اذعان رسانه‌های غرب به شکست ناپذیر بودن مقاومت فلسطین

درحالی‌که رژیم صهیونیستی در حال گزافه‌گویی درباره حمله زمینی علیه نوار غزه است، رسانه‌های غربی اذعان می‌کنند که مقاومت فلسطین شکست ناپذیر است و گفته‌های مقامات صهیونیست بی اساس و عوام‌فریبانه است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :  برخی کارشناسان مطرح غربی و رسانه‌های غرب با هشدار به رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به نوار غزه، روی این موضوع که نیروهای مقاومت فلسطین شکست ناپذیر هستند، دست گذاشتند.

به دنبال عملیات «طوفان الاقصی» نظامیان صهیونیستی هشدار داده‌اند که درصدد حمله احتمالی زمینی به غزه هستند. از این رو اعلام کرده‌اند تا فلسطینیان هرچه زودتر خانه‌های خود را ترک کنند.

نیمی از فلسطینی‌ها نگران از این اعلام وضعیت، برای خروج از غزه به سمت مرزهای شمالی حرکت کردند تا بتوانند از گذرگاه رفح در نزدیکی مصر خارج شوند. باوجود این، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند رژیم صهیونیستی مناطقی را در مجاورت گذرگاه رفح هدف حمله قرار داده و مصر را تهدید کرده که نباید به فلسطینینان کمک کند.

باوجود اقدامات ضد حقوق بشری اسرائیل علیه فلسطینیان، دولت‌های غربی اعلام کرده‌اند که در کنار اسرائیل می‌ایستند و از آن حمایت می‌کنند. سران اتحادیه اروپا در این بیانیه بدون اشاره به جنایت گسترده رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان در غزه، اقدامات جنبش حماس را محکوم کرده و خواستار آزادی اسرا شدند.

این درحالیست که، برخلاف دولتمردان، بسیاری از مردم در جهان در حمایت از فلسطین به خیابان آمدند. تجمع بیش از هزار نفر در نیویورک، رم، مادرید، لندن و سیدنی در اعلام همبستگی از مردم فلسطین نشان از تفاوت رویکرد صاحبان قدرت و مردمانش دارد.

در همین حال، بیش از هزار نفر در محوطه دانشگاه هاروارد تجمع کرده و در حمایت از فلسطین شعار دادند. برپایی تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های آمریکا حاوی پیام مهمی برای دولتمردان آمریکایی است، تاجایی‌که برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا از این تظاهرات و سکوت دانشگاه در مقابل آن انتقاد کردند.  

از سوی دیگر، نبرد نیروهای مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی تحت عنوان «طوفان الاقصی»، شکست سختی به هیمنه صهیونیست‌ها وارد کرد به دنبال این اتفاق، نیروهای صهیونیستی تمام تلاش خود را برای احیای این شکست به کار بردند. یکی از ابزارهایی که صهیونیست‌ها از آن استفاده کردند، مظلوم‌نشان دادن خود و تروریسم جلوه دادن دشمن بوده است.

با وجود این، اینچنین ادعاهایی، اسرائیل نتوانست آنطور که برنامه‌ریزی کرده‌ بودند، افراد زیادی را با خود همراه کند. بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی همچون «ایلهان عمر» یا کارشناسان و متخصصان حوزه روابط بین‌الملل همچون «جان مرشایمر» در نقد رفتار صهیونیست‌ها سخن گفته‌اند.

«جان مرشایمر»، یک نظریه‌پرداز در زمینه روابط بین‌الملل و یک ایده‌پرداز در حوزه نظریه رئالیسم تهاجمی، در مصاحبه با «برنامه جادینگ فریدام» به بررسی عمیق عملیات حماس و واکنش اسرائیل به آن پرداخته است و نکاتی قابل تاملی را شرح می‌دهد.

به گفته او، حمله حماس علی‌رغم ظاهرش، به نظر می‌آید که غافل‌گیرانه نبوده است. زیرا حماس به عنوان یک دشمن شناخته‌شده بود و اسرائیل مدت‌هاست منتظر حمله‌ای از جانب حماس بوده است. با وجود این، گستره و نوع حمله حماس بسیار شگفت‌انگیز بود. با توجه به ماهیت و دامنه عملیات حماس، به نظر می‌رسد که مانند پیامدهای که «گلدا مایر» در یوم کیپور تجربه کرد، نتانیاهو نیز از پیامدهای این حمله نجات نخواهد یافت.

از سوی دیگر، علاوه بر عمق حمله حماس، عامل دیگری که باعث غافلگیری اسرائیل شد، غرور و تکبر رهبران اسرائیلی بود که تصور می‌کردند توان مهار هرگونه حمله‌ای را دارند. به گفته مرشایمر، آنها اشتباهاً فرض کردند که هرگونه حمله‌ای از طرف غزه، به راحتی مهار خواهد شد. اما حماس با هوشمندی و یک استراتژی‌ دقیق تاکتیک‌های جدیدی به کار گرفت.

