سقوط نظریه بازدارندگی اسرائیل/ چرا شکست رژیم صهیونیستی غیر قابل ترمیم است؟

می‌توان گفت که در جنگ سال ۱۹۶۷ که سه کشور عربی حضور داشتند، ۶۵۰ اسرائیلی کشته شدند و صهیونیست‌ها در هنگام خروج نظامیان اسرائیلی از لبنان در سال ۱۹۸۲ نیز همین تعداد تلفات دادند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   این روزها وضعیت نوار غزه بشدت بحرانی است و این منطقه کمترین دسترسی را به امکانات اولیه از جمله آب و برق و امکانات پزشکی دارند.  اقدام صهیونیست ها که به صورت جنون آمیز کودکان و زنان فلسطینی را در غزه از طریق بمباران شهید می کنند، نقض کامل قوانین اولیه حقوق بشری است. رژیم صهیونیستی در توجیه رفتار خود، عملیات طوفان الاقصی را بهانه کرده است. این در حالی است عملیات طوفان الاقصی نتیجه رفتارهای رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین های اشغالی است. از این رو طوفان الاقصی شکستی سنگین برای اسرائیل محسوب می شود که دیگر قابل ترمیم نخواهد بود. پایگاه خبری عرب ۴۸ در مقاله‌ای نوشت که عملیات غافلگیرانه حماس و مقاومت فلسطین در روز ۷ اکتبر همان گونه که ناحوم بارنیاع، روزنامه نگار مشهور اسرائیلی تأکید کرده بود که «این جنگ بدترین روز در تاریخ جنگ‌های اسرائیل بود» و بنا به گفته بن کاسبیت که «حماس که به دنبال دستیابی به یک عکس برای نشان دادن پیروزی خود بود، با یک آلبوم عکس بازگشت» شکستی  غیر قابل جبران برای اسرائیل به بار آورد. 

  شکست بزرگ برای صهیونیست‌ها 
این مقاله در ادامه به ابعاد و پیامدهای شکست خفت بار  رژیم صهیونیستی در پی بحران عمیق داخلی این رژیم و روی کار بودن کابینه  افراطی صهیونیست‌ها نوشت كه بر اساس آنچه که کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی گفتند این حمله یک شکست سیاسی ، اطلاعاتی و نظامی بزرگ برای اسرائیل بود.

بر اساس این گزارش حمله مذکور نشان دهنده توانمندی‌های مبارزاتی نیروهای مقاومت و شجاعت آنها و همچنین قدرت برنامه‌ریزی و فرماندهی رهبران مقاومت و نحوه پوشش و فریب استراتژیک و اطلاعاتی آنها ضد رژیم صهیونیستی است. این گزارش در ادامه به بررسی آماری تلفات رژیم صهیونیستی در نتیجه این جنگ پرداخته و نوشت که اسرائیل از سال ۲۰۰۵ تاکنون یعنی در طول ۱۸ سال، ۴۰۰ کشته در درگیری با نیروهای مقاومت داشته است، اما تنها در روز ۷ اکتبر بنا به اذعان منابع اسرائیلی تاکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته شده‌اند و احتمالا  این آمار به ۱۵۰۰ نفر می‌رسد.عرب ۴۸ می‌‌افزاید که اعلام قطره چکانی آمار تلفات اسرائیلی‌ها برای جلوگیری از شوکه شدن افکار عمومی ساکنان سرزمین‌های اشغالی است که  هم اکنون نیز در شوک و سرخوردگی به سر می‌برند و بالغ بر ۲۲۰۰ نفر از آنها نیز زخمی شده‌اند که حال صدها نفر وخیم گزارش شده است. این در حالی است که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر نیز به اسارت گرفته شده اند و از سرنوشت صدها نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

  آمارها سخن می گویند 
همچنین برای مقایسه می‌توان گفت که در جنگ سال ۱۹۶۷ که سه کشور عربی حضور داشتند، ۶۵۰ اسرائیلی کشته شدند و صهیونیست‌ها در هنگام خروج نظامیان اسرائیلی از لبنان در سال ۱۹۸۲ نیز همین تعداد تلفات دادند. در عملیات آزادسازی جنوب لبنان طی ۱۸ سال بالغ بر ۱۰۰۰ صهیونیست به هلاکت رسیدند  و در جریان انتفاضه الاقصی طی ۴ سال حدود  ۱۱۰۰ اسرائیلی کشته شدند.این گزارش در ادامه به عوامل غیر قابل ترمیم بودن شکست رژیم صهیونیستی اشاره کرده و آنها را بر شمرده است.

