رسانه کره‌ ای: جنگ اسرائیل و حماس آزمون دیپلماسی کره جنوبی در خاورمیانه است

کره تایمز در گزارشی با بررسی موقعیت کره جنوبی در درگیری های فلسطین و ارتباط دوستانه این کشور با کشورهای خاورمیانه نوشت: با آغاز این جنگ دیپلماسی خاورمیانه ای کره جنوبی در معرض آزمونی جدی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  با گسترش درگیری نظامی بین رژیم صهیونیستی و حماس و تبدیل شدن آن به یک جنگ تمام عیار، دیپلماسی خاورمیانه کره جنوبی در معرض آزمونی جدی قرار گرفته است، زیرا سوالات بسیاری مطرح شده است که آیا دولت «یون سوک یول» رییس جمهور کره جنوبی در میان پیچیدگی های درهم تنیده ای که شامل روابط با آمریکا، اسرائیل، ایران و عربستان سعودی می شود، از اصل دیپلماتیک خود در اظهار نظر روشن در امور بین‌الملل دفاع خواهد کرد یا خیر؟

در واکنش به این درگیری، کره جنوبی، متحد قوی آمریکا، پیامی منتشر کرده است که حملات به اسرائیل را محکوم می کند. وزارت امور خارجه این کشور شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات از نوار غزه علیه اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند» و خواستار توقف فوری این حملات شد.

این رسانه کره ای در گزارش خود با اشاره به منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی نوشت: به رغم تلاش‌های دولت یون سوک یول، برای حفظ فاصله از درگیری در خاورمیانه، این کشور خود را درگیر می‌بیند، زیرا جمهوری‌خواهان آمریکا، جو بایدن را به دلیل آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران که قبلاً در حساب‌های کره‌ای مسدود شده بود، به ظن این که این وجوه به دلیل روابط خوب ایران و حماس به فلسطین منتقل می‌شود، انتقاد کردند.

این رسانه کره ای به نقل از بیانیه «مارشا بلکبرن» سناتور آمریکایی نوشت: همین هفته پیش، دولت بایدن ۶ میلیارد دلار به ایران تحویل داد و امروز اسرائیلی های بی گناه با حمله گروه های نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند. «دن بیشاپ»، نماینده آمریکا نیز در ایکس (توییتر سابق) نوشت: بایدن به تازگی ۶ میلیارد دلار به ایران که حامی حماس است کمک کرده است».

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با سی ان ان این ادعاها را رد کرد و گفت: هیچ پولی از وجوه برای حماس ارسال نشده است.

ماه گذشته، دولت‌های کره و ایران اعلام کردند پس از توافق مبادله زندانیان بین واشنگتن و تهران، وجوه مسدود شده ایران در کره به حساب‌های ایران در قطر منتقل شده است.

برخلاف امیدها مبنی بر اینکه این آزادسازی وجوه می تواند به احیای روابط بین سئول و تهران کمک کند، هیچ بهبودی در روابط دو کشور حاصل نشد زیرا ایران فوراً تهدید کرد که شکایات خود را برای دریافت سود جبرانی از وجوه پیگیری خواهد کرد، در حالی که کره جنوبی معتقد است این موضوع در مسئولیت این کشور نیست و متوجه شد بهبود روابط اولویت دیپلماتیک ایران و کره نیست.

در حال حاضر، کره جنوبی هیچ دخالت مستقیمی در جنگ ندارد و دولت یون به دنبال حفظ فاصله از درگیری است. با این حال، کارشناسان می گویند در صورتی که درگیری به کل خاورمیانه گسترش یابد، این جنگ می تواند آزمونی برای دیپلماسی خاورمیانه سئول باشد.

آمریکا می گوید: روابط عربستان و اسرائیل ممکن است انگیزه حمله حماس باشد

«کیم جون هیونگ»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه جهانی هادونگ و رئیس سابق آکادمی دیپلماتیک ملی کره جنوبی، گفت: در حال حاضر، کره نگرانی‌های خود را درباره خشونت‌ها در جنگ اسرائیل و غزه ابراز می‌کند. با این حال، اگر جنگ گسترش یابد و به رویارویی بین بلوک ها تبدیل شود، اظهارات قاطعانه مانند همسویی کره و اسرائیل در درگیری ممکن است بر روابط سئول با عربستان سعودی، ایران و حتی امارات تأثیر بگذارد.

کیم اضافه کرد: دلیل اصلی جنگ تلاشی برای برهم زدن برنامه‌های عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بر اساس برنامه ریزی آمریکا است.

در حال حاضر ارتباط دوستانه بین عربستان سعودی و اسرائیل و آمریکا وجود دارد اما ریاض نیز در ماه مارس با کمک چین روابط خود را با ایران عادی کرد.

بلینکن در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: برهم زدن توافق اسرائیل و عربستان سعودی می توانست بخشی از انگیزه حمله حماس به اسرائیل باشد و خاطرنشان کرد حماس، حزب الله و ایران با عادی سازی روابط کشورهای مسلمان با اسرائیل مخالف هستند.

با توجه به اینکه سئول به دنبال تعمیق روابط اقتصادی خود با عربستان سعودی با هدف جذب سرمایه‌گذاری از ریاض است، در این زمینه، کیم گفت که کره باید "در ابراز حمایت از اسرائیل مراقب باشد".

رئیس جمهور کره جنوبی روز جمعه تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت وگو کرد اما موضوع آن تجارت و اقتصاد بود.

این سوال باقی می ماند که آیا یون سوک یول به رسم همیشه حمایت قاطع خود را از اسرائیل اعلام خواهد کرد؟ همانطور که آمریکا این کار را انجام می دهد.

یون با این باور که کره باید نظرات خود را در مورد مسائل بین‌المللی مطرح کند تا به «کشوری در محوریت جهان» تبدیل شود، به وضوح ‌انتقادات خود را از چالش های بین‌المللی مانند حمله روسیه به اوکراین و ادعای ارضی چین بر تنگه تایوان ابراز کرده است.

به ویژه، کره در ابتدا بر ابراز نگرانی در مورد این موضوعات متمرکز بود اما در ماه های اخیر موضع خود را تغییر داد و یون سوک یول به شدت تهاجم روسیه را محکوم و بر تعهد کره به حفاظت از آزادی در صحنه بین المللی تاکید کرد.

کیم درباره وضعیت فعلی گفت: «در حال حاضر، مهم است که از نزدیک نظارت کنیم که آیا جنگ به کل خاورمیانه گسترش خواهد یافت یا خیر؟»

اگر کره خود را با کشورهایی نظرشان را دولت یون تکرار می کند درگیر کند، ممکن است وضعیت دیپلماتیک این کشور پیچیده شود.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.