برای مقابله با این غافلگیری، اسرائیلی‌ها از حمله زمینی گفته‌اند. اما به نظر می‌رسد پیروزی اسرائیلی‌ها در حمله نظامی ساده‌لوحانه است؛ اول اینکه غزه به لحاظ بافت جمعیتی و شهرنشینی پیچیده است و سربازان اسرائیلی ممکن است در تله‌های متعددی گرفتار شوند. دوم آنکه، حتی اگر اسرائیل در حمله زمینی موفق شود تا حماس را شکست دهد، هیچ تضمینی نیست تا خشونت علیه اسرائیل در قالب گروه دیگری ظاهر نشود و آن گروه جایگزین حماس نشود.

کارشناس مطرح حوزه روابط بین‌الملل افزود که بمباران غزه نه تنها منجر به کشتار مردمان معصوم می‌شود، بلکه باعث ایجاد نفرت در جوامع عربی و انتقادات بسیاری از منابع حقوق بشری در جهان می‌شود.

علاوه بر این، «ایلهان عمر» نماینده دموکرات مینه سوتای آمریکا، در خصوص اقدامات رژیم صهیونیستی برای پاکسازی قومی فلسطینی‌ها در غزه هشدار داده و عنوان کرد که اقدامات این رژیم برای تخلیه شمال غزه از فلسطینی‌ها ظرف مدت ۲۴ ساعت، نوعی «پاکسازی قومی» است و به عقیده او این اقدام می‌تواند یک «بحران انسانی غیرقابل توصیف» را ایجاد کند.

عمر در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اقدام برای اخراج دسته جمعی بیش از یک میلیون نفر در یک روز پاکسازی قومی است. وی به این موضوع نیز اشاره کرده که به گفته سازمان ملل این اقدام غیرممکن بوده و عواقب انسانی بسیار ویرانگری به همراه خواهد داشت.

وی در انتقاد از سیاست‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در غزه نوشت: «ما باید از نادیده گرفتن جان هزاران فلسطینی جان باخته و میلیون‌ها فلسطینی که در خطر هستید، دست برداریم و از تمامی ابزارهای دیپلماتیک خود برای جلوگیری از این امر استفاده کنیم».

ایلهان عمر پس از آوردن دلایل خود مبنی بر غیرممکن بودن کوچ اجباری فلسطینی‌های شمال غزه تحت تاثیر فشارهای رژیم صهیونیستی گفت: اخراج جمعی بیش از یک میلیون نفر غیرنظامی نقض شدید قوانین بین المللی است و تحت هیچ شرایطی توجیه نمی‌شود. اشتراکات انسانی ما خواستار توقف این روند است.

بازتاب رسانه‌ای طوفان الاقصی

از سوی دیگر، خبرگزاری‌ها و اندیشکده‌های مختلف نیز به بررسی بازی رسانه‌ای که اسرائیلی‌ها به راه انداخته بودند، پرداختند. البته که در میان این واکشافی، نتانیاهو از گزند هیج انتقادی در امان نماند.

«اندرو میترویکا» ستون‌نویس الجزیره در گزارشی اشاره کرده آنچه در غزه در حال رخ دادن است، یک نسل کشی جدی است. «فاجعه‌ای که من و شما در غزه شاهد آن هستیم، یک نسل‌کشی وحشتناک است. این یک هجوم نیست؛  این یک تهاجم نیست؛ این حتی یک جنگ نیست. این یک نسل کشی است». وی در این گزارش اشاره می‌کند که صحنه‌ها و صداهای آخرالزمانی در غزه گواه این است که ارتش ظالم و اشغالگر قصد دستیابی به هدف اصلی خود را دارد؛ «نابودی آنچه از یک قطعه زمین از هم گسیخته باقی مانده و کشتار بی‌رویه کودکان، زنان و مردان بی‌پناه و خسته».

علاوه بر این، واشنگتن پست در گزارشی به قلم «کارن آتیا»، نویسنده و ستون‌نویس این روزنامه با انتقاد از ادبیات حاکم بر فضای فعلی نوشت، زبان در این دوران به گروگان گرفته شده است.

او با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» اشاره می‌کند که اسرائیلی‌ها از هر فرصتی، به دنبال ابراز اندوه، وحشت و شوک خود از حملات حماس هستند؛ این در حالیست که درد و مرگ و اندوه فلسطینیان، که ناشی از سال‌ها اقدامات خشونت بار صهیونیست‌ها بوده، نادیده گرفته می‌شود.

خانم آتیا در این گزارش نوشته که اگر از صحنه نبرد حماس و صهیونیست‌ها فراتر برویم، در تمامی حوزه‌های عمومی و خصوصی، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی، اظهارنظرهای وحشتناکی از سوی افرادی وجود دارد که آشکارا خشونت و نسل‌کشی را تایید می‌کنند.

