نتایج سیاست تعامل با همسایه

تغییر سیاست کشورمان از رویکرد برجامی و توجه به غرب به رویکرد تعامل با همسایگان و نگاه به شرق در حالی اتفاق افتاد که در طول هشت سال دولت قبلی، جمهوری اسلامی ایران نتوانست از طریق برجام به نتایج مورد قبولی در کسب منافع ملی دست پیدا کنند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   گروه اقتصاد

تغییر سیاست کشورمان از رویکرد برجامی و توجه به غرب به رویکرد تعامل با همسایگان و نگاه به شرق در حالی اتفاق افتاد که در طول هشت سال دولت قبلی، جمهوری اسلامی ایران نتوانست از طریق برجام به نتایج مورد قبولی در کسب منافع ملی دست پیدا کنند. در طول این مدت میزان دشمنی غرب نیز با ایران بیشتر شد و جالب است که بعد از برجام بالاترین تحریم‌ها توسط آمریکا علیه کشورمان صورت گرفت. تغییر ریل در سیاست خارجی باعث شده است در طول دو سال اخیر نتایج سیاست تعامل با همسایگان نمایان شود. احیای رابطه با عربستان و سایر کشور‌های منطقه از جمله نتایج ملموس این سیاست است. از طرفی اقتصاد و رقم تجارت بین ایران و همسایگان نیز در حال افزایش است. به طوری که فایننشال تایمز نوشت: مبادلات تجاری ایران و امارات با کاهش محدودیت‌های تجاری میان ۲ کشور افزایش یافته است.

در حالی‌که چین، نخستین شریک تجاری ایران است، امارات دومین شریک تجاری این کشور است. بر اساس آمار‌های ایران، مبادلات تجاری میان ۲ کشور در دوره همه‌گیری در سال ۲۱-۲۰۲۰ به ۱۱ میلیارد دلار کاهش یافت و اکنون بهبود یافته و در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس به ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. این رقم از عدد ۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا فراتر رفته است. مقامات ایران گفته‌اند که افزایش مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار در ۲ سال آینده را هدف قرار داده‌اند.

امارات در ماه‌های اخیر محدودیت‌های ثبت شرکت و صدور ویزا برای شرکت‌های ایرانی را که همچنان تحت تحریم هستند، کاهش داده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.