 سقوط نظریه بازدارندگی اسرائیل
حجم خسارت‌ها و تلفات رژیم صهیونیستی در یک روز در عملیات اخیر بی‌سابقه است و به فروپاشی نظریه بازدارندگی اسرائیل منجر شده است. رژیم صهیونیستی پیش از این همواره ابتکار عمل را در جنگ و تجاوز در اختیار داشت، اما این بار گروه‌های مقاومت ابتکار عمل را در دست گرفتند.
نکته دیگر اینکه رژیم اسرائیل همواره جنگ را به سرزمین دشمن می‌کشاند، اما در جریان این نبرد معرکه اصلی در جبهه اسرائیل بود. سومین موضوع درباره بازدارندگی اسرائیل در خصوص پایان جنگ است که البته هنوز به این زمان نرسیده‌ایم.  نکته چهارم به تعیین سرنوشت جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن باز می‌گردد، چرا که جنگ طولانی خسارت‌های زیادی برای اسرائیل و اقتصاد آن در پی دارد. پنجمین نکته در خصوص روند جنگ و حوادث و نتایج آن است، چرا که تلفات سنگینی که رژیم صهیونیستی در روز اول متحمل شد علامت سؤال بزرگی در زمینه شکست «ارتش به ظاهر شکست ناپذیر» مطرح می‌کند که نتیجه جنگ هرچه که باشد تغییری در این دیدگاه ایجاد نخواهد کرد.
 زمانبندی طوفان الاقصی
عوامل مربوط به زمانبندی عملیات گروه‌های فلسطینی ضد رژیم صهیونیستی را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:
عامل اول:  کابینه رژیم صهیونیستی تندروترین و افراطی‌ترین کابینه در طول موجودیت این رژیم بوده که ادعا دارد سرنوشت بسیاری از پرونده‌هایی که کابینه‌های قبل در خصوص درگیری با فلسطینیان قادر به نهایی کردن آن نبوده‌اند، را نهایی خواهد کرد.  این کابینه برنامه‌های یهودی‌‌سازی و اخراج فلسطینیان و تجاوز نظامی در تمامی اشکال خود و  شدیدترین راهکارهای نژادپرستانه را ضد فلسطینیان دنبال کرده‌اند.عامل دوم: استمرار محاصره غزه  به عنوان طولانی‌ترین و بزرگترین زندان تاریخ و تلاش برای ایجاد معادله آرامش در برابر اقتصادی و عدم به رسمیت شناختن جریان حماس.

عامل سوم: افزایش شدید تعداد بازداشتی‌ها و اسرای فلسطینی و اعمال قوانین نژادپرستانه و تجدید سرکوب آنها از طریق «ایتمار بن گویر» وزیر افراط گرای  یهودی تا جایی که تعداد بازداشتی‌های اداری که بدترین نوع حبس‌های نامشروع است، به بیش از ۱۲۰۰ تن رسیده است.

عامل چهارم: اخباری بود که در خصوص پیشرفت مذاکرات عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به میانجيگری آمریکا دنبال می‌شد و تلاش داشت آرمان فلسطین را به کلی نادیده بگیرد. لذا گروه‌های مقاومت با شناخت کافی از ابعاد و پیامدهای این اقدام و تشویق رژیم صهیونیستی به  تلاش برای از بین بردن آرمان رژیم صهیونیستی در سایه این عادی‌سازی، حمله مذکور را آغاز کردند. چرا که تجربه گذشته نشان داده بود که هر زمان کشورهای عربی اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌کنند، تجاوز جدیدی از سوی اسرائیل ضد فلسطینیان انجام می‌شود.

از سوی دیگر مقاومت فلسطین اعلام کرد که اطلاعاتی را در اختیار دارد که نشان می‌داد ارتش اسرائیل بعد از پایان مراسم عید در سرزمین‌های اشغالی به دنبال انجام حمله گسترده ضد نوار غزه بوده است.شکی نیست که عملیات  طوفان الاقصی قواعد درگیری بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را دستکم تا ۲۰ سال آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد و پیامدهای گسترده منطقه ای و بین‌المللی خواهد داشت. رژیم صهیونیستی روی شکاف میان گروه های فلسطینی حساب کرده بود و آن را برگ برنده خود در این درگیری‌ها می‌دانست و از معادله آتش‌بس در برابر اعطای برخی تسهیلات به حماس سخن می‌گفت. اما اتفاقاتی که در طوفان الاقصی افتاد، تمامی این سیاست ها را به شکست کشاند و باعث تراکم قدرت مقاومت شده و نمونه‌ای پیشرفته از برنامه‌ریزی عملیاتی و پوشش اطلاعاتی و گمراه کردن سرویس‌های جاسوسی دشمن را به رخ کشید.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.