توفان‌الاقصی؛ نماد شکست صهیونیست‌ها در جنگ ترکیبی

افراد و صاحبان ایده، متفق‌القول هستند که رژیم صهیونیستی علاوه بر شکست در جنگ اطلاعاتی و نظامی (که مصادیق آن را در جریان عملیات توفان‌الاقصی مشاهده کردیم) در نبرد شناختی با افکار عمومی منطقه و دنیا نیز به بن‌بست رسیده است

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت : حنیف غفاری

درست در بحبوحه نبرد غزه، بسیاری از تحلیلگران و استراتژیست‌های غربی و صهیونیستی بر روی ابعاد گوناگون جنگ ترکیبی تل‌آویو علیه ملت‌های منطقه و جهان متمرکز شده‌اند. این افراد و صاحبان ایده، متفق‌القول هستند که رژیم صهیونیستی علاوه بر شکست در جنگ اطلاعاتی و نظامی (که مصادیق آن را در جریان عملیات توفان‌الاقصی مشاهده کردیم) در نبرد شناختی با افکار عمومی منطقه و دنیا نیز به بن‌بست رسیده است. در این خصوص، مفاهیم و گزاره‌هایی وجود دارد که لازم است مورد بررسی قرار گیرد:

تحقق مقاومت ترکیبی در برابر صهیونیست‌ها
مقاومت ترکیبی جبهه مقاومت در برابر جنگ ترکیبی دشمن صهیونیستی، یک واقعیت محض می‌باشد که اتفاقا در جریان عملیات توفان‌الاقصی و حوادث پس از آن نیز نمود ویژه‌ای پیدا کرده است. در این مقاومت ترکیبی، جریانهای آزادی‌خواه و طرفدار آرمان‌های فلسطین و آزادی قدس شریف، در همه ابعاد توانسته‌اند دشمن صهیونیستی و حامیان آن را مهار کنند: از جنگ نظامی گرفته تا جنگ امنیتی و از جنگ اقتصادی تا جنگ فرهنگی-گفتمانی. این واقعیتی است که حتی برخی منابع و رسانه‌های صهیونیستی نیز نتوانسته‌اند چشمان خود را بر روی آن ببندند. آنچه در عالم واقعیت می‌گذرد، مشخص است! مقامات غربی و صهیونیستی نسبت به تثبیت مولفه‌های قدرت در جبهه مقاومت شدیداً نگران هستند. آن‌ها اکنون شاهد وقایعی هستند که تصور وقوع پی در پی آن‌ها (و استیصال ناشی از آن به ضرر اهداف منطقه‌ای تل‌آویو) را هرگز تصور نمی‌کردند.
شکست ترکیبی صهیونیست‌ها عمق و دامنه وسیعی دارد و قطعا محدود به شرایط کنونی نیز نخواهد ماند. بخشی از نگرانی‌هایی که در اراضی اشغالی ابراز می‌شود، معطوف به آینده است. امروز کمتر کسی در اراضی اشغالی پیدا می‌شود که در آینده‌نگاری خود نسبت به وضعیت داخلی، منطقه‌ای و امنیتی اراضی اشغالی از ثبات و آرامش در این رژیم و سرزمین‌های اشغال شده توسط آن سخنی به میان بیاورد. در این معادله، بودن یا نبودن نتانیاهو یا هر سیاستمدار دیگر صهیونیست اهمیتی ندارد! مهم، استیصال و درماندگی مفرطی است که جبهه مقاومت در قالب عملیات و مقاومت ترکیبی خود به دشمن قسم خورده ملت‌های منطقه یعنی رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است. اکنون صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری متوجه "مهار ناپذیر بودن قدرت مقاومت"شده‌اند! حقیقتی که روز به روز مصادیق بیشتری پیدا می‌کند.

انهدام پیش فرض دشمنان در جنگ ترکیبی علیه مقاومت
جنگ ترکیبی علیه جبهه مقاومت سالهاست آغاز شده و اکنون به حساس‌ترین مرحله خود رسیده است. خق پیش فرض "شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی" در اذهان، مهم‌ترین هدف دشمنان آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی در خلق این منظومه ترکیبی بوده است. به عبارت بهتر، القای شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی، تبدیل به دال مرکزی و خمیرمایه جنگ شناختی دشمنان علیه جبهه مقاومت در منطقه شده بود. این دال مرکزی، در تحرکات نظامی، تبلیغاتی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای نمود ویژه‌ای داشته است. پیروزی بزرگ رزمندگان مقاومت در عملیات توفان‌الاقصی علاوه بر آثار میدانی و راهبردی، دارای آثار گفتمانی و فرهنگی مهمی در منطقه و حتی نظام بین‌الملل می‌باشد. همگان روی این گزاره مهم متفق‌القول هستند که نمی‌توان بدون توجه به ابعاد گفتمانی مقاومت، شرایط جاری در منطقه و فلسطین را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. حماسه‌سازی‌های جبهه مقاومت مصدری گفتمانی داشته و منبعث از ارزش‌ها و اصولی است که دشمن صهیونیستی و حامیان غربی آن قدرت درک و تحلیل آن را هیچ‌گاه نداشته و ندارند. اصلی‌ترین ثمره عملیات توفان‌الاقصی، ابطال پیش فرض شکست ناپذیر بودن رژیم صهیونیستی و در نتیجه، انهدام بنیان جنگ ترکیبی و شناختی رژیم اشغالگر قدس و حامیان غربی آن علیه جبهه مقاومت بوده است.

