از «رادیو اسرائیل» تا «اینترنشنال»؛ ستاد پروپاگاندای رژیم صهیونیستی علیه ایران

در دو هفته گذشته فعالیت شبکه ضدایرانی «ایران‌اینترنشنال» کاملاً جانبدارانه و به‌نفع صهیونیست‌ها وارد عمل شده است که نشان می‌دهد اسرائیل پشتیبانی مادی و لجستیکی از آن را به‌عهده گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :  قرن بیستم و سده‌ای که جنگ‌های متعددی را به‌چشم دیده بود، یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباطی و اطلاع‌رسانی و حتی تبلیغات و پروپاگاندای جنگی‌اش رادیو بود؛ از استفاده محدود از آن در جنگ اول بین‌الملل تا استفاده گسترده در جنگ جهانی دوم؛ رادیو حتی به سنگرهای سربازان قوای متفقین و متحدین هم راه یافته بود و اخبار را دنبال می‌کردند؛ شبکه‌های رادیویی برای موفقیت بیشتر در سطح جهان اقدام به راه‌اندازی زبان‌های مختلف کردند چنانچه رادیو برلین با تأسیس بخش فارسی زیر نظر وزارت تبلیغات آلمان نازی تلاش می‌کرد افکار عمومی ایرانیان را به ایدئولوژی نازیسم جلب کند.

در این فضای رقابتی رادیو فارسی BBC مشغول به کار شد که سال گذشته بعد از 82 سال فعالیت اعلام تعطیلی کرد؛ رادیویی که شاید مهم‌ترین رخداد تاریخ معاصر که با آن گره خورده، رمزی باشد که در شب کودتای 28 مرداد 1332 و سرنگونی دولت محمد مصدق اعلام کرد؛ گوینده BBC آن شب با اعلام جمله «اکنون ساعت دقیقاً 12 نیمه‌شب است» به‌جای جمله همیشگی «اکنون ساعت 12 نیمه‌شب است» پیامی رمزی به شاه و همراهانش برای اطمینان بخشیدن به آنان و نشان دادن آمادگی لندن برای عملیات کودتا داد.

البته مأموریت این رادیو اکنون به بخش فارسی شبکه BBC منتقل شده است.  رادیو مسکو نیز 23 ژوئن سال 1941، یک روز پس از حمله آلمان به اتحاد جماهیر شوروی به‌زبان فارسی راه افتاد که به اخبار دفتر اطلاعاتی شوروی اختصاص داشت. کارکرد رادیو در زمان‌های جنگ محدود به فعالیت تبلیغاتی جبهه خودی نبود بلکه اپوزیسیون و مزدوران نیز از رادیو برای تضعیف نیروهای کشورشان استفاده می‌کردند.

چنانچه در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق، رادیو مجاهد وابسته به گروهک منافقین در جبهه دشمن به مزدوری برای رژیم بعث می‌پرداخت. این رادیو بعد از ورود این گروهک به فاز مسلحانه در 30 خرداد 60، از 3 مرداد همان سال با تجهیزات ابتدایی در کوهستان‌های کردستان کار خود را آغاز کرد و بعد از انتقال سرکردگان و اعضای آن به عراق، از آنجا به پخش برنامه می‌پرداخت.

یکی دیگر از رادیوهای فارسی‌زبان سالهای گذشته، رادیو اسرائیل بود که از سال 1958 شروع به کار کرد و بعد از قریب 60 سال فعالیت در سال 2017 به کار خود پایان داد؛ این رادیو در سالهای بعد از پیروزی انقلاب رفته رفته به محاق رفت؛ علاوه بر کم‌رونق شدن رادیو میان وسایل ارتباط جمعی، یک علت مهم آن منفور بودن رژیم صهیونیستی میان مردم ایران بود و حتی بین رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور همچون رادیو BBC و صدای آمریکا، نقش کمرنگی در تحولات داشت.

در سالهای اخیر و غلبه تصویر بر صدا، رادیوهای بیگانه جای خود را به شبکه‌های تلویزیونی دادند و جبهه ضدایرانی اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای کرد. BBC فارسی جایگزین رادیو BBC شد؛ تلویزیون صدای آمریکا جای خود را به ایستگاه رادیویی آن داد اما رادیو اسرائیل به‌رغم تعطیلی شاید به‌دلیل نداشتن برد رسانه‌ای، جایگزینی نداشت تا در سال جاری که شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال به رسانه رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

