مرتضی مکی کارشناس بین‌الملل و سیاست خارجی

آیا رژیم صهیونیستی توان حمله زمینی به غزه را دارد؟

اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند با تدارک‌ انواع حملات حداقل، موجودیت حماس را در صحنه غزه از بین ببرند، اما آن‌ها نمی‌توانند به هیچ وجه اراده مقاومت را در هم بشکنند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  مرتضی مکی

به گزارش بصیرت، یکی از موضوعاتی که طی روز‌های اخیر درباره آن بسیار گفته و شنیده می‌شود خبر حمله زمینی اسرائیل به غزه است در حالی که اسرائیل برای حمله زمینی به غزه با دو مانع مواجه است. اینکه اسراییل به غزه حمله زمینی خواهد داشت یا خیر، وابسته به تحقق مسائلی است، اما قطعا اسرائیلی‌ها به سادگی از مواضع تهاجمی خود به غزه نخواهند کاست.

مساله حائز اهمیت این است که برخلاف شعار و وعده و وعید‌های دولت اسرائیل برای حمله زمینی به غزه بعد از بیست روز بمباران غزه همچنان موضوع حمله زمینی به غزه با تردید بیان می‌شود چرا که بخشی از این موضوع به مسائل سیاسی و نظامی داخل اسرائیل مرتبط است، ضمن اینکه آن‌ها نمی‌توانند برآورد درستی از چگونگی مواجهه با نیرو‌های حماس در صورت حمله زمینی داشته باشند.

مانع دیگری که موجب تردید اسرائیل برای حمله زمینی به غزه شده مسائل تاثیرگذار در عرصه سیاسی و بین‌الملل است. با اینکه دولت آمریکا همه جانبه از اسرائیل حمایت می‌کند و ناو جنگی به منطقه اعزام کرده، اما دولت بایدن تمایلی به گسترش دامنه جنگ در منطقه و عرصه بین‌الملل ندارد، ضمن اینکه سیگنال‌های بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد که این قبیل مسائل و سیاست‌ها دست اسرائیل را برای حملات ویرانگر به غزه آنچنانکه گمان می‌شود باز نگذاشته است.

در این موضوع شکی وجود ندارد که اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند با تدارک‌ انواع حملات حداقل، موجودیت حماس را در صحنه غزه از بین ببرند، اما آن‌ها نمی‌توانند به هیچ وجه اراده مقاومت را در هم بشکنند بنابراین کینه میلیون‌ها فلسطینی از اسرائیل در این حملات بیش از پیش می‌شود و منجر به تقویت اراده فلسطین در برابر اسرائیل خواهد شد. اسرائیل می‌خواهد با غیر قابل زیست کردن شمال و جنوب غزه در شرایطی به غزه حمله کند که به لحاظ ظاهری روی زمین چیزی برای مقابله با اسرائیل وجود نداشته باشد که یارای مقاومت در برابر اسرائیل را داشته باشد. اما آنچه اسرائیلی‌ها را نگران می‌کند نیرو‌های مقاومت حماس است که زیر زمین منتظر اسرائیلی‌ها هستند این تهدیدات و نگرانی‌ها که میان حامیان اسرائیل وجود دارد باعث شده آن‌ها با دیده تردید و شک به حمله زمینی کوتاه‌مدت به غزه نگاه کنند، لذا تلاش می‌کنند با حملات ویرانگر به غزه شرایط را برای فلسطینی‌ها غیر قابل زیست کنند تا غزه را به یک سرزمین سوخته تبدیل کنند، به همین دلیل طی روز‌ها و هفته‌های آینده منطقه شاهد حوادث و تبعات بیشتری در عرصه سیاسی یا نظامی خواهد بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.