عقبگرد تاریخی صهیونیست‌ها در عرصه جنگ ترکیبی
بدون شک پس از پایان نبرد، رژیم اشغالگر قدس روی به بازتعریف ناخواسته الگو‌های جنگ ترکیبی خود علیه جبهه مقاومت خواهد آورد و در این مسیر، با خطا‌های محاسباتی و راهبردی جدیدتری مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، گفتمان سازش به عنوان کاتالیزور و عاملی تسریع‌کننده در جنگ ترکیبی صهیونیستها، جایگاه خود را از دست داده است. قدر متیقن گفتمانی و فرهنگی عملیات توفان‌الاقصی، پایان رسمی تاریخ مصرف گفتمان سازش و مرگ آن می‌باشد. حتی برخی اعضای تشکیلات خودگردان فلسطین و فتح اذعان کرده‌اند که دیگر جایی برای بازخوانی گفتمان سازش و متعلقات آن مانند پیمان ابراهیم و طرح دو دولتی باقی نمانده است. دشمن صهیونیستی همزمان با نبرد میدانی، نبرد گفتمانی را نیز به جبهه مقاومت واگذار کرده و دیگر جایی برای احیای گفتمان سازش با رژیم اشغالگر قدس باقی نمانده است. عملکرد گرو‌ه‌های مقاومت و واقعیت صحنه در دو دهه اخیر نشان داده که دیگر هیچ نشانه‌ای از اقتدار پوشالی و ادعایی رژیم صهیونیستی وجود ندارد و این مساله نتیجه استناد و اتکا به گفتمان مقاومت و مشتقات آن بوده است.

توفان‌الاقصی، نماد شکست صهیونیست‌ها در جنگ ترکیبی
رژیم اشغالگر قدس در سال‌ها و دهه‌های ابتدایی حضور نامشروع خود در سرزمین فلسطین، همواره تلاش کردند از قدرت نظامی خود در مسیر ترویج و تثبیت گفتمان سازش (گفتمان مبتنی بر پذیرش اشغالگری به مثابه یک واقعیت!) بهره ببرند. قبل از تشکیل حزب‌ا... لبنان، ارتش اسرائیل به لبنان حمله کرد، وارد این کشور شد و بیروت را تسخیر کرد، اما پس از شکل‌گیری و افزایش قدرت حزب‌ا...، ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ با تانک‌های منهدم شده مرکاوا و ناوجه در هم شکسته ساعر مواجه شد و متعاقبا، ناچار به عقب‌نشینی در برابر فرزندان مقاومت گردید. از تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون، گفتمان سازش روز به روز ضعیف‌تر شده و تنفس مصنوعی آمریکا و اتحادیه اروپا به این گفتمان نیز نتوانسته است منجر به احیای آن شود. اکنون، در سال ۲۰۲۳ میلادی عملکرد جبهه مقاونت فلسطین در عملیات توفان‌الاقصی و پشتوانه گفتمانی و معنوی این حماسه بزرگ، ضربه نهایی را به گفتمان سازش وارد ساخته است.
معادلات قدرت در منطقه اکنون شفاف‌تر از همیشه رقم خورده و ترسیم شده است. در یک سوی این معادله، جبهه‌ای قرار دارد که برای جلوگیری از اضمحلال رژیم صهیونیستی به آب‌و‌آتش می‌زند، اما در مقابل، گفتمان مقاومت در منطقه با قدرت و صلابت بر روی پیروزی نهایی بر رژیم کودک‌کش اسرائیل متمرکز شده است. توفان‌الاقصی، اسم رمز شکست صهیونیست‌ها در عرصه جنگ ترکیبی علیه جبهه مقاومت محسوب می‌شود. این نقطه عطف (عملیات توفان‌الاقصی)، مولد تغییرات شگرف و گسترده‌ای به سود منافع جبهه مقاومت در نظام بین‌الملل خواهد بود.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.