** تغییر کارفرما از «سعودی» به «صهیونیسم»

شبکه ایران اینترنشنال سال 96 و همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران با جمعی از خبرنگاران جداشده از BBC فارسی ـ و البته با حقوق بالاتر ـ آغاز به کار کرد؛  از ابتدای تأسیس این شبکه حدس و گمان‌هایی درباره منابع مالی آن مطرح بود؛ رویکرد این شبکه به پوشش اخبار ضدایرانی و تریبون دادن به اپوزیسیون به‌ویژه بازماندگان سلطنت متمرکز بود اما گزارش گاردین و افشاگری برخی فعالان اپوزیسیون ماهیت سعودی آنها را افشاء کرد. روزنامه گاردین سال 97 در گزارشی نوشت همان «عربستان سعودی بودجه هنگفت 250 میلیون دلاری شبکه ایران اینترنشنال را تأمین می‌کند.»؛ این بخشی از گزارشی بود که از منابع مالی این شبکه ضدایرانی منتشر شد.

گاردین در گزارشی که منتشر کرده بود از افرادی همچون سعود القحطانی ـ یکی از دو مقام ارشدی که پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی از سمتش برکنار شد ـ یا عادل العبدالکریم نام برده بود.

بیشتر بخوانید

«ایران اینترنشنال»؛ تریبونی برای عادی‌کردن ترور و تجزیه‌ ایران

هدف‌گذاری ضدایرانی این شبکه در سال‌های گذشته و به‌خصوص در اغتشاشات سال قبل کاملاً آشکار شد تا جایی که رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در فایل صوتی که از وی منتشر شد، هدف پشت‌پرده آشوب‌طلبی‌ها را نه دموکراسی، بلکه تجزیه ایران دانست و اعلام کرد، در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده است که فقط با رهبران احزاب {تجزیه‌طلب} گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود!

بیشتر بخوانید

فایل صوتی مهم لورفته از خبرنگار بی‌بی‌سی/ ایران «تکّه‌پاره» و «تجزیه‌شده» هدف است، نه دموکراسی!

با پایان اغتشاشات و افشای ماهیت ضدایرانی این شبکه و همچنین توافق ایران و عربستان، خبرهایی درباره تغییر اسپانسر مالی و تکفل آنها از سوی اسرائیل منتشر شد؛ محمد منظرپور، سردبیر سابق شبکه اینترنشنال چندی پیش گفته بود که مدیریت این تلویزیون از سعودی‌ها به اسرائیل انتقال یافته است و موساد پشت این شبکه است! افزایش مصاحبه‌های این شبکه با سران رژیم صهیونیستی همچون بنیامین نتانیاهو و «ران درمر» وزیر امور استراتژیک کابینه وی مؤیدی بر همین ادعا بود.

این حدس و گمان‌ها زمانی تقویت شد که با شروع حمله حماس به مواضع صهیونیست‌ها، این شبکه کاملاً جانبدارانه به‌نفع اسرائیل وارد عمل شد. استودیوی پخش زنده در همان روزهای ابتدایی به بیت‌المقدس منتقل شد و خبرنگاران این شبکه در فلسطین اشغالی مستقر شدند.

منشه امیر رئیس سابق رادیو اسرائیل مهمان هرروزه برنامه‌های ایران‌اینترنشنال

از سوی دیگر، فعالیت کارمندان سابق رادیو اسرائیل در این شبکه در یک سال اخیر و به‌خصوص در این دو هفته قوت گرفته است. منشه امیر با نام ایرانی «منوچهر ساچمه‌چی»  مدیر و گزارشگر مشهور رادیو اسرائیل بود که تقریباً روزانه در این شبکه حضور دارد.

یگال بن سبطی بازنشسته رادیو اسرائیل هم از زمان جنگ غزه تاکنون حدود 30 بار در این شبکه حضور یافته است؛ البته از وی همواره با عناوین پژوهشگر و کارشناس مسائل اسرائیل دعوت می‌شد اما در روزهای اخیر با سمت سخنگوی فارسی دولت اسرائیل به این شبکه دعوت می‌شود!

مئیر جاودانفر دیگر روزنامه‌نگار صهیونیست فارسی‌زبانی است که کنار منشه امیر و بن‌سبطی هدایت این شبکه را در جهت اهداف رژیم صهیونیستی به‌عهده دارند. ساخت مستندهایی علیه حماس و رهبران آن و حمایت خبرنگاران این شبکه از جنایات رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی، شبهه‌ای برای تحت‌حمایت بودن کارکنان این شبکه از سوی رژیم اشغالگر قدس باقی نمی‌گذارد، حال باید دید تاریخ مصرف برای رژیم صهیونیستی تا چه‌زمانی ادامه دارد!

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.