تبیین و تشریح بیانات رهبری در دیدار با مردم استان‌های «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی»:

تأکید بر «حفظ وحدت» و «دشمن‌شناسی»، گله از مسئولان وقت در غفلت از «سیستان و بلوچستان»

بیستم شهریورماه رهبر معظم انقلاب اسلامی با هزاران نفر از مردم استان‌های «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» دیدار و گفتگو کردند. در این نشست، ایشان به مسائل مهم روز اشاره و مواردی را مطرح کردند که می‌تواند در این دوران، چراغ راه ملت و مسئولان باشد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت:  انسیه ربیعی

بیستم شهریورماه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با هزاران نفر از مردم استان‌های «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» دیدار و گفتگو کردند. در این نشست نیز، ایشان به مسائل مهم روز اشاره و مواردی را مطرح کردند که می‌تواند در این دوران، چراغ راه ملت و مسئولان باشد. در این مطلب سعی داریم به مهم‌ترین بخش از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار بپردازیم و گوشه‌ای از رهنمود‌های ایشان را بازخوانی کنیم:

حضور خوب ملت در اربعین
در شرایطی که اپوزیسیون و شبکه‌های فارسی‌زبان معاند، در آستانه سالروز فوت مهسا امینی در حال فضاسازی، تکاپو و دادن فراخوان برای تکرار بلوای سال گذشته هستند، ملت شریف ایران، آگاه‌تر و ثابت‌قدم‌تر از گذشته در مسیر اعتلای دین، رسیدن به‌ حق و گذشتن از باطل، گام برداشته‌اند. در روز‌های اخیر دشمنان تلاش کردند با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار دارند؛ به عظمت پیاده‌روی با شکوه اربعین خدشه وارد کنند، اما مثل همیشه روسیاهی به زغال ماند و با حضور میلیونی ملت شیعه در مسیر کربلا، هرچه رشته بودند؛ پنبه شد.

وحدت دو ملت
مسئله وحدت میان ملت ایران و عراق موضوعی است که در سخنان روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با مردم استان‌های «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» نهفته بود. ایشان پس‌ از اینکه به‌ ضرورت «تشخیص راه حق از باطل» و «پرهیز از همسویی با نقشه دشمن» اشاره کردند؛ «پیروی ملت از رهنمود‌های امام خمینی» را دلیل ناکامی چهل‌وچندساله‌ی دشمنان دانستند و در ادامه حضور خوب ملت در مراسم اربعین را یادآور شدند. به‌عبارت‌دیگر رهبر فرزانه انقلاب بار دیگر با هوشمندی تمام، حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین را نشات گرفته از دشمن‌شناسی، تشخیص حق از باطل، عدم همسویی با دشمن و اتکا به آرمان‌ها و رهنمود‌های انقلاب اسلامی دانستند که ثمره آن وحدت دو ملت است.

اهمیت «وحدت ملی» و «امنیت ملی»
همچنین ایشان در بخشی از بیانات خود به اهمیت «وحدت ملی» و «امنیت ملی» اشاره کردند و فرمودند که دشمنان همواره درصدد تخریب وحدت ملی و تضعیف امنیت ملی هستند. ازاین‌رو بیان این دو کلیدواژه از سوی رهبر انقلاب، یادآور فتنه‌انگیزی دشمنان در ۴ دهه اخیر است. همین دو کلیدواژه به‌اندازه‌ای دقیق و موجز هستند که می‌توانند چشم و گوش هر فرد حق جو و وطن‌پرست را به روی وقایع و اتفاقات اجتماعی و سیاسی باز کنند و موجب مرور خاطراتی تلخ از ترور‌های دهه ۶۰، بلوای کوی دانشگاه، فتنه ۸۸، دی‌ماه ۹۶، آبان ۹۸ و آشوب پاییز ۱۴۰۱ شوند.

تبیین نقشه دشمن
به همین دلیل است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود بار دیگر به اهمیت دشمن‌شناسی توسط ملت ایران تأکید کردند و فرمودند: «از نظر آن‌ها، تفاوت‌ها و اختلاف‌های قومی و مذهبی و مسئله جنسیت و زن جزو نقاط بحران‌ساز در ایران است که می‌خواهند با تحریک آن‌ها به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند، اما شتر در خواب بیند پنبه‌دانه!»
در این بخش از سخنان رهبر انقلاب، اهمیت حفظ وحدت نهفته است چراکه به‌درستی نقشه دشمن را در برهم زدن یکپارچگی و ایجاد تفرقه تبیین می‌کنند. در چند ماه گذشته، دشمنان خود را پشت شعار موهون «زن، زندگی، آزادی» پنهان کردند و عفت و پاک‌دامنی زنان مسلمان ایرانی را نشانه گرفتند، اما هنوز یک سال از ایجاد آشوب و فتنه‌ای که داخل کشورمان به راه انداختند نگذشته که دو رسوایی بزرگ به بار آورده‌اند.

۲ رسوایی بزرگ برای معاندان
نخست اینکه سیما ثابت مجری برنامه چشم‌انداز در شبکه ایران اینترنشنال با انتشار متنی مفصل، رسماً از این شبکه جدا شد. او در توییتی دلیل جدایی خود از این شبکه را حفظ کرامت انسانی عنوان کرده بود در حالی‌که در پاییز ۱۴۰۱ در صف اول اپوزیسیون ایستاد و از هیچ تلاشی در تحریک اغتشاشات و تریبون دادن به تجزیه‌طلبان ایران اسلامی فروگذار نکرده بود.
دوم اینکه در روز‌های اخیر، رضا بهروزی و شهرام ماکویی که هر دو از چهره‌های معروف براندازان و پزشک متخصص هستند؛ نسبت به‌دروغ اینترنشنال درباره شکستگی سر مهسا امینی در اثر ضربات شدید، افشاگری کردند؛ بنابراین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقشه دشمن برای تحریک نقاط بحران‌ساز در ایران را تبیین کردند و این مردم و مسئولان هستند که باید با هشیاری هرچه‌تمام‌تر از این پیچ تاریخی با موفقیت عبور کنند.

