شکست کمپین آمریکایی ـ غربی علیه حزب‌الله/ اعلام حمایت کامل احزاب لبنانی از مقاومت

در شرایطی که سفارتخانه آمریکا و کشورهای غربی در تلاش برای تحریک احزاب و مسئولان سیاسی لبنان به عدم‌حمایت از مقاومت در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی هستند، مواضع لبنانی‌ها نشان می‌دهد که آنها بر لزوم ایستادن کنار حزب‌الله در برابر دشمن تأکید دارند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :   منابع لبنانی گزارش دادند که در روزهای ابتدایی عملیات طوفان الاقصی، شمار زیادی از سفرای غربی تماس‌های خود را با مسئولان و سیاستمداران لبنانی تشدید کرده با تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در لبنان، از مقامات لبنان خواستند این کشور وارد تنش با رژیم صهیونیستی نشود و درواقع واکنشی به تجاوزات این رژیم به جنوب لبنان نداشته باشد، اما این سفرا بعد از اینکه نتوانستند تضمینی از طرف‌های لبنانی بگیرند طی روزهای گذشته تماس‌های خود را با آنها کاهش داده‌اند.

ناکامی سفیر آمریکا در تحریک لبنانی‌ها علیه حزب‌الله

به گزارش الاخبار، اما در این میان «دوروتی شیا» سفیر ایالات متحده در بیروت همچنان به تماس و دیدار با لبنانی‌ها ادامه می‌دهد و تأکید دارد که لبنان باید خودش را در مقابل تحولات جنوب این کشور کنترل کند. منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که اخیراً شیا با «میشل عون» رئیس جمهور سابق لبنان دیدار کرده از او خواست مشابه جنگ جولای 2006 رفتار نکند و در مقابله با اسرائیل کنار حزب‌الله نایستد و به این حزب توصیه کند که وارد درگیری با اسرائیل نشود، اما میشل عون به درخواست شیا پاسخ نداد.

این منابع افزودند، شیا همچنین در ارزیابی مواضع بسیاری از احزاب سیاسی لبنان متوجه شد که اگر اسرائیل جنگی را علیه لبنان آغاز کند، این احزاب کنار حزب‌الله هستند، حتی بسیاری از سیاستمداران بانفوذ لبنان همانند «ولید جنبلاط» رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه تأکید کردند که در شرایط کنونی همه لبنانی‌ها باید به‌دور از جهت‌گیری‌های فرقه‌ای و حزبی با هم متحد باشند و در مقابله با تجاوزات دشمن اسرائیلی، همه کنار مقاومت قرار بگیرند.

توافق باسیل و نبیه بری برای اتخاذ یک موضع واحد ملی در دفاع از فلسطین

«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان نیز به‌نوبه خود از چند روز گذشته دیدارهای متعددی با مقامات و مسئولان سیاسی لبنان انجام داد و در یک تماس تلفنی با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نیز گفتگو کرد. باسیل که در چند سال گذشته دچار اختلافات نسبتاً زیادی با جنبش امل و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان شده بود، اخیراً برای گفتگو درباره تحولات اخیر به دیدار نبیه بری نیز رفت.

منابع نزدیک به جبران باسیل اعلام کردند که فضای دیدار او با نبیه بری بسیار مثبت بود و دو طرف برای اتخاذ یک موضع واحد ملی مقابل جنگ غزه و تجاوزات رژیم صهیونیستی به توافق رسیدند. باسیل همچنین درباره پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نیز انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی از خود نشان داد. در مقابل، نبیه بری نیز از این اقدام باسیل قدردانی کرده قول داد که اقدامات و تماس‌های لازم را برای تدوین یک موضع جامع ملی درباره دفاع از حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی انجام دهد.

این منابع تأکید کردند، اقدام باسیل برای دیدار با همه طرف‌های لبنانی در شرایط کنونی یک اقدام رو به جلو محسوب می‌شود تا همه مواضع خود را شفاف‌سازی کنند و نتایج دیدار وی با ولید جنبلاط نیز مثبت بود و دو طرف بر اتحاد ملی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی و هماهنگی با مقاومت تأکید کردند. باسیل همچنین قرار است امروز با «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و نامزد برجسته ریاست‌جمهوری که تحت حمایت حزب‌الله است دیدار کند.

انتهای پیام/+

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.