تئوریسین امنیتی معروف اسرائیل پیش بینی کرد:

جنگی تمام عیار در انتظار رژیم صهیونیستی است/ رژیم صهیونیستی در سراشیبی افول

اقتصاد پویا و شکوفا به چند اصل تکیه دارد که همگی آنها توسط این کابینه از بین رفته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هر سال 2 بار لیستی از چالش‌ها و خطرات راهبری پیش روی این رژیم ارائه می‌دهد. اولین لیست هم‌زمان با آغاز سال جدید میلادی و لیست دوم در آغاز سال موسوم به «سال نو عبری» ارائه و در رسانه‌های اسرائیلی منتشر می‌شود.

در فهرستی که این مرکز مطالعاتی تحت عنوان «چالش‌ها و تهدیدات استراتژیک علیه اسرائیل» برای سال 2023 تهیه کرده بود، به 3 خطر اصلی اشاره شده است: آسیب به روابط اسرائیل و آمریکا، درگیری با فلسطینیان و پرونده هسته‌ای ایران.

در مورد خطر اول پژوهشگران مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم اسرائیل درباره تنش‌های به وجود آمده میان دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با کابینه راست اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو در سایه تحرکات افراطی اعضای این کابینه، ابراز نگرانی و اعلام کردند که این مسئله در کوتاه مدت به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند. همچنین تحولات بزرگ عرصه جهانی چالش‌های واشنگتن در جنگ اوکراین و رقابت با چین و ... می تواند منجر به کاهش حمایت‌های آمریکا از اسرائیل شود.

درگیری با فلسطینیان به ویژه با توجه به سیاست‌های فاشیستی که کابینه نتانیاهو علیه مردم فلسطین پیش گرفته یکی از دیگر عوامل مهم نگرانی تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست بوده و آنها از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین و به ویژه انفجار اوضاع کرانه باختری که مدت‌هاست روی یک صفحه داغ قرار گرفته، به شدت هراس دارند.

برنامه هسته‌ای ایران نیز همواره در صدر خطرات راهبردی علیه رژیم صهیونیستی در گزارش‌های سالانه این رژیم قرار دارد. مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در گزارش خود برای سال 2023 اعلام کرد:درحال حاضر برنامه هسته‌ای ایران جدی‌ترین تهدید بالقوه برای اسرائیل است. این برنامه در خطرناک‌ترین مرحله خود قرار دارد و ایران در شرف تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای است. به علاوه ایران دنبال موقعیت‌یابی و گسترش نفوذ خود در منطقه است.

 اما اخیرا در آستانه آغاز «سال جدید عبری»، «عاموس یادلین» رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و مدیر مرکز مطالعات امنیت داخلی این رژیم به همراه «اودی ابیتال» ژنرال ذخیره ارتش اسرائیل و کارشناس راهبردی و متخصص ترسیم سیاست‌های اسرائیل گزارش مشترکی درباره 5 خطر و سناریو امنیتی که پیش روی این رژیم است تهیه کردند که به شکل زیر است:

-تشدید وضعیت امنیتی: طبق این سناریو در خلال اعیاد «یهودی»  تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان در قدس بالا می‌گیرد و اسرائیل باید بر اوضاع مسلط شود. همچنین اسرائیل باید موج عملیات‌های فلسطینیان در کرانه باختری را مهار کرده و جلوی تشدید اوضاع زندان‌ها را نیز بگیرد.

-تشدید تنش‌ها در عرصه فلسطین: طبق این سناریو عرصه فلسطین در برابر اسرائیلی‌ها شعله‌ور خواهد شد و جنبش حماس نقش اصلی را در انفجار اوضاع ضد اسرائیل دارد.

-تشدید تنش‌ها در مرزهای شمالی: بر این اساس ممکن است حزب‌الله لبنان در صدد ترتیب دادن حمله‌ای علیه اسرائیل باشد.

