طوفان الاقصی؛ آتش مقاومت در خانه عنکبوت

عملیات طوفان الاقصی، آتش به خانه عنکبوت انداخته است و به حامیان عادی‌سازی روابط نیز آشکار کرد که رژیم صهیونیستی طبل توخالی است و به تعبیر مقام معظم رهبری «قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شرط‌بندی روی اسب بازنده» است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوزبه نقل از بصیرت : سید رضی عمادی

گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، عملیات طوفان الاقصی را ۱۵ مهر علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام دادند. این عملیات بزرگ‌ترین حمله نظامی فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی در ۷۵ سال گذشته و آتشی در خانه عنکبوت بود. در این نوشتار به ابعاد شکست تاریخی رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت فلسطین پرداخته می‌شود.

۱. جنگ ترکیبی
رزمندگان حماس هم از آسمان و هم از زمین و زیرزمین عملیات طوفان الاقصی را انجام دادند. راکت‌ها، پاراگلایدرها، کوادکوپتر‌ها و پهپاد‌ها در آسمان استفاده شدند و سامانه پرهزینه گنبد آهنین نیز قادر به جلوگیری از این اتفاق نشد. رزمندگان فلسطینی در زمین نیز با نظامیان اسرائیلی درگیر شدند و از تونل نیز برای ورود به شهرک‌ها و تصرف پایگاه‌های اسرائیلی استفاده کردند. رزمندگان فلسطینی همزمان با ضربه‌های سنگین نظامی که به صهیونیست‌ها وارد کردند، با استفاده از موبایل‌ها، تصاویر این شکست‌ها را منتشر کردند از جمله انهدام تانک مرکاوا، اسیر گرفتن نظامیان صهیونیست، تصرف پایگاه‌های نظامی و فرار شهرک‌نشینان.

۲. بیشترین تلفات انسانی تاریخ رژیم صهیونیستی
عملیات طوفان الاقصی سنگین‌ترین شکست نظامی تاریخ رژیم صهیونیستی را رقم زد. یکی از علل اصلی چنین موضوعی نیز شمار کشته‌ها و زخمی‌های صهیونیست است. مطابق آخرین آماری که رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند ۱۰۰۰ صهیونیست در این عملیات کشته شدند، در حالی که در جنگ ۱۲ روزه سیف القدس در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۴ صهیونیست کشته شده بودند. در طوفان الاقصی بیش از ۲۰۰۰ صهیونیست زخمی شدند. در این عملیات تنها طی ۸ ساعت، بیش از ۵ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شد در حالی که در عملیات سیف القدس در ۱۲ روز ۴۵۰۰ موشک شلیک شده بود. در عملیات طوفان الاقصی ده‌ها نظامی اسرائیلی اسیر شدند. در طوفان الاقصی ۹۱۲ کیلومتر مربع از اراضی اشغالی آزاد شد یعنی سه برابر مساحت باریکه غزه. نیرو‌های مقاومت موفق شدند به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نفوذ کنند. مقاومت فلسطین موفق شد جنگ را به درون اراضی اشغالی بکشاند. برای نخستین بار در طول یک دهه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی کلیه نیرو‌های احتیاط و ذخیره خود را فرا خواند.

۳. شکست بزرگ اطلاعاتی به رژیم صهیونیستی
عملیات طوفان الاقصی غافلگیری و سردرگمی آشکار صهیونیست‌ها را در پی داشته و شوک سنگینی به مقامات سیاسی و نظامی این رژیم وارد کرده است. آنچه این شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را سنگین‌تر می‌کند این است که این رژیم جاسوس زیادی از جمله در باریکه غزه دارد، اما این جاسوس‌ها نتوانستند کاری انجام دهند. نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی پیرامون عملیات نیرو‌های مقاومت فلسطینی علیه مواضع رژیم صهیونیستی نوشت: «حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، به‌عنوان یک شکست اطلاعاتی برای قرن‌ها به یاد خواهد ماند. با اینکه صنعت فناوری جاسوسی اسرائیل، همان‌طور که ماجرای نرم‌افزار‌های جاسوسی پگاسوس نشان می‌دهد، یکی از پیشرفته‌ترین صنایع جهان است، اما عملیات حماس را شناسایی نکرد. این امر نشان می‌دهد که حماس، در حالی که همیشه مصمم و قادر به برنامه‌ریزی بلندمدت است، در مواجهه با چالش‌های نظامی بسیار ماهرتر شده و تلاش زیادی را در برنامه‌ریزی و شناسایی آسیب‌پذیری‌های اسرائیل صورت داده است.

