آیا حضور بایدن و ترامپ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در راستای منافع راهبردی آمریکاست؟

در شرایطی که موقعیت جهانی متصورِ آمریکا از خود به عنوان رهبران جهان غرب متزلزل شده و رقبای بین‌المللی آن، نظیر چین و روسیه اوج‌گیری قابل‌توجهی داشته‌اند، حضور افرادی، نظیر بایدن و ترامپ در راستای منافع و نیازهای راهبردی آمریکا نیست.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت : بدون شک حضور افرادی، همچون بایدن و ترامپ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در راستای منافع ملی آمریکا نخواهد بود و باعث اوج‌گیری رقبای آمریکا و تضعیف جایگاه بین‌المللی آمریکا خواهد شد. این گزاره تاکید می‌کند که ترامپ و بایدن در طول سال‌های گذشته، چهره آمریکا را در جهان به منزله کشور متزلزل کردند و باعث شدند که جهان دیگر از آمریکا به عنوان رهبر جهان یاد نکند. اختلاف این دو باعث شده است که افشاگری‌های بسیاری از پشت پرده آمریکا صورت بگیرد. 

نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات نورک‌ـ‌آسوشیتدپرس نشان داد که بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی به طرز عجیبی روی موضوع سن و سال هم‌عقیده هستند؛ موضوعی که بایدن نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

در این نظرسنجی ۷۷ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که بایدن برای چهار سال دیگر رئیس‌جمهور بسیار پیری است. نه‌تنها ۸۹ درصد جمهوری‌خواهان این را گفته‌اند؛ بلکه ۶۹ درصد دموکرات‌ها هم چنین نظری دارند. 

این دیدگاه در میان همه گروه‌های سنی رایج بوده است؛ اگرچه دموکرات‌های مسن‌تر از کاندیداتوری بایدن برای سال ۲۰۲۴ حمایت کرده‌اند.

دیگر اینکه شاید بایدن از نظر آمریکایی‌ها خیلی پیر باشد؛ اما ترامپ هم فعلاً با پرونده‌های متعدد کیفری‌اش، از رقبای خود برای نامزد شدن از سوی جمهوری‌خواهان فاصله زیادی دارد.

نشریه «اسپکتیتور» در گزارشی با اشاره به سالخورده بودن جو بایدن و دونالد ترامپ به عنوان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، به طور خاص این انتخابات را جدالِ پیرمردها توصیف می‌کند. افرادی که نمودهای عینی از بن‌بست و اوج‌گیری تراژدی و بحران در صحنه سیاست آمریکایی را تداعی می‌کنند. اساسا به دلیل حضور این دو نفر در جریان انتخابات است که باید مردم آمریکا را گمشدگانِ اصلی معادله انتخابات مذکور در آمریکا دانست!

نشریه اسپکتیتور در گزارش خود می‌نویسد:
« میت رامنی، یکی از سیاستمداران شناخته‌شده حزب جمهوری‌خواه به تازگی اعترافی کرده که هر کسی آن را می‌فهمد و می‌داند، اما شاید افراد زیادی در آمریکا به ویژه در میان سیاستمداران این کشور نباشند که مایل به بیان آن باشند. میت رامنی گفته است: «آمریکا توسط رهبران و سیاستمدارانی اداره می‌شود که برای اداره این کشور بیش از حد سالخورده هستند.» 

میت رامنی در مقام فرماندار سابق ماساچوست از حزب جمهوری‌خواه و یکی از مدعیان کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، خود 76 سال دارد و چندان جوان نیست. با این حال، او از دونالد ترامپ 77 ساله و جو بایدن 80 ساله صریحاً انتقاد کرده است. رامنی تاکید کرده که بهتر است هم بایدن و هم ترامپ از قدرت کنار روند و راه را برای افراد جوان‌تر باز کنند. 

جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از همان ابتدای ریاست جمهوری خود و در چندین نوبت با برخی رفتارهای عجیب و غریبش جلوی چشم انظار عمومی و در حضور رهبران جهان، مایه شرمساری آمریکا شده است. در نقطه مقابل، دونالد ترامپ نیز انگار فقط و فقط می‌خواهد بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود تا انتقامش را از رقبا و دشمنانش بگیرد. این دو نفر، هم ترامپ و هم بایدن، به هیچ عنوان برای ریاست‌جمهوری آمریکا مناسب نیستند و انگار در انتخاباتی که آنها حضور دارند، مردم بخش گمشده ماجرا هستند. 

در شرایطی که موقعیت جهانی متصورِ آمریکا از خود به عنوان رهبران جهان غرب متزلزل شده و رقبای بین‌المللی آن، نظیر چین و روسیه اوج‌گیری قابل‌توجهی داشته‌اند، حضور افرادی، نظیر بایدن و ترامپ در راستای منافع و نیازهای راهبردی آمریکا نیست. 

البته که حضور این افراد سالخورده و البته فرسوده در بالاترین سطوح قدرت در آمریکا، نمودی عینی از تراژدی جاری در سیاست آمریکایی را تداعی می‌کند. تراژدی که نه بایدن دموکرات و نه جمهوری‌خواهانِ چند‌دسته توجهی به آن ندارند. واقعیت این است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در شرایط کنونی خود را در چارچوب مواضع پوچ و بیهوده‌ای قرار داده‌اند که البته هیچ راه فراری نیز از آنها نیست. 

اگرچه نتایج نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهند که طیف‌های قابل توجهی از مردم این کشور، مسئله سالخورده بودن بایدن را مورد شناسایی قرار می‌دهند و خواستار حضور فردی دیگر در کاخ سفید هستند، با این حال، نه خود بایدن و نه حامیان وی به این مسئله توجهی نمی‌کنند. البته که گزینه بهتری در مقایسه با بایدن نیز وجود ندارد. فردی که بتواند به عنوان نماینده حزب دموکرات، دونالد ترامپ جنجالی را با شانس بالا شکست دهد. البته که خود ترامپ نیز به این دلیل تا کنون در صحنه قدرت حزب جمهوری‌خواه دوام آورده است؛ چون این حزب نتوانسته گزینه آلترناتیو جذابی را برای وی ارائه و مطرح کند. 

اگر جو بایدن همین حالا به دلیل مشکلات مرتبط با سلامتی‌اش از ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کند، کامالا هریس معاون وی قدرت را به صورت اتوماتیک به دست خواهد گرفت. فردی که حتی از جوی خوابالو هم از محبوبیت کمتری برخوردار است. کامالا هریس با رویکردها و رفتارهای خاص خود نشان داده است که نسبت به سیاست بین‌المللی به شدت ناآگاه است. مسئله‌ای که هم عجیب و هم خطرناک است. نظرسنجی‌ها حاکی از این هستند که اگر کاملا هریس جانشین بایدن شود و برای سال آینده در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اَمریکا شرکت کند، به احتمال فراوان از ترامپ شکست خواهد خورد. 

در نقطه مقابل، ترامپ قویاً سعی دارد تا به نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا تبدیل شود. جالب اینکه وی این تلاش‌ها را در شرایطی انجام می‌دهد که با سیلی از اتهامات و پرونده‌های قضایی نیز رو‌به‌رو است. گویی وی حتی اگر راهی زندان هم شود، باز به نحوی جدی برای شرکت در انتخابات آمریکا تلاش می‌کند. 
آمریکا در شرایط کابوس‌واری گرفتار شده است. با این حال، نکته عجیب این است که ظاهراً هیچ‌کدام از دو حزب اصلی آمریکا حاضر به بیدار شدن از خواب نیستند.»

انتهای پیام /* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.