-تقابل در چند جبهه: در این سناریو فرض بر آن است که  انفجار اوضاع فلسطین مقابل اسرائیلی‌ها،.منجر به تشدید درگیری در چند جبهه شود.

-اما سناریو پنجم وقوع یک جنگ فراگیر و چندجبهه‌ای علیه اسرائیل است. این 2 مسئول نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود تاکید کردند، با وجود اینکه دشمنان ما امیدوارند اسرائیل از درون نابود شود، اما همچنان خطر آغاز یک جنگ چندجبهه‌ای علیه اسرائیل وجود دارد که جنگی بزرگ و فراگیر خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است، 50 سال پیش در جنگ یوم کیپور، اسرائیل با حمله مشترک از جنوب و شمال روبرو شد که تهدیدی جدی برای آن بود. این حمله پس از آن صورت گرفت که مصر و سوریه به مزیت عملیاتی و استراتژیک آشکار حمله همزمان از چند جبهه پی بردند، بنابراین آن را به طور غیرمنتظره ای انجام دادند.

عاموس یادلین و اودی ابیتال با اشاره به پیامدهای فاجعه‌بار جنگ همه جانبه برای جبهه داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کردند، آسیب‌پذیرترین عرصه اسرائیل که می‌تواند یک درگیری همه جانبه را در داخل ایجاد کند، قدس و سپس کرانه باختری است و درگیری از این مناطق به دیگر شهرها گسترش پیدا کرده و گروه‌های مختلف به این درگیری‌ها می‌پیوندند.

این دو مسئول امنیتی رژیم اشغالگر درباره جنگ چندجبهه‌ای که از خارج مرزها، فلسطین اشغالی را فراخواهد گرفت تاکید کردند که تشدید تنش‌ها با ایران منجر به وقوع جنگ با حزب‌الله می‌شود و بعد از آن شلیک موشک‌ها از ایران و سوریه و عراق و یمن علیه اسرائیل آغاز می‌گردد. این احتمالات با ظهور نشانه‌های آشکاری از فرسایش بازدارندگی اسرائیل، به‌ویژه در مواجهه با حزب‌الله در سایه بحران داخلی که اسرائیل تجربه می‌کند، بیشتر می‌شود.

بر اساس این گزارش امنیتی رژیم صهیونیستی، احتمال شعله‌ور شدن عرصه فلسطین ایجاب می‌کند که اسرائیل نیروهای خود را به شکل گسترده در مرزها مستقر کرده و برای هر سناریو جنگی با حزب‌الله که خطرناک‌ترین تهدید علیه اسرائیل است آماده شود. به طور کلی اسرائیل با یک سری تهدیدات جدی از جانب عرصه‌های مختلف مواجه است؛ آن هم در شرایطی که درگیر یک بحران داخلی است که منجر به شکاف داخلی و آسیب به روابط با واشنگتن شده و آمادگی ارتش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اخیرا نیز شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی درگزارشی در این رابطه اعلام کرد، به 6 دلیل معتقد است اسرائیل در سراشیبی افول قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: روز بعد از تصویب اولین مرحله از تصویب قوانین علیه ساختار قضائی در کنست، خوب است که به حقایقی اساسی و محوری در مورد خطری که آینده اسرائیل را تهدید می‌کند، اشاره کنیم.

به نوشته این رسانه عبری زبان از ماه ژانویه تا به امروز شاخص بورس تل‌آویو فقط 125 واحد افزایش یافته است که به معنای رشد 3.41 درصدی است این در حالی است که شاخص سهام جهانی (MSCI) 23.94 واحد رشد را تجربه کرده است.

همچنین در همین مدت ارزش پول اسرائیل نیز در مقابل دلار 8 درصد کاهش را به ثبت رساند.

تهیه کنندگان گزارش تاکید کردند، نیازی به تفسیر این ارقام وجود ندارد و اطلاعات موجود در آن نشان می‌دهند که کابینه فعلی نتانیاهو هیچ فایده‌ای برای اسرائیل نداشته است، چون بورس همواره و به شکل علمی شرایط اقتصاد را نمایان می‌کند و در عین حال آینده را هم می‌توان از طریق آن به خوبی پیش بینی کرد، از اینرو باید پیش بینی کرد که ما زیان‌های بیشتری را از جیب خود خواهیم پرداخت، ما دقیقا قرار است از جیب خود به کابینه فشل بپردازیم و متاسفانه شرایط بدتر هم خواهد شد.

در بخش دیگری از این گزارش انتقادی تاکید شده است که اقتصاد پویا و شکوفا به چند اصل تکیه دارد که همگی آنها توسط این کابینه از بین رفته است.

وحدت و انسجام اجتماعی اولین اصل است که به اعتراف شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در سایه سیاست‌های نتانیاهو و ائتلافش از بین رفته است و اسرائیل نیز همانند روسیه و اوکراین شرایط جنگ زدگی پیدا کرده‌اند.

حکمرانی واقعی دیگر اصلی است که از نگاه این رسانه عبری زبان، ائتلاف نتانیاهو آن را در رژیم صهیونیستی از بین برده است و باعث شده است تا ساموتریچ با یک جنایتکار سابقه دار دیگر به نام ایتمار بن گویر برای سرقت خزانه اسرائیل دست به کار شوند.

به اعتراف این گزارش امروز حاکمیت در اسرائیل در دست لیکود به عنوان حزب دارای اکثریت نیست بلکه کابینه متشکل از مجموعه‌های باندهای تبهکار است که توانمندی حکومت کردن ندارند، اما همچنان بر مسند قدرت تکیه زده است.

سومین رکن فنا شده در رژیم صهیونیستی، بخش هایتک و اقتصاد آزاد است که امروز سرمایه‌های خارجی در بخش صنایع دانش بنیان و هایتک در حال فرار از اسرائیل هستند، این در حالی است که اقتصاد اسرائیل بدون حضور این شرکت‌ها دقیقا از بین خواهد رفت.

بی اعتمادی به کابینه به پدیده غالب در جامعه اسرائیلی تبدیل شده است، از دیدگاه کارشناسان این شبکه عبری زبان، مشروعیت یک ساختار حاکم تاثیرات مستقیم خود را بر روند اقتصادی داشته و در نبود آن همه ساختارهای اقتصادی به فکر خروج از آن هستند، از اینرو در نبود مشروعیتی برای کابینه اسرائیل این امر در اینجا هم در حال تحقق است.

در سایه نبود ثبات و عدم اطمینان از آنچه که فردا، ماه آینده یا سال آینده رخ خواهد داد باعث می‌شود که همه مهاجران یا سرمایه گذاران نتوانند برای آینده مالی خود برنامه ریزی کنند.

به گفته شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، کدام یک از ما از کابینه اسرائیل پالس‌های اطمینان بخش و ثبات آور دریافت کرده است؟ به چه کسی می‌توانیم اعتماد کنیم، آیا می‌توان به یاریو لوین (وزیر دادگستری)، بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر) یا بن گویر (وزیر امنیت داخلی) اعتماد کرد؟

در پایان این گزارش هم فساد به عنوان ششمین شاخص خطر آفرین برای آینده رژیم اسرائیل اعلام و تاکید شده است، شاید همگی این نظر را تایید کنند که با تصویب قانون لغو عدم معقولیت تمامی وزرای کابینه کار تسویه بدهی‌های خود را با دوستان و آشنایان از رانت دولتی خویش آغاز کند، چون دیگر هیچ سلطه و نظارت جدی از سوی دادگاه بر خود احساس نمی‌کنند و دادگاه امکان متوقف کردن سرقت از خزانه عمومی را هم نخواهد داشت و این شرایط بد می‌تواند بدتر هم بشود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.