پیامد‌های عملیات طوفان الاقصی
عملیات طوفان الاقصی صرف‌نظر از اینکه آبروریزی نظامی و اطلاعاتی ارتش و نهاد‌های امنیتی واطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس بود و این رژیم را که مدعی است یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان را در اختیار دارد، نزد افکار عمومی و دولت‌های منطقه بی‌اعتبار کرده است، پیامد‌های سیاسی مهمی نیز می‌تواند بر جای بگذارد که دو مورد از این پیامد‌ها عبارتند از:

۱. احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو
جنگ در شرایطی انجام شد که رژیم صهیونیستی در شکننده‌ترین شرایط داخلی قرار دارد. سال ۲۰۱۸ هم شکست در برابر غزه باعث فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری دور باطل انتخابات‌ها (۵ دور) شد. اکنون یکی از پیامد‌های این جنگ می‌تواند تشدید اختلاف‌ها در درون اراضی اشغالی و فروپاشی مجدد کابینه نتانیاهو و حتی پایان عمر سیاسی وی باشد، زیرا سنگین‌ترین شکست نظامی تاریخ اسرائیل به نام نتانیاهو ثبت شده است. در واقع، طوفان الاقصی پیامد رفتار‌های نژادپرستانه و افراط‌گرایانه کابینه نتانیاهو بود و این عملیات ثابت می‌کند که افراط در خشونت و نژادپرستی علیه فلسطینی‌ها نه‌تن‌ها سبب عقب‌نشینی آن‌ها نخواهد شد بلکه مقاومت را قوی‌تر می‌کند و فروپاشی کابینه اسرائیل و شدت گرفتن اختلاف‌های داخلی را در پی خواهد داشت. اگرچه ممکن است حتی در کوتاه مدت مخالفین هم با نتانیاهو اجماع کنند و تظاهرات هفتگی ۱۰ ماه اخیر نیز متوقف شود، اما با فروکش کردن بحران، کابینه نتانیاهو هزینه این شکست بزرگ را پرداخت خواهد کرد.

۲. اخلال در فرآیند عادی‌سازی
نکته دیگر این است که جنگ در شرایطی شکل گرفت که رژیم صهیونیستی و آمریکا پروژه عادی‌سازی روابط با عربستان را پیش می‌بردند. پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و همچنین آغاز حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای با انتقاد از رژیم صهیونیستی تلویحاً اعلام کرد این جنگ نتیجه خشونت‌های تل‌آویو است. طوفان الاقصی روح اسرائیل‌ستیزی را در منطقه غرب آسیا بار دیگر زنده کرد که نمونه آن کشته شدن ۷ گردشگر صهیونیست توسط یک نیروی پلیس مصر در صحرای سینا تنها یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی است.

نتیجه
عملیات طوفان الاقصی در تاریخ منطقه غرب آسیا ماندگار خواهد شد. برخی از تحلیل‌گران بر این باور هستند که این عملیات یک نقطه عطف مهم در منطقه غرب آسیا خواهد بود. این عملیات آتش به خانه عنکبوت انداخته است و به حامیان عادی‌سازی روابط نیز آشکار کرد که رژیم صهیونیستی طبل توخالی است و به تعبیر مقام معظم رهبری «قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شرط‌بندی روی اسب بازنده» است. همین پیامد مهم نیز عاملی است که سبب شد رژیم اشغالگر صهیونیستی به شدت خشمگین شده و حمله همه‌جانبه به باریکه غزه را آغاز کند، حمله‌ای که هزاران شهید و زخمی خواهد داشت، اما باز هم نمی‌تواند بزرگ‌ترین شکست تاریخ رژیم صهیونیستی را کمرنگ کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.