات باکو در منطقه شمال‌غرب ایران که با تحریک رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و علنی شدن حمایت این رژیم از جریان ترور و آشوب در ایران، بیانگر آن است که اسرائیل امنیت داخلی و مرزهای ایران را توأمان با یکدیگر نشانه گرفته و به دنبال ایجاد بن‌بست راهبردی پیش روی جمهوری اسلامی است. 
 
تحریک رژیم علی‌اف به قطع راه‌های ارتباطی ایران با اروپا و تغییر جغرافیای منطقه قفقاز و از سوی دیگر تلاش برای ایجاد ناامنی در ایران ذیل شعارهای دین‌گریزانه و مدیریت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی و علنی کردن این مدیریت، جنگ ترکیبی تل‌آویو علیه ایران را به تصویر کشیده است.
 
در این جنگ ترکیبی اسرائیل علیه ایران، فتنه‌انگیزی داخلی با شعارهای دین‌ستیزانه و با حمایت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی با هدف از بین بردن انسجام تصمیم‌گیری در ایران و مساله‌سازی‌های متعدد دنبال می‌شود تا در بیرون از مرزها رژیم علی‌اف با همکاری ترکیه و رژیم صهیونیستی پروژه قطع ارتباط زمینی ایران با اروپا و حذف ایران از مسیرهای کریدوری اقتصادی شرق به غرب را به نتیجه برساند. درواقع نقشه‌ای که اسرائیل برای خیابان‌های تهران و دیگر شهرها کشیده، در خارج از مرزها نیز توسط رژیم علی‌اف و علیه تمامیت ارضی ایران دنبال می‌شود. به وضوح مشخص است که آشوب در ایران دقیقا اقدامی علیه ایران و اقتدار ملی است چون بخشی از پازل اسرائیل برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.