بدون تردید ایران، سوریه نمی‌شود
این اتفاقات در طول یک سال گذشته در شرایطی به وقوع پیوست که لشکر سایبری و فیک نیوز‌ها در تلاش بودند مسئله مهمی را به اذهان عمومی تحمیل کنند و آن تبدیل ایران به کشورهایی، چون سوریه و لیبی بود. شبکه‌های فارسی‌زبان نیز به تریبون دادن با تجزیه‌طلبان بر این مسئله تأکید می‌کردند. اما در واقعیت و داخل مرز‌های ایران اسلامی چه اتفاقی افتاد؟ رهبر عظیم الشان انقلاب نیز در بیانات خود با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند در ایران وضعیتی مانند سوریه و یمن ایجاد کنند، افزودند: «آن‌ها بدون تردید نمی‌توانند چنین کاری کنند مشروط به اینکه ما مراقب و حواس‌جمع باشیم.»

افول قدرت آمریکا
هر چند ایشان نقشه راه دشمن را برای ملت بازگو و ملت را به هشیاری و حواس‌جمعی توصیه کردند؛ اما در نکته‌ای جالب و با اشاره به واقعه‌ای تاریخی، تنزل اقتصادی و افول قدرت آمریکا در جهان را یادآور شدند و فرمودند: «روزگاری آمریکا با اعزام یک مامور با یک چمدان پول به ایران، کودتای ۲۸ مرداد را سازمان داد، اما امروز در هیچ کشوری، این امکان قدرت‌نمایی را ندارد و به همین دلیل به جنگ پرهزینه ترکیبی روی آورده، اما در این مسیر نیز ناکام مانده است.» از این‌رو رهبری، به تحولات بزرگ جهانی اشاره و به‌ضرورت مراقبت کامل و چند برابری ملت‌ها و مسئولان کشور‌ها در دوران تحولات بزرگ جهانی تأکید کردند.

سیستان را دریابید
در پایان این دیدار، رهبر انقلاب به‌ضرورت توجه مسئولان به استان سیستان و بلوچستان تأکید کردند و گفتند: «وضع فعلی سیستان و بلوچستان با قبل از انقلاب، غیرقابل مقایسه است باوجود کار‌های فراوان انجام‌شده، مسئولان باید با جدیت، خدمت‌رسانی به منطقه را قوت و گسترش دهند که ایجاد خط آهن شمال به جنوب در استان و تأمین حق مردم در زمینه آب از جمله کار‌های ضروری است.»
ایشان در ادامه افزودند: «البته اگر مصوبات سفر اوایل دهه ۸۰ به سیستان و بلوچستان، کامل اجرا و دچار بی‌توجهی و غفلت نمی‌شد چهره امروز استان متفاوت بود که امیدواریم این دولت با کار و تلاش جدی، مشکلات را کاهش دهد.»

مصوبات دهه ۸۰ چه بود؟
در اسفندماه سال ۱۳۸۱ در دولت اصلاحات جلسه جمعی از مسئولان وقت نظام در حضور رهبر انقلاب برای بررسی راه‌های تسریع محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان برگزار شد.
آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه با تأکید بر لزوم پیگیری جدی و تسریع در اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده در این سفر، بر تحقق کامل مصوبه بسیار مفید دولت و نیز اجرای طرح مقابله با خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان پرداختند و بیان کردند: «سیستان و بلوچستان را باید با نگاهی جدید و از زاویه اهمیت فراوان این منطقه در ارتباط ایران با اقتصاد و تجارت جهان مورد توجه ویژه قرار داد.»

دروازه تجارت با مناطق شرقی
ایشان سیستان و بلوچستان را دروازه تجارت کشور با مناطق شرقی جهان و قاره آسیا خواندند و افزودند: «بندر بسیار مهم چا‌بهار در دریای عمان، مرز دریایی طولانی، همجواری با دو کشور پاکستان و افغانستان و ظرفیت بسیار خوب ترانزیتی از جمله ویژگی‌هایی است که سیستان و بلوچستان را از اهمیتی مضاعف برخوردار می‌سازد.»
همچنین رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استعدادهای طبیعی و انسانی این منطقه، سیستان و بلوچستان را به‌عنوان کلید عمران شرق کشور یاد کردند.

تاکید بر مقابله با خشکسالی از ۲۰ سال گذشته
بهبود رونق استان‌های همجوار سیستان و بلوچستان با رونق این استان، رسیدگی به امر مقابله با خشکسالی در این استان و لزوم اجرای کامل مصوبات دولت در مورد مقابله با خشکسالی، تاکید بر امنیت عمومی و مرز‌ها در استان سیستان و بلوچستان، فعال شدن سازمان عمران سیستان، توجه جدی به معادن استان، حمایت از صنایع دستی سیستان و بلوچستان و ایجاد صنایع کوچک در منطقه، رسیدگی به مسئله آبزیان، بهبود راه‌های استان از جمله راه زابل به نهبندان و بیرجند، احداث بنادر صیادی، رسیدگی به دامداری منطقه، آغاز طرح گازرسانی به استان، بهبود وضع بهداشت عمومی و احداث بازارچه‌های مرزی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه توسط رهبر انقلاب مطرح و مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.