به نوشته ستون‌نویش واشنگتن پست: «زبان در حال ربوده شدن است. افرادی که از اصطلاحات استعمارزدایی و آزادی در توصیف مبارزه فلسطینیان برای حقوق بشر استفاده می‌کنند، ... متهم به حمایت از تروریسم شده‌اند. این (اظهارنظر علیه حامیان فلسطینیان) نه تنها بحث در مورد اشغال غیرقانونی و ناعادلانه سرزمین فلسطین را خاموش می‌کند، بلکه این مفهوم را می‌رساند که این ترس ناخوداگاه و غیرمنطقی وجود دارد که اگر اقلیت‌ها برای (حق خود) قیام کنند به این معناست که قیام انان همراه با انتقام خشونت‌آمیز خواهد بود».

خانم کاتیا در این گزارش نتیجه می‌گیرد که آمریکا نباید کنار اسرائیل بایستد و به اسرائیل اجازه دهد تا مجازات دسته جمعی که اعلام کرده است را اجرا کند.

اذعان به ناتوانی صهیونیست‌ها در نابودی حماس

لس‌آنجلس تایمز نیز در گزارشی مکررا بر شکست ناپذیری حماس تاکید کرده و اقدامات صهیونیست‌ها برای از بین بردن حماس را بی‌نتیجه دانسته است.

بنا براین گزارش، «هیچ یک از جنگ‌های گذشته اسرائیل و حماس نتوانست ضربه مهلکی به حماس وارد کند. برعکس، حماس توانسته هر بار- حتی اگر چندین سال طول بکشد-، خود را بازسازی و دوباره مسلح کند... برای مقامات اسرائیل آسان است که وعده نابودی حماس را سر دهند، همانطور که نتانیاهو مدعی شده است. اما آیا این هدف ممکن است؟ اگر چنین است، چرا قبلاً محقق نشده بود؟»

نویسنده این گزارش در ادامه می‌نویسد که هیچ پاسخی برای این پرسش‌ها نیست، اما یک اصل را به خوبی می‌داند و آن این است که «برای مقامات اسرائیل، نابودی دشمن مهم‌تر از نجات مردمانش است».

نویسنده این گزارش برای تایید گفته‌های خود به رفتار مقامات اسرائیلی در خصوص گروگان‌های اسرائیلی اشاره می‌کند که تاکنون، بسیاری از گروگان‌های اسرائیلی حتی با یک نماینده دولت تماسی نداشتند. «چگونه رهبران اسرائیل می‌توانند آنقدر بی‌همدل باشند که روز به روز با این مردم تماس نگیرند؟ این نشان دهنده تحقیر مردم عادی و عدم مسئولیت آشکار (مقامات صهیونیستی) است».

در خصوص توانمندی حماس، لوموند نیز اشاره کرده که مجموعه اقدامات صهونیست‌ها در پاسخ به «طوفان الاقصی» محدودیت‌های پاسخ نظامی را نشان می‌دهد.

از زمان عقب‌نشینی اسرائیل در سال ۲۰۰۵ و سرنگونی تشکیلات خودگردان فلسطینی دو سال بعد از آن، ریشه‌کن کردن حماس به توهم تبدیل شده است. پس از هر تقابل و نزاعی، حماس توانست خود را بازسازی کند و رویکرد تازه‌ای را برگزیند.

لوموند با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی»، اشاره می‌کند که این عملیات، آخرین مدرکی است که نشان می‌دهد استراتژی اسرائیل- حتی بدون در نظر گرفتن خطرات بی‌ثباتی منطقه‌ای که ممکن است در پی داشته باشد، به بن‌بست رسیده است.

تحقیر نتانیاهو در رسانه‌ها

لس‌انجلس تایمز علاوه بر گزارش‌های متعددی که درخصوص شکست ناپذیری حماس نوشته، نتانیاهو را نیز به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد و درباره او می‌نویسد که نتانیاهو مردی است که تحت نظر او، اسرائیل، مرگبارترین روزهای تاریخ خود را سپری می‌کند.

بنابراین گزارش دولت نتانیاهو نتوانست جلوی موج حملات حماس را بگیرد؛ تصویب قانون اصلاحات قضایی‌اش، کشور را که از هم پاشیده، تحت فشار قرار داده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، «نتانیاهو مردی است که سال‌ها تفرقه، نفرت و ترس را در میان قوم اسرائیل برانگیخته است». لس آنجلس تایمز در گزارش دیگری با انتقاد از نتانیاهو نوشت که «نتانیاهو، رادیکال‌ترین و بی‌کفایت‌ترین دولت تاریخ اسرائیل را تشکیل داد».

لس‌انجلس تایمز افزود: «نتانیاهو با پرداخت هر بهایی برای حمایت از شرکای ائتلاف خود، بی پروا همه را به خشونت دعوت کرد. او به رادیکال‌ها اجازه داد تا زمین‌های فلسطینی‌ها را تصاحب کنند، شهرک‌های غیرقانونی را گسترش دهند، احساسات مسلمانان را در مورد مسجد مقدس را زیر سوال برد و با اختصاص بودجه و تلاش برای اجرای طرح ساخت معبد کذایی ادعایی در مسجدالاقصی، یک خودکشی متوهمانه شکل دهد و خطر درگیری جنگ مذهب را بالا ببرد».

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.