تله صهیونیست‌ها برای آل سعود

رژیم صهیونیستی برای اینکه بتواند در تکمیل صلح با اعراب تحت عنوان صلح به اصطلاح آبراهام با عربستان وارد مذاکره شود و در نتیجه عادی‌سازی رابطه با این کشور را اعلام کند، ممکن است وعده‌های بسیاری به این کشور بدهد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  بصیرت :  وضعیت بهم ریخته رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی و سیاسی باعث شده است که این رژیم صلح اسرائیل با عربستان را مطرح و دنبال کند. در طول دو سه سال اخیر بخصوص بعد از نخست‌وزیری نتانیاهو تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بیشتر شده است. از این رو با بررسی کشور‌های مختلفی که روند عادی‌سازی رابطه با این رژیم را در پیش گرفتند، نشان می‌دهد که نه تنها از رویکرد عادی‌سازی منافعی را کسب نکردند بلکه بشدت متضرر نیز شدند. به طوری که بررسی روند کشور‌هایی همچون مصر که پیشگام در امر عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بوده است، نشان می‌دهد که قاهره بعد اتخاذ روند عادی‌سازی، به تدریج جایگاه معنوی و سیاسی خود را در جهان اسلام از دست داد. این موضوع در بردارنده این نکته است که صهیونیست‌ها توانستند با موضوع عادی‌سازی رابطه خود با مصر، این کشور را تضعیف کنند و از میزان نفوذ این کشور در بین اعراب و جهان اسلام بشدت بکاهند. این یک موفقیت برای اسرائیل و شکست بزرگ برای مصر محسوب می‌شود. از همین رو ممکن است چنین وضعیتی برای عربستان سعودی اتفاق بیفتد.

رژیم صهیونیستی برای اینکه بتواند در تکمیل صلح با اعراب تحت عنوان صلح به اصطلاح آبراهام با عربستان وارد مذاکره شود و در نتیجه عادی‌سازی رابطه با این کشور را اعلام کند، ممکن است وعده‌های بسیاری به این کشور بدهد. توقف شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، شناخت کشور فلسطین و ... از جمله ترفند‌های رژیم برای عادی‌سازی رابطه با عربستان خواهد بود. از این رو در صورت موفقیت، آن روز به عنوان روز عقب‌نشینی عربستان سعودی از آرمانهای فلسطین در بین افکار عمومی دنیا مخابره خواهد شد و این یعنی شکستی بزرگ برای عربستان سعودی بعنوان کشور تاثیرگذار در جهان اسلام تلقی خواهد شد. این رو مساله عادی‌سازی تله‌ای برای آل سعود است که اسرائیل تلاش می‌کند وضعیت مصر را برای عربستان بوجود بیاورد.

نباید فراموش کرد که یکی از اهداف مهم غرب در خاورمیانه، تضعیف، تجزیه و جلوگیری از قدرتمند شدن کشور‌های منطقه از طریق رژیم صهیونیستی می‌باشد.
بی‌فایده بودن روند عادی‌سازی برای کشور‌های عربی به اندازه‌ای واضح است که باعث اعتراف کشور امارات بعنوان کشور پیشتاز در امضای صلح آبراهام شده است. "یوسف العتیبه" سفیر امارات متحده عربی در آمریکا به تازگی در نشستی که به مناسبت سومین سالگرد امضای توافق سازش و عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل برگزار شده، موضع‌گیری قابل تاملی را ایراد کرده است. العتبیه گفته "یکی از بند‌های اصلی توافق عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل، معطوف به متوقف‌شدن شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها در کرانه باختری بوده است. با این حال، اسرائیلی‌ها به عهد خود وفا نکرده‌اند و البته که امارات نیز آن مقدار نفوذی را که هنگام امضای توافق عادی‌سازی با اسرائیل داشت، دیگر ندارد. العتیبه همچنین با اعتراف ضمنی به بی‌فایده بودن توافق سازش امارات-اسرائیل، به طور خاص به این نکته اشاره کرده که توافق مذکور صرفا برای راه حل استقرار دو دولت در اراضی‌ اشغالی زمان خریده است. العتیبه در ادامه مدعی شده که از اینکه جوامع امارات و اسرائیل چگونه خیلی زود پذیرای فرهنگ‌های یکدیگر شدند، متعجب شده است."

موضع‌گیری‌های اخیر سفیر امارات در آمریکا، نوعی اعتراف ضمنی به شکست جدی ابوظبی به عنوان اولین کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس که روابط خود را با رژیم اشغالگر قدس عادی‌سازی کرده، تلقی می‌شود. توجه داشته باشیم که اماراتی‌ها از عادی‌سازی روابط با اسرائیل ۴ هدف داشتند که در همگی آن‌ها متحمل شکست شدند.
حالا با وجود تجربه کشور مصر و امارات و برخی از دیگر کشور‌های عربی اسلامی، حرکت عربستان بر مبنای صلح با رژیم صهیونیستی، خودکشی تمام عیار این کشور در دنیای سیاست و امنیت خواهد بود. از این رو تحقق صلح بین رژیم صهیونیستی، به معنای پذیرش شکست عربستان سعودی در مقابل ایران و ترکیه در درون جهان اسلام خواهد بود. این مهم، عربستان را در بین افکار عمومی جهان اسلام از یک کشور محبوب به یک کشور منفور تبدیل می‌کند و روند‌های این کشور در حوزه دیپلماسی عمومی را به دچار مشکل خواهد کرد. از این رو بر اساس منطق و عقلانیت انتظار قبول شرایط عادی‌سازی از طرف حاکمان آل سعود